راهیابی اختراع جوان شیرازی به فستیوال جهانی “جایزه اختراعات سبز”

“بتن‌های بازیافتی پرتوان و دوستدار محیط زیست”، اختراع شده توسط داوود جعفری، دانشجوی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی، به فستیوال “جایزه اختراعات سبز دنیا” راه یافت.

مخترع “بتن سبز” در خصوص راه‌یابی به فستیوال بین‌المللی جایزه جهانی اختراعات و محصولات سبز، گفت: این فستیوال هر سال زیر نظر سازمان ملل و با هدف معرفی و قدردانی و اهدای جایزه به تولیدکنندگان محصولاتی که دارای قابلیت‌های حفظ محیط‌زیست و انرژی‌های تجدید پذیر و کاهنده مصرف انرژی، برگزار می‌شود.

داوود جعفری گفت: طبق اعلام پایگاه رسمی جایزه جهانی محصولات سبز، امسال بیش از ۱۵۰۰ اختراع از ۵۴ کشور برای این فستیوال ارسال شده است اما تنها ۲۰ اختراع در رشته‌های مختلف به مرحله نهایی راه یافته‌اند. در رشته مواد جدید سبز و کاهش‌دهنده مصرف انرژی در ساختمان، پروژه “بتن‌های بازیافتی پرتوان و پرمقاومت با فناوری نانو دوست محیط‌زیست(بتن سبز)” به این مرحله راه پیدا کرده است.

عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی مخترعان با یادآوری آنکه این نخستین‌باری است که یک پروژه ایرانی به مرحله نهایی این جایزه در گروه فنی و مهندسی بالاترین امتیاز را کسب کرده و راهی مرحله نهایی شود، گفت: این اختراع حدوداً سه ماه پیش در هشتمین جشنواره بین‌المللی اختراعات و ابتکارات تورنتو کانادا هم موفق به کسب مدال طلا و کاپ ویژه مسابقات شد و در آن کشور به ثبت‌ رسید.

عضو بنیاد ملی نخبگان درباره طرح خود توضیح داد: به‌طور تقریبی هرساله ۲۶ میلیارد تن بتن در جهان تولید می‌شود، این میزان یعنی تولید ۳.۵ تن بتن به ازای هر نفر در سال.

او گفت: در ایران هم با توجه به نیاز رو به فزونی ساخت و ساز و البته الزام به بازسازی ساختمان‌های فرسوده و تخریب شده، شاهد کاهش ذخایر معادن سنگدانه‌های طبیعی و افزایش نخاله‌های ساختمانی در آینده خواهیم بود.

جعفری ادامه داد: با توجه به مسائل پیش‌گفت، بررسی امکان بازیافت بتن از دو جنبه “حجم زیاد بتن دورریز و غیرقابل مصرف ناشی از تولید کارخانه‌های تولید بتن” و “حجم قابل توجه آوار و نخاله‌های ساختمانی اعم از بتن و مصالح ناشی از تخریب و نوسازی ساختمان‌ها و بازسازی پس از سانحه” می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

این دانشجوی کارشناسی معماری گفت: نخاله‌های ساختمانی در ایران عموماً به مناطق خارج از شهر منتقل می‌شود. دفع این نخاله‌ها یا از طریق دفن یا انباشت و شکل‌گیری تپه‌های مصنوعی از نخاله‌های ساختمانی انجام شده است حال آنکه هر دو روش علاوه بر هزینه‌های حمل‌ونقل، باعث تغییرات و اثرات نامطلوب زیست‌محیطی و اکوسیستم در محل دفع نخاله می‌شود.

وی اضافه کرد: به تازگی با توجه به رشد روزافزون سیستم‌های ساختمانی بتنی و گسترش صنعت تولید آن، دفع بتن‌های تازه‌ای که در تراک میکسر‌ها باقی می‌مانند و در پروژه‌ها استفاده نمی‌شود نیز به یکی از معضلات مهم کارخانه‌ها تبدیل شده است.

دانشجوی کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه آزاد گفت: پسماند‌های ساختمانی شامل چهار بخش پسماند‌های ناشی از ساخت؛ تخریب ساختمان‌ها؛ تعمیر و سوانح و بلایایی مانند زلزله، انفجار و … و مواد زائد ساختمان‌سازی شامل مواد مازاد و مواد حاصله از پاک‌سازی و تمیزکردن محل است. مواد حامل که به‌صورت مخلوط هستند بازمانده‌هایی بوده که برخی از اجزای آن مانند آجر و بلوک سیمانی کمیت و کیفیت مطلوبی برای بازیافت دارند.

جعفری بیان کرد: معمولاً موادی نظیر آسفالت، گچ، بتن، آجر، چوب و … در نخاله‌ها یافت می‌شود. اجزای دیگر شامل فلزات، پلاستیک، خاک، سنگ و یا مواد مورد استفاده در ایزولاسیون نظیر قیر و مواد مشابه بوده؛ دانسیته اجزای متشکله نخاله‌های ساختمانی متفاوت است از آنجا که دانسیته کل نخاله‌های ساختمانی نسبتاً کم بودده و هزینه جابه‌جایی و دفن آن بسیار بالاست از این رو بازیافت در عمل به‌عنوان گزینه مطلوب مد نظر قرار دارد.

این مخترع شیرازی افزود: با توجه به اینکه یکی از راه‌های اصلی در راستای کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از دفن بتن فرسوده، استفاده مجدد از آنست؛ بنابراین موضوع بازیافت بتن ازنظر زیست‌محیطی نیز مهم و ضروری شده است.

او با بیان اینکه، از بتن و مصالح تخریب‌شده می‌توان بعد از جدا کردن آلودگی‌ها و غربال کردن به‌عنوان سنگدانه استفاده کرد، گفت: این مصالح باید مانند سنگدانه در ساخت بتن جدید به کار رفته و دوباره مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان نمونه می‌توان پس از خردکردن از تکه‌های بتن با اندازه کوچک در تولید بتن با مقاومت بالا و یا به‌عنوان مصالح ریزدانه در بلوکه و.. جدول و نیوجرسی و تراورس و پانل‌های دیواری کناره پل‌ها و زیرگذر‌ها و ده‌ها قطعه بتنی جدید استفاده کرد.

این دانشجوی نخبه گفت: روش‌های بازیافت باید دارای توجیه اقتصادی هم باشند که در این راه می‌توان با بازیافت اصولی، بهینه کردن فرآیند بازیافت، کاهش یارانه دولتی برای منابع اولیه و در کنار آن افزایش مالیات محل‌های دفن، انباشت و ایجاد بازار‌های با ثبات برای مواد بازیافت شده، حمایت از مطالعات و پژوهش‌های در رابطه با بازیافت، قانون سازی و افزایش راندمان ساخت به این هدف دست یافت.

جعفری افزود: اشتغال‌زایی، کاهش نیاز به منابع جدید، کاهش هزینه‌های مدیریتی، حفظ منابع طبیعی، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل به محل دفن، کاهش هزینه‌های دفن، جلوگیری از پر شدن محل‌های دفن، افزایش کارکرد مصالح مصرفی، کاهش آلودگی‌های محیطی و استفاده از انرژی حاصل از مواد زائد مزایای بازیافت نخاله‌های ساختمانی هستند.

برپایه این گزارش، داوود جعفری، دارای بیش از۱۷مدال جهانی، جایزه ویژه بین‌المللی و نشان علمی معتبر SPECIAL AWARD, GRAND PRIX, SPECIAL PRIZE, MEDAL AWARD است که از آن جمله می‌توان به مدال طلا در مسابقات بین‌المللی اختراعات و محصولات جدید علمی کانادا ۲۰۲۳، مدال طلا در مسابقات بین‌المللی اختراعات آلمان IENA۲۰۲۳، مدال طلا در مسابقات بین‌المللی اختراعات و محصولات جدید علمی کرواسی، مدال طلا GOLD MEDAL OF MERIT در مسابقات جهانی اختراعات و محصولات جدید علمی آمریکا- ۲۰۱۷ INPEX، مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات و ابداعات سوئیس ٢٠١١، مدال طلا در مسابقات بین‌المللی اختراعات کره جنوبی ٢٠١٠،اشاره کرد.

این دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد، با ثبت اختراع تخصصی “بتن‌های بازیافتی پرتوان و پرمقاومت با فناوری نانو دوست محیط‌زیست (بتن سبز)” در فستیوال “جایزه اختراعات و محصولات سبز دنیا” در برلین آلمان (WORLD GREEN PRODUCT AWARDS ۲۰۲۴) ، با کسب بالاترین امتیاز به مرحله نهایی و رأی‌گیری بین‌المللی راه یابد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.