چرایی تلفات زیاد زلزله در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته

یک کارشناس ارشد سازه در جواب طرح چرایی تلفات زیاد زلزله در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته، به راهکار کاهش تلفات زلزله در بخش سازه پرداخت.

به گزارش خبر پارسی، دکتر اکبر مسعودی در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بسیاری از کشورها در مقابل زلزله تلفات کمتری نسبت به کشوری مثل ایران دارند؟ گفت: از نظر فنی، نقطه گپ وفاصله‌ ای از نظر روش‌های نوین ساخت، بین ساختمان‌هایی که در ایران احداث می‌شود با ساختمان‌هایی که در کشورهای پیشرفته ساخته می‌شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: اخیرا نیز مشاهده کردیم که در ژاپن علی‌رغم زلزله نسبتا شدید اما تلفات ناچیزی نسبت به زلزله رخ داد.

این کارشناس ارشد سازه ادامه داد: امروزه در کشورهای پیشرفته از روش‌های نوین بیشتر استفاده می‌شود که به طور مثال استفاده از میراگرها وسیستم‌های بیس ایزولیشن و… میباشد، در حالی‌که ما از تکنولوژی مدرن کمتر استفاده کرده‌ایم؛ بیس ایزولیشن (جدا سازی شالوده) در حقیقت همانند یک سیستم کمک فنر عمل می‌کند.واجازه نمی‌دهد کل نیروی زلزله از زمین به ساختمان وارد شود و در حقیقت بیشتر نیرو را دمپ (damp) و مستهلک می‌کند و میزان کمی از نیروی زلزله به سازه وارد ‌میشود و در واقع، سازه بیشتر جهت تحمل بارهای قائم و ثقلی طراحی میشود.

وی اضافه کرد: با استهلاک بخش عمده‌ای از نیروی زلزله، ممکن است یک نیروی جزیی هم به ساختمان وارد شود که با المان‌های اجرایی ساده می‌توان زلزله را مهار کرد، ازطرفی این مهم موجب می‌شود که تقریبا دیوار برشیها و مهاربندی‌ها در سازه‌ تا حدودی حذف شوند.

این کارشناس ارشد سازه همچنین در پاسخ به این سوال که حذف مهاربندی‌ها در سازه چه کمکی به ساختمان می‌کند؟ گفت: این مهم موجب می‌شود تا معماران محدودیت کمتری داشته باشند و در حقیقت دست شان برای طراحی ساختمان ،بیشتر باز باشد.

مسعودی خاطرنشان کرد: از بیس آیزولیشن معمولا برای ساختمان‌های بین ۵تا ۱۰ طبقه استفاده می‌شود.

این کارشناس ارشد سازه اضافه کرد: در صنعت ساختمان، نما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است در حالی‌که متاسفانه هنوز در سازه‌ ها از نمای سنتی همانند آجر و سنگ و… استفاده می‌شود.

مسعودی تاکید کرد: در راستای استحکام و ایمنی بیشتر ساختمان‌ها می‌توان از نماهای ارتجاعی و پیش ساخته استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.