چرایی عدم علاقه جوانان برای ورود به صنعت فرش دستبافت

مدیرعامل زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس به چرایی دلایل عدم علاقه جوانان برای ورود به صنعت فرش دستبافت پرداخت.
 
علی‌اصغر مصطفوی در یک کنفرانس خبری بیان کرد: زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس در قالب یک تعاونی بالغ بر دو سال است که در فارس شکل گرفته و موجب شده تا نگاهها به سمت فرش عشایری، قشقایی و خمسه فارس جلب شود.
وی با بیان اینکه این مجموعه بالغ بر ۱۰۰۰ بافنده دارد، افزود: اکثر بافندگان ما را زنان‌ ضعیف سرپرست، بی سرپرست و بدسرپرست تشکیل داده‌اند و تلاش می‌کنند تا کانون خانواده را گرم نگه دارند تا فرزندانشان درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند.
مدیرعامل زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس همچنین فرش بافی را یکی از سخت ترین مشاغل دنیا ذکر و خاطرنشان کرد: تنها استانی که در کشور همه بافنده‌های آن زن هستند، فارس است.
به گفته مصطفوی، به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، مردان در فارس علاقه‌ای به بافندگی ندارند.
وی ادامه داد: مجموعه زنجیره بانو بافت ایلات پارس دو کارگاه بافندگی فرش دستبافت یکی در شیراز و یکی در دانشگاه آزاد اسلامی را‌ه‌اندازی کرده است.
مدیرعامل زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس با بیان اینکه فرش عشایری و قشقایی فارس از دیرباز زبان زد عام و خاص بوده است، تصریح کرد: اگرچه فرش عشایری فارس جزو چهار برتر فرش دنیا محسوب می‌شود اما متاسفانه تنها ۱۰ هزار بافنده در فارس فعال هستند و به دلیل کم مهری مسئولان فارس و کشور بافندگان کمتر فعالیت می‌کنند.
مصطفوی که معتقد است بخش بسیار زیادی از مشکل بیکاری فارس با تمرکز بر صنعت فرش حل می‌شود، گفت: متاسفانه مردم ما هنوز تفاوت فرش ماشینی و دستبافت را نمی‌دانند و چرا نباید مسئولان ما به این هنر ویژه و زیبا توجه کنند؟
وی به چالش‌های موجود در این صنعت هم پرداخت و اضافه کرد: یکی از تعهدات ارزی کسی که می‌خواهد از فارس فرش صادر کند این است که باید ارز را تا یکماه به بانک بارگرداند که مقرون به صرفه نیست، چرا که پروسه صادرات فرش زمان‌بر است اما بانک مرکزی در مدت زمان کوتاهی تامین ارزی را مطالبه می‌کند.
مدیرعامل زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس مجددا خواستار توجه مسئولان فارس به مسائل حوزه فرش و اختصاص کارگروهی ویژه برای این مهم شد و گفت: یکی از معضلاتی که در حوزه فرش دستبافت وجود دارد این است که میانگین سنی بافندگان آن به دلیل برخوردهایی که انجام شده و مشکلاتی که وجود دارد، بالاست و قشر جوان علاقه‌ای به فرش بافی ندارد.البته نبود بیمه خود دلیل دیگری است که قشر جوان به آن روی نمی‌آورد.
مصطفوی با تصریح بر این نکته که امکان رانت و فساد در این صنعت کمتر از دیگر حرفه‌هاست، گفت: صنعت فرش فارس با دلیل ظرفیت‌های بالایی که قابلیت جهانی دارد، می‌تواند مستقل از کشور عمل کند.
وی در عین حال افزود: حوزه فرش دستبافت در عین حالی که پرچالش است، بسیار هم درآمدزاست.
مدیرعامل زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس در خاتمه یکی دیگر از چالش‌های این حوزه را عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات ذکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.