گذرگاه “شهید محراب” در شیراز مرمت می‌شود

رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، از مرمت گذرگاه “شهید محراب” به عنوان یکی از برنامه‌های این سازمان، در دهه گردشگری انقلاب اسلامی خبر داد.

امیر حسین حکمت‌نیا شنبه ۲۳ بهمن در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های این اداره در ایام دهه فجر، از اجرای برنامه گردشگری انقلاب اسلامی در این ایام خبر داد و گفت: در این راستا مجموعه برنامه‌هایی تنظیم شد که تولید محتوا، طراحی و ایجاد ۵ مسیر گردشگری تخصصی در شهر شیراز با محوریت انقلاب اسلامی در قالب ۱۵ ساعت و دو نوبت برای ایام دهه فجر از جمله محورهای این فعالیت‌ها بود.  این مسیرها در قالب بسته‌های بروشور و اطلاع‌رسانی در اختیار مردم قرار گرفت.

او با بیان اینکه عنوان تورها، شیرازه شهر، دیواره شهر، هم پای انقلاب، شیراز بین دو انقلاب، و شهید محراب بود، به بسته‌ای تحت عنوان مسیرهای گردشگری انقلاب اسلامی برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: این کار برای نخستین بار اتفاقات، رویدادها و تاریخ انقلاب اسلامی را در قالب مهندسی گردشگری تبدیل و به مردم و همه فعالان و کاربران صنعت گردشگری و مذهبی گردشگری تقدیم کرد.

رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: تولید محتوای کتاب پستال که مجموعه‌ای از تصاویر انقلاب و کتاب‌های یک صفحه‌ای انقلاب با تیراژ ۸ هزار نسخه در ۸ عنوان بود، برای اولین بار آماده و به مردم انقلابی شهر شیراز تقدیم شد.

او از تهیه ۲۲ محتوای یک صفحه‌ای در خصوص اتفاقات و رویدادهای انقلاب در قالب نمایشگاه گردشگری انقلاب خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در سه نقطه‌ی صحن شورای شهر شیراز، تالار بوستان آرامگاه سعدی و فرهنگسرای رسانه در حوزه هنری در ایام دهه فجر و پس از آن بر پا است.

حکمت‌نیا همچنین از عکس‌برداری، تصویربرداری و تهیه نمایشگاه دیوارنگاره‌ها و شمایل انقلابی از دیوارهایی که حکایت از رویدادها از سال ۴۲ تا ۵۷  و شکل گیری انقلاب اسلامی داشتند خبر داد و افزود: از دیوارهایی هم که محل شهادت شهید دستغیب آثاری را بر خود داشت، عکسبرداری شده که با عنوان دیوارنگاره‌ها و شمایل در قالب نمایشگاهی در سه نقطه یاد شده به مردم انقلابی سومین حرم اهدا شد.

او، طراحی آموزش راهنمای گردشگری معاصر برای نخستین بار در کشور در قالب ۱۲ ساعت آموزش را از دیگر اقدامات اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد و افزود: این طرح برای راهنمایان گردشگری با حضور اساتید این حوزه برگزار شده که اتفاقات، روایات و مسیرهای گردشگری انقلاب در طی سه روز به راهنمایان گردشگری آموزش داده می شود و از ۱۹ تا ۲۱ بهمن‌ماه ادامه داشت.

حکمت‌نیا با بیان اینکه « بشنو از من» عنوان برنامه دیگر این اداره برای دهه فجر بود، گفت: این برنامه روایت تاریخ شفاهی انقلاب است که در مساجد کلیدی انقلاب از جمله مسجد مولا، عتیق، حبیب، مسجد جامع شهدا و حرم حضرت علی‌بن حمزه(ع) برگزار شد که انقلابیون و مبارزین شیرازی به ذکر تاریخ شفاهی انقلاب پرداختند و ضبط کامل این برنامه هم تحت عنوان یک محصول واحد به جامعه فرهنگی شیراز تقدیم می‌شود.

او یادآور شد: تولید ۵ پادکست تخصصی رادیو انقلاب، مراسم افتتاحیه در صحن شورای شهر با حضور متولیان امر از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری، شورای اسلامی شهر شیراز و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) که در این امر ما را یاری کردند، و مشارکت با مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی برای تولید محتوا، و گلباران قبور علما و شهدای مبارز انقلابی شیراز، از جمله دیگر اقدامات اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ایام دهه فجر بود.

رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تأکید کرد: طراحی مهندسی گردشگری انقلاب برای نخستین بار در کشور، در شیراز پیوست فرهنگی به خود دید و جوانان را پای کار آورد.

حکمت‌نیا افزود: یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه ما در طراحی گردشگری انقلاب بود، انتخاب مسیر گردشگری شهید محراب، مرتبط با زندگی آیت‌الله شهید دستغیب، مکان و محل شهادت ایشان که بر همین اساس مسیری به عنوان شهید محراب طراحی شد و محل وقوع شهادت را که یک دیوار قدیمی با نقاشی بود در دستور کار مرمت قرار گرفت و مجسمه شهید دستغیب هم در مکان محل شهادتش با همکاری سازمان زیباسازی و شهرداری بافت تاریخی نصب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.