پایان نشست های روزنامه نگار در زوم با نقد آقای دبیر: باورهاى سیاسى  فرزاد صدری موجب بى انصافى نمى شود

خبر پارسی – سلسله نشت های روزنامه نگار در زوم با نقد دبیر جلسات این نشست ها و سربیر پیشین ایسنا  به کار خود پایان داد.

کمالی سروستانی :صدرى روزنامه نگارى جسور،خلاق، و مولف اجتماعى است

کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در سی امین و آخرین نشست سلسله جلسات روزنامه نگار در زوم که به همت این سازمان برگزار شد،با تقدیر از همه روزنامه نگارانی که آثارشان نقد شد و قدردانی از همه کسانی که در این جلسات حضور پیدا کردند و به ساحت قلم و اندیشه احترام گذاشتند،اظهار امیدواری کرد مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در آینده نیز نشست هایی را برای نقد و آسیب شناسی رسانه های فارس داشته باشد.

وی گفت: صدرى روزنامه نگارى جسور،خلاق، و مولف اجتماعى است که گاه به ضرورت به سیاست مى پردازد اگر چه دلدادگى اش بیشتر به فرهنگ است .

کمالی سروستانی بر ضرورت اخلاق رسانه ای تاکید کرد و افزود: صدرى به اصول اخلاق رسانه پایبنداست  وباورهاى سیاسى اش موجب بى انصافى نمى شود و این همه را در بیست و پنج سال روزنامه نگارى متفاوت در قامت خبرنگار،سردبیرى ایسنا و خبر پارسى نشان داده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در پایان گفت: صدرى با این کارنامه درخشان بخشى از تاریخ مطبوعات فارس است وصداقت وپایمردیش بر باورهایش ستودنى است .

احسان اکبر پور:لحن گزارش های صدری غیرحرفه‌ای و مصنوعی است

در این نشست همچنین احسان اکبر پور روزنامه نگار جوان شیرازی فرزاد صدری را یک روزنامه نگار دغدغه‌مند دانست که  دغدغه‌ی «اصلاح» و «خبرنگاری» دارد. اگر که خبرنگار را مصلح‌اجتماعی بدانیم، نه مجیزگوی و صله‌بگیر و حامی منافع قدرت و سرمایه و دست‌آخر: یک میرزابنویس.

وی با بیان اینکه صدری در نوشته های خود جسارت هم دارد گفت: دغدغه اصلاح و جسارت اگر جمع شوند با هم، ستودنی است و البته گاه خطرناک. او به عنوان خبرنگاری که دغدغه‌ی اصلاح وضع موجود را دارد، دست بر سوژه‌های متنوع می‌گذارد و هرکدام را بسته به شرایط و توان، به صورت گزارش، یادداشت، مصاحبه و گاه نیز دل‌نوشته می‌نویسد و منتشر می‌کند؛ که این هم آفت است و هم سودمند. چه وقتی که در مقام سردبیر سابق ایسنای فارس است و چه امروز که سردبیر «خبر پارسی» است؛ صدری خود را مجاز می‌داند که در هر رسته و رشته‌ای، قلم بزند.

اکبر پور پراکندگی نوشته های نوشته های صدری در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، حزبی، فرهنگی، هنری و حتی ورزشی را ، از یک‌سو برخاسته از ناگزیربودن تک‌خبرنگارِ بی‌مزد و ‌منت همه‌کاره یک سایت خبری دانست  و ازسوی دیگر، علایق و گاه توانمندی‌های شخص او.

این روزنامه نگار جوان ادامه داد: صدری در مقام یک خبرنگار، گاه روایت‌گر رنج دختری دبیرستانی از رنگ سیاهِ پوشش رسمی مدرسه‌اش است، گاه از سیرک قهرمانی و جاذبه‌های گردشگری شیراز گزارش می‌دهد، گاه در مقام پرسش‌گر، رندانه با المان‌های شهری مصاحبه و از زبان آنها به مدیریت شهری نقد وارد می‌کند، گاه پای دردودل جوان‌ها و نوجوان‌ها می‌نشیند و روایت‌گر صادق حرف‌های نسل دخترش می‌شود. گاه نیز در مقام وکیل مدافع یک جریان سیاسی، به ستایش اغراق‌گونه‌ی لیدر، اعضا و خط‌فکری آن جریان سیاسی (اصلاح‌طلب)، چنان سنگ بر سینه‌ی قلم می‌زند که تو گویی «هرچه آن خسرو کند، شیرین بُوَد».

بنا بر اعتقاد اکیرپور: بهترین تجربه‌های خبرنگاری صدری اما آن‌هاست که اتفاقاً او کمتر بدان‌ها می‌پردازد، مصاحبه‌ها و گزارش‌های اجتماعی، ورزشی و سینمایی.

وی در ادامه گفت:صدری در بیان دغدغه‌های خبرنگاری‌اش، از چند عنصر وام می‌گیرد: ۱٫ نگاه جستجوگر، پرسش‌گر و منقّدانه نسبت به رویدادها، افراد و وضع موجود. ۲٫ علایق شخصی (مثلاً در حوزه‌ ورزشی، سیاسی، هنری، سینمایی و…). ۳٫ تعلق سیاسی به جناح اصلاح‌طلب، تعلقّی که گاه با نگاهِ کاتولیک‌تر از پاپ، نوشته‌های سیاسی‌اش را اغراق‌گونه، فارغ از منطق گفت‌وگو و جدل دوسویه، شبیه به بولتن‌های گروه‌های سیاسی می‌کند. عنصر چهارم صدری اما در بیان دغدغه‌های خبرنگاری‌اش، قلم ساده، بی‌پیرایه و فارغ از پیچیدگی و گاه حتی فرم خبرنگاری است. قلم صدری اگرچه سهل است، اما ممتنع نیست و گاه به دل‌نوشته‌های یک وبلاگ‌نویس بیشتر شباهت دارد تا یک خبرنگار.

به اعتقاد روزنامه نگار جوان روزنامه افسانه در خوانش اتفاقی تعدادی از گزارش‌های صدری، آنچه تقریباً در همه‌ی آنها بیش و کم هست و لحن گزارش را غیرحرفه‌ای و مصنوعی می‌کند، اغراق است: اغراق در توصیفات، اغراق در شرح وقایع و اغراق در شخصیت‌پردازی.

او در ادامه گفت:فرزاد صدری دغدغه‌مند است و جسارت دارد، دغدغه‌ی «اصلاح» دارد، اما وقتی در مقام وکیل مدافع یک جریان سیاسی می‌نویسد، نوشته‌هاش شبیه به دعواهای اینترنتی ادمین‌های سیاسی است و در این مواقع حتی فرم، قربانی می‌شود: لحن اغراق‌گونه، ستایش‌گونه و پرستش‌وار، قلم ناآگاه نسبت به واژه و صفت‌هایی که به کار می‌رود، و حاصل: دلنوشته‌ای وبلاگی یا دفاعیه‌ای بولتن‌گونه از طرفی. زبان گزارش‌های صدری ساده است، اما گاه شکلی عامیانه و حتی عوامانه به خود می‌گیرد. زاویه‌دید در گزارش‌ها تقریباً همیشه «اول شخص» و گاه «دانای کل» است و از شکل روزنامه‌نگاری فاصله می‌گیرد.

اکبر پور در پایان گفت: بهترین گزارش‌های صدری، گزارش‌های اجتماعی اوست، آن‌ها که او فارغ از نگاه و تعلق سیاسی و جناحی، تنها به «سوژه» و اجرای گزارش فکر می‌کند؛ سوژه‌ای که ذهن پرسش‌گر، مصلح و منقدانه‌ی او را که وقتی از نقش وکیل‌مدافعِ اصلاح‌طلب‌ها خارج می‌شود، به فکر اصلاحِ وضع موجود می‌اندازد، نه استمرارِ در قدرت‌ماندنِ اطلاح‌طلب‌ها.

لیلا اکبر زاده:احساسات در نوشته های صدری بر منطق و تحلیل  غلبه دارد

لیلا اکبر زاده دیگر منتقد این نشست نیز با ارائه نمونه هایی از آثار فرزاد صدری در سایت خبر پارسی گفت: در این نمونه ها احساسات بر منطق و تحلیل و نگاه دو سویه غلبه داشت.

او از صدری خواست در نوشته های خود گرفتار سیطره احساسات نشود و با غلبه بر هیجاناتش علاوه بر بیان صرف احساسات به تحلیل اجتماعی یادداشت های خود نیز بپردازد.

اکبر زاده با اشاره به سابقه کاری سردبیر سابق ایسنا گفت:صدری را از سال های دور روزهای سختی می شناسم که به رغم فضای گرفته سیاسی برای دوستان گرفتارش قلم زد و هراسی از این قلم زدن نداشت.این روزنامه نگار با سابقه از آن افرادی بود که در آن سال های سرد با قلم خود افرادی مثل ما را دل خوش و دلگرم می کرد .

وی در پایان از صدری به عنوان یک روزنامه نگار دغدغه من یاد کرد و گفت:قلم او سبک و سخیف نیست بلکه ساده و سنگین است که نشان از مطالعه او می دهد.

دکتر علی اکبر صفوی:صدری یک تنه جور خیلی ها را کشید

دکتر علی اکبر صفوی استاد دانشگاه شیراز نیز در این نشست با اشاره به سابقه کاری فرزاد صدری به عنوان یک روزنامه نگار گفت: در سال های اخیر او یک تنه جور خیلی ها را کشید و سایت خبری خود را به تنهایی اداره می کند بنابراین طبیعی است که گاهی آثارش حالت دلنوشته پیدا می کند و از دغدغه های سیاسی اش می گوید.

وی با بیان اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه گاهی روزنامه نگار را قانع می کند که از آرمان ها و اعتقاداتش دفاع کند گفت: نمی شود بگوئیم روزنامه نگار احساسات و دیدگاه سیاسی خودش را پنهان کند اتفاقا گاهی اوقات باید هر دو این عنصر در قلم او باشد اما حرفه ای گری در کار خبرنگاری را نیز قبول دارم ولی تاکید می کنم در فضایی که گروه های مختلف به شکل های مختلف حرف می زنند،قطعا یک عده نیز می توانند با نگاه سیاسی و زبان مردم حرف بزنند.

استاد دانشگاه شیراز در عین حال تاکید کرد:قاطی کردن و همراه کردن احساسات و دیدگاه سیاسی در خیلی از نوشته ها باید مراعات شود چرا که اغراق و رویایی نوشتن در برخی جاها می تواند چهره گزارش را خراب کند.

دکتر صفوی دلنوشته های روزنامه نگاران را بدون ایراد دانست و گفت:اتفاقا گاهی دلنوشته ها می تواند تاثیر خوبی بر مخاطب داشته باشد .

این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه برخی تعریف های رایج اصلاح طلبی و اصولگرایی را قبول ندارد گفت: هر اصول گرای صادق و سالمی حتما روحیه اصلاح طلبی دارد و هر اصلاح طلبی نیز می تواند بن مایه اصولگرایی داشته باشد.

سیروس پاک فطرت: حاضرم داوطلب اولین مدیری باشم که زیر ذره بین زوم می رود

سیروس پاک فطرت عضو شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه فلسفه برگزاری نشست های روزنامه نگار در زوم کار قشنگی بود خواستار برگزاری زوم مدیران شد و گفت:حاضرم داوطلب اولین مدیری باشم که زیر ذره بین زوم می رود و معتقدم نقد مدیران برکات خوبی برای شهر شیراز و استان فارس خواهد داشت.

او گزارش های اجتماعی صدری را پر مغز دانست و گفت: علاوه بر گزارش های اجتماعی این روزنامه نگار باید بگویم صدری تیترهایی هم که انتخاب می کند،مشکلات را پر رنگ جلوه می دهد و مردم با خواندن تیتر متوجه مشکلات می شوند.

سیروس رومی:هر ۳۰ نشست روزنامه نگار در زوم کلاس های آموزشی خیلی خوبی بود

سیروس رومی پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت نیز در این نشست نیز با اظهارخرسندی از جلسات روزنامه نگار در زوم گفت:ما مطبوعات ضعیفی داریم چون نیروی انسانی مطبوعات ما پرقدرت نیست.

وی افزود هر ۳۰ نشست روزنامه نگار در زوم کلاس های آموزشی خیلی خوبی بود که امیدوارم این جلسات به شکلی دیگر تکرار شوند تا از درون آن نیروی انسانی خوبی برای رسانه ها شکل بگیرد.

رومی با اشاره به یکی از گفت و گوهای صدری با حسن امداد در دهه هشتاد گفت:به نظرم در این گفت و گو مصاحبه گر بر مصاحبه کننده چیره می شود و کارکردهای گفت و گو در آن رعایت نشده و خط مستقیم ندارد.

او در عین حال به تمجید از صدری پرداخت و گفت:جسارت او در روزنامه نگاری حرف ندارد.صدری در حال حاضر یکی از دو یا سه نفر روزنامه نگاری فارس است بلکه باید بگویم شایسته ترین است.

پویا محسنی: صدری اهل دل است و سیاست جایی در احساس ندارد

پویا محسنی سردبیر ماهنامه شهر زیبا نیز فرزاد صدری را یک روزنامه نگار عاشق توصیف کرد که گزارش ها و گفت و گوهای اجتماعی و فرهنگی او حال آدم را خوب می کند.

او تنوع کاری صدری در حوزه های مختلف خبری را نشان از قوت و قدرت او در روزنامه نگاری دانست و گفت:این روزنامه نگار با سابقه روزهای سختی را در زندگی حرفه ای خود گذرانده و به همین دلیل هرموقع یک دری به روی او بسته شد دری دیگری را برای خود باز کرد.

به عقیده وی قلم صدری در حوزه های دیگر خبری قوی تر قلم او در حوزه سیاسی است چرا که صدری اهل دل است و سیاست جایی در احساس ندارد.

کاظم دریساوی:روزنامه نگاری امروز ما مغلوب رویداد است

کاظم دریساوی روزنامه نگار پیشکسوت نیز جلسات روزنامه نگار در زوم را یک دستاورد بزرگی برای روزنامه نگاری در فارس دانست و خواستار استمرار این جلسات شد.

وی نیاز امروز روزنامه کشور را آوانگاردیسم دانست و گفت:متاسفانه روزنامه نگاری امروز ما مغلوب رویداد است و آنها امروز یک جامعه ترس خورده ای دارند و جامعه ترس خورده به سقلگی عادت می کند و این بدترین خصلتی است که یک جامعه دچارش می شود.

وی با اشاره به سابقه آشنایی خود به فرزاد صدری گفت: برای من خیلی سخت است که چهره ارزشمند و نوآوری مثل صدری را بخواهیم پیر توصیف کنیم چرا که آدم های خلاق هرگز پیر نمی شوند.

دریساوی افزود :در روزنامه نگاری جسارت شهروندی و شجاعت مدنی ،صراحت،صمیمیت و نوآوری یک اصل است و آگاهی اوقات یک روزنامه نگار در عین حالی که این شرایط را دارد تحت شرایط سیاسی ،اجتماعی ،امنیتی و حتی معیشتی قلم می زند که فرزاد صدری نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاهی اوقات قلم را به جایی می برد که طینت و ذات خودش نیست با این وجود تعداد فرزادها در شیراز کم است حال آنکه اگر می خواهیم آوانگارد و پیشتاز باشیم و مغلوب رویداد نشویم باید روزنامه نگارانی مثل او بیشتر شوند.

این روزنامه نگار با بیان اینکه تاریخ را انسان ها می سازند گفت: روزنامه نگار باید اعمال انسان ها را در جهت واقع گرایی منعکس کند.اما متاسفانه ما از واقع گرایی دور شدیم و مغلوب نام ها و نشان ها و جریانات سیاسی شدیم و این برای یک جامعه فرصت طلبی محض است.

وی بر ضرورت نقد از خود تاکید کرد و گفت:اگر روزنامه نگاران در این راستا کار کنند می توانند اثر بخش شوند و جریان سازی کنند و جامعه مدنی را توسعه دهند.

دریساوی با نام بردن از جمعی از روزنامه نگاران خوب اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در فارس گفت:عنصر صداقت،شهامت و نو آوری در مطالب این گروه از روزنامه نگاران بود که فرزاد صدری هم جزو این دسته قرار داشت.

وی معتقد است نویسنده ای که از رنج بهره نگیرد نمی تواند تمام و کمال واقعیات زندگی باشد و فرزاد صدری رنج می کشید.گاهی نیروهای سیاسی و گاهی حتی نیروهای مطبوعاتی به غلط مقابل او صف می کشیدند اما در این فضای آشفته فرزاد راه خود را پیدا می کرد و حرف خود را می زد و البته می زند.

وی در پایان با بیان اینکه زیبایی شهرها با ساکنان آن است گفت: خوشحالم که شهر شیراز ساکنانی چون دکتر کمالی سروستانی و امثال سیروس رومی دارد.

فرزاد صدری:آزادی را پشت حصار مصلحت در بند نکشیدم

در پایان این نشست فرزاد صدری با ستایش از فضایی که در خبرگزاری ایسنا حاکم بود گفت:اغلب خبرنگاران و روزنامه نگارانی که در محیط ایسنا پرورش یافتند و رشد کردند می دانند که جرات و جسارت و صداقت و دوری گرفتن از فضای همیشه آلوده آگهی رسانه ای از مشخصات بارز این خبرگزاری است و من امروز وجدانم آسوده است چرا که اگر روزنامه نگار قابلی نشدم اما هرگز آگاهی را به آگهی نفروختم و آزادی را پشت حصار مصلحت در بند نکشیدم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.