ویروس ماینرهای غیرمجاز بلای جان برق

مدیرعامل توزیع برق فارس با بیان اینکه در صنعت برق مبتلا به ویروس ماینرهای غیرمجاز هستیم که تا اعماق شهرها و روستاها پیش رفته است، گفت: این مسئله اکنون که با چالش ناترازی ۱۵ هزارمگاواتی روبه‌رو هستیم مشکلات را دوچندان می‌کنند.

حمیدرضا کریمی‌فرد پنج‌شنبه ۱۹ خرداد در یک کنفرانس خبری که در راستای سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه دولت کنترل مصرف را از خود شروع کرده و پرمصرفی یا کم مصرفی خانه‌ها ربطی به مدیر بودن افراد ندارد، اظهار کرد: یکی از راه‌ها برای کنترل و مدیریت مصرف از سوی دولت این بوده که مشترکان بدمصرف از یارانه انرژی برخوردار نخواهند بود.

او با بیان اینکه ابزارهای تشویقی برای کاهش مصرف در نظر گرفته شده است، افزود: اگر مشترکان پرمصرف، مصرف را کاهش دهند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش تا سقف الگوی مصرف ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

مدیرعامل توزیع برق فارس درباره انشعابات غیرمجاز نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷ هزار و ۵۰۱ انشعاب غیرمجاز برچیده شده و این عزم همچنان وجود دارد اگر مردم انشعاب غیرمجاز را اطلاع دهند و فرد تشویق هم می‌شود.

کریمی‌فرد با بیان اینکه در صنعت برق مبتلا به ویروس ماینرهای غیرمجاز هستیم که تا اعماق شهرها و روستاها پیش رفته است، عنوان کرد: این مسئله اکنون که با چالش ناترازی ۱۵ هزارمگاواتی روبه‌رو هستیم مشکلات را دوچندان می‌کنند.

او با بیان اینکه همه مردم استان به صنعت برق کشور، دولت و بیت‌المال برای شناسایی این برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز کمک کنند، خاطرنشان کرد: در این گزارش‌ها بسته به تعداد ماینر و میزان مصرف تا سقف ۲۰ میلیون تومان به گزارش‌دهنده پاداش داده می‌شود و  ۳ هزار و ۶۵۶ ماینر غیرمجاز در یک سال و نیم اخیر شناسایی و کشف شده است.

مدیرعامل توزیع برق فارس درباره تغییر ساعات ادارات نیز گفت: این طرح به منظور شیفت دادن زمان پیک مصرف و کاهش مصرف اجرا شده است.

کریمی‌فرد در خصوص تاثیر افزایش حرارت و دما بر مصرف برق هم گفت: هر یک درجه افزایش دما هزار مگاوات به مصرف کل کشور اضافه می‌کند که معادل یک نیروگاه برق مانند سیکل ترکیبی جهرم یا کازرون است البته برش استانی در این زمینه احصا نشده است.

او با بیان اینکه ۱۲۰۰ مگاوات مصرف ادارات در کل کشور است، عنوان کرد: تغییر ساعات ادارات بیشتر با این هدف بود که مصرف ادارات از بازه ۱۱ تا ۱۸ که ساعات حساس برای گذر از پیک هستند خیلی فعال نباشند و مصرف برق کاهش یابد.

مدیرعامل توزیع برق فارس درباره سکونتگاه‌های غیررسمی و مصرف برق به صورت غیرمجاز در آنها بیان کرد: درخواست داریم استانداری سکونتگاه‌های غیررسمی را هر چه زودتر تعیین تکلیف کند و برای سرقت شبکه نیز تمهیداتی از سوی شورای تامین دنبال شود چون هزینه اضافه بر شرکت‌ها دارد.

مصرف ۹ میلیون مگاوات ساعت توسط مشترکان توزیع برق فارس در سال گذشت

کریمی‌فرد همچنین گفت: مصرف انرژی مشترکان این شرکت در استان فارس در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹ میلیون مگاوات ساعت بوده است.

او، تعداد مشترکان شرکت توزیع برق فارس تا پایان سال گذشته را یک میلیون و ۲۰ هزار مشترک دانست و افزود: از مجموع ۹ میلیون مگاوات ساعت برق مصرف شده، ۴۱ درصد به مشترکان خانگی که ۸۱ درصد کل مشترکان را شامل می‌شود تخصیص داده شده است.

او ادامه داد: ۳۹ درصد برق نیز به مشترکان بخش کشاورزی  اختصاص داده شده است.

کریمی‌فرد گفت: در بحث مصارف صنعتی نیز از مشترکان صنعتی انتظار داریم که در چارچوب بسته های پیشنهادی که از سمت وزارتخانه متبوعشان ارائه شده نسبت به کاهش مصرف اقدام کرد و مصرف خود را مدیریت کنند.

او ، پهنه خدمات رسانی شرکت توزیع برق فارس را افزون بر ۱۰۲ هزار کیلومتر مربع دانست و افزود: طول شبکه فشار متوسط در استان ۲۵ هزار و ۴۱۵ کیلومتر و طول شبکه فشار ضعیف نیز ۱۳ هزار کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس گفت: پیک بار غیرهمزمان این شرکت ۲ هزار و ۱۷ مگاوات و تعداد روستاهای برخوردار از برق استان نیز به ۲ هزار و ۴۶۰ روستا رسیده که پیگیر برقرسانی به اندک روستاهای باقیمانده طی امسال و سال آتی هستیم.

کریمی فرد افزود: صنعت برق با یک عدم توازن در تولید و توزیع برق مواجه است که تمام برنامه ریزی ها بر این مبنا است تا با بر اساس تفاهم نامه‌های مبادله شده در دو بخش صنعت و کشاورزی بتوانیم از این چالش صنعت برق در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور که بالاترین زمان مصرف انرژی هست با کمترین مشکل عبور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.