گشودن دیدنی‌های تاریخی فارس به روی بازدید گنندگان در آینده نزدیک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از گشودن دیدنی‌های تاریخی استان به روی بازدید گنندگان در آینده نزدیک خبر داد.

 

به گزارش خبر پارسی، محمد ثابت اقلیدی بعدازظهر امروز در یک کنفرانس خبری بیان کرد: یک مسیر از آبراهه‌های مجموعه جهانی تخت جمشید نوروز امسال به روی گردشگران گشوده می‌شود.

 

وی افزود: امسال پس از ۱۸ سال پلکان چوبی تخت جمشید با اعتبار دولتی مرمت و نوسازی شد.

 

مدیرکل میراث فارس خاطرنشان کرد: غرفه‌های ورودی این مجموعه تاریخی به نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان اختصاص یافته و علاوه بر آن با همکاری قرمانداری مرودشت، ۳۰ غرفه نیز برای عرضه نیازهای مسافران و بازدیدکنندگان در اختیار اصناف این شهرستان و پخت نان محلی از سوی زنان عشایری قرار می‌گیرد.

 

ساعت بازدید از اماکن گردشگری فارس

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد: بر اساس ابلاغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ساعت های ۱۰ تا ۱۷ برای بازدید از اماکن گردشگری در نظر گرفته شده که احتمال افزایش آن تا ۲ ساعت نیز وجود دارد.

 

ثابت عنوان کرد: با توجه به استقبال بازدیدکنندگان، نگاهی متفاوت به حافظیه، سعدیه و تخت جمشید خواهیم داشت.

 

وی درباره بلیت فروشی اماکن گردشکری فارس نیز گفت: هرچند نمی‌توان به طور کامل از ترافیک در جلو باجه‌های بلیت فروشی جلوگیری کرد، اما قرار است با افزایش دستگاه‌های کارتخوان و فروش آنلاین بلیت برای کاهش صف‌های تهیه بلیت اقدام شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: ویژه برنامه تحویل سال در حافظیه و تخت جمشید برگزار می‌شود و با توجه به همزمانی نوروز امسال با ماه مبارک رمضان این آیین با محوریت برنامه های قرآنی اجرا می‌شود.

 

ثابت اقلیدی همچنین با اشاره به محدود بودن حضور همزمان بازدیدکنندگان در اماکن تاریخی بر اساس استانداردهای جهانی، از مردم فرهنگ‌مدار شیراز خواست تا برای گذراندن تحویل سال دیگر مکان‌های گردشگری را انتخاب کنند و فرصت را در اختیار مهمانان بگذارند.

 

وی اضافه کرد: سفره‌های افطاری نیز در ایام نوروز در حاقظیه و تخت جمشید گسترده می‌شود.

 

مرمت سعدیه از مقبره تا حوض ماهی

 

ثابت اقلیدی ادامه داد: مرمت آرامگاه سعدی روزهای پایانی خود را میگذراند و حوض ماهی کاشی‌های بخش مقبره مرمت شد.

 

وی با بیان اینکه حوض ماهی سعدیه در واقع قنات است، افزود: این قنات هقت چاه دارد که پنج مورد آن بازسازی شده و پس از تعطیلات نوروز یکی از مسیرهای این قنات برای بازدید علاقمندان گشوده می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: کف ارگ کریمخان ناهموار بود و بازدیدکنندگان هنگام قدم زدن نمیتوانستند همه حواس خود را معطوف به لذت بردن از تماشای این مکان تاریخی کنند، بنابراین رمپ چوبی در کف آن و پلکان قرار می‌گیرد تا شرایط برای بازدید علاقمندان مناسب شود.

 

ثابت اقلیدی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ثبت جهانی مجموعه زندیه، اضافه کرد: حیاط دیوانخانه مناسب سازی و از نوروز آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است و احتمالا احیای میدان نقاره خانه نیز همزمان با روز شیراز در اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از تعطیلات نوروز، شرایط لازم برای بازدید از آب انبار حافظیه فراهم می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: در شهر گور فیروزآباد ۲ مقبره تاریخی ارزشمند وحود دارد کع سال ۸۰ مرمت شده اما هنوز شرایط بازدید از آن برای گردشگران فراهم نیست، قرار است پس از تعطیلات نوروز شرایط بازدید از این جاذبه تاریخی که دارای نقاشی و کاشی‌های تاریخی است، فراهم شود.

 

ثابت اقلیدی با اشاره به محدود بودن اعتبارات دولتی، گفت: مجمع خیرین میراث فرهنگی رسما فعالیت خود را آغاز کرده و خیران و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند به کمک ما بیایند و انجام یک پروژه را بپذیرند، چنانکه اکنون رنگ آمیزی تالار حافظیه را یکی از خیران تقبل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.