نکوداشت اهل شعر بهبهان برگزار شد صدری: کتاب سال "شعر بهبهان" انتخاب می‌شود

دکتر حبیب پیام، شاعر و‌ منتقد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در آیین نکوداشت اهل شعر بهبهان به تشریح تاریخ مختصری از سه نسل شاعران بهبهان پرداخت.

وی در تبین مثلث ادبی دهه چهل و پنجاه بهبهان؛ یعنی کاظم و محمدتقی کریمیان و فتح الله شکیبایی درباره نقش برجسته کاظم کریمیان در دهه چهل، حضور او در شب های شعر خوشه و همچنین حمایت او از شاعران دهه هفتاد سخن گفت.

پیام همچنین علل همراهی نکردن شاعران این شهرستان با شعر موج ناب را برشمرد و از حمدالله رجایی بهبهانی و پروانه نجاتی به عنوان شاعران شعر انقلاب بهبهان یاد کرد.

وی با بررسی نقش غیر قابل انکار فرامرز سه دهی در شعر دهه هفتاد بهبهان و نسل شاعران تاثیرگذار شعر بهبهان در این دوره، یعنی دکتر حجت الله جانبی، مجید روانجو و دکتر سعید محمدحسینی قسمت عمومی سخنرانی خود را به پایان رساند و در قسمت دوم به بررسی تخصصی تبارشناسی سه اصطلاح مهم ادبی یعنی روایت، معنا و زبان در سه پارادایم پیشامدرن، مدرن و پسامدرن پرداخت.

سعید محمدحسنی شاعر ،پزشک و منتقد ادبی نیز سخنرانی خود را با غزلی زیبا از دکتر حجت الله جانبی آغاز کرد و ضمن تقدیر و تشکر بسیار از برگزار کنندگان این مراسم، به نکاتی مهم در خصوص وضعیت شعر و شاعران در بهبهان اشاره کرد و به چگونگی شکل گیری انجمن تخصصی و مردم نهاد در خصوص شعر با نام “خانه شعر بهبهان” پرداخت و گفت: از ۷سال پیش پیگیری های لازم توسط فعالین ادبی شهرستان برای این انجمن ادبی انجام شده و دارای مجوز رسمی فعالیت است و از دو سال پیش اقدام به جذب و پذیرش بیش از ۱۰۰ نفر از شاعران و علاقمندان کرده است ولی به دلیل نداشتن حمایت مالی و معنوی از داشتن مکانی برای تشکیل جلسات و مراسمات محروم است.

محمد حسنی سپس نام و یاد شاعران و ادیبان از دست رفته ادبیات بهبهان را گرامی داشت و گفت: جنابان شادروان استاد نجف غفوری(نویسنده و منتقد ادبی)، مجید روانجو(شاعر، نویسنده ) ‌و مهرداد آراسته( شاعر گویشی ، کارگردان نمایش) از جمله اهل شعر بهبهان بودند که پر کردن جای خالیشان در زمینه تخصصی کار خود مشکل است و البته مهرداد شاعر آینده داری در حوزه گویشی بود.نام و یاد و راهشان جاودان و‌پر رهرو باشد.

وی سپس تکریم شاعران پیشکسوت را یک ضرورت دانست و گفت: سومین نکته لزوم توجه بیش از پیش به پیشکسوتان ، فعالین اثرگذار شعر و شاعری و کسانی است که یک عمر تلاش برای اعتلای ادبیات شهر و استان و حتا کشور داشته اند و در کنارمان هستند و ازیشان غافلیم، از جمله استاد کاظم کریمیان شاعر و منتقد ادبی نام آشنای کشورمان، و جناب دکتر امید جانبی شاعر و نویسنده و مدیرعامل خانه شعر بهبهان که هر دو عزیز بدلیل ابتلا به بیماری در وضعیت ناراحت کننده ای هستند و با این حال دکتر جانبی به سختی و با ویلچر در این مراسم حضور یافته اند.

فرزاد صدری دبیر اجرایی نکوداشت اهل شعر بهبهان نیز در این برنامه با گرامیداشت روز ملی شعر به بیان چیستی و چرایی شعر پرداخت و گفت:
از دیر باز این پرسش بر زبان‌ها جاری بوده است که ماهیت جادوی دلربای شعر چیست؟

چیست این مشت کلام زنده که چون جان در پیکر تو می دمد؟ می جوشد و می جوشاند.چیست این ضرباهنگ آشنای قدیمی!

وی افزود: شناخت شعر قرن‌ها آدمیان را به خویش مشغول داشته است.فیلسوفان و ادیبان تلاش های پیگیر در تعریف شعر به کار بسته‌اند.صدها تعریف از شعر در فرهنگ ها و کتاب‌های جهان مستور است.منطقیان شعر را کلام خیال انگیز خوانده‌اند.ادیبان و عروضیان شعر را کلام موزون قافیه دار می دانند و ترکیبی از این دو شعر کلام خیال انگیز و موزون و قافیه دار است.اما از این تعریف فرمالیسم که بگذریم.به بیان بزرگان دیگر شعر محصول بی تابی آدم است. شعر رهایی است، نجات است و آزادی.شعر گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبانی آهنگین شکل گرفته است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: شعر یک قدرت است.یک قدرت حسی و ادراکی که توسط آن معانی و صور گوناگون در بروز خود قوت پیدا می کنند.شعر موسیقی روح‌های بزرگ و حساس است.شعر یک نقاشی است که زبان گویا دارد و یک زبان است که نقش می نگارد.شعر ترکیبی از عاطفه و احساسات و تخیل و تصویرهای ذهنی با کلمات و اوزان است.شعر زندگی ماست.شعر سفری است از جاده زبان به دنیای بی کران و ناشناخته روح های بزرگ و به همین دلیل است که آن را در تمام ملل و قلمرو فراتر از شعور و آگاهی عادی و به قلمرو الهام و جادو و طلسم و پیشگویی و کاهنی مربوط می دانند.موهبتی است به باور برخی آسمانی و یزدانی.و به باوری الهامی است از الهه شعر که به شاعران تلقین می کنند و چه خوش گفته است مولانا. او شاعران را رسولان آفتاب می خواند که
چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی
پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم.

صدری بهانه این نکوداشت را روز شعر و ادب پارسی دانست و گفت: امروز دور هم جمع شدیم تا روز ملی شعر را پاس بداریم و از خدایگان واژه و احساس و آفرینندگان تصویرِ ذهن تجلیل کنیم و یادآورشویم که بخش مهمی از سرمایه‌های فرهنگی شهر و دیارمان را شاعران فرهیخته و اندیشمندی تشکیل می دهند که قوه شور و احساس را به شعور و اندیشه و آگاهی پیوند زده اند و ما شهروندان این شهر قدرشناس این ظرفیت فرهنگی و انسانی هستیم.

وی با اشاره به نحوه انتخاب شاعرانی که در این برنامه مورد تجلیل قرار گرفتند گفت: برای انتخاب جمع حاضر از شاعران و ادیبان و فرهیختگان کمک گرفتیم و تلاش کردیم از همه گونه‌های شعر از کلاسیک و سپید گرفته تا آئینی و پایداری و گویشی نماینده داشته باشیم و صد البته می دانیم که عزیزان و فرهیختگان دیگری هم وجود داشتند که شایسته تجلیل در این نکوداشت بودند اما مهمتر از اینکه چه کسی و یا چه کسانی انتخاب می شوند،شروع حرکتی است که امیدواریم تداوم داشته باشد تا در برنامه های آتی شایستگان و فرهیختگانی که به هر دلیل امشب کنار ما نیستند به نیکوترین شکل تکریم و تجلیل شوند و البته شاعران خاموش را در برنامه های دیگر یاد خواهیم کرد و برای شادی روحشان شعر خیرات می کنیم و یادشان را در ذهن و قلبمان زنده نگه می داریم.

صدری در پایان گفت: امروز شاکر و خوشحالیم که به ساحت مقدس شعر و شاعر ادای احترام کردیم و تلاش خواهیم کرد از سال آینده کتاب سال شعر بهبهان را با رای نخبگان و ادیبان انتخاب و به تجدید چاپ برسانیم.

به گزارش خبر پارسی در پایان این برنامه که با شعر خوانی شاعران منتخب همراه بود از ۱۶ شاعر این شهرستان در بخش های مختلف شعری تجلیل شد.
عباس سلطانی، فرامرز( فریدون) سه‌دهی،سعید محمد حسنی، الهام صادقی، مریم ( روفیا) شمشیری، دکتر حجت الله( امید) جانبی،حمدالله رجایی بهبهانی،فرید دژم، مهدی همایون، فرشته اقبالی،حسین مشتهی ،علی زارعی رضایی ، مصطفی رنجبر، بشیر تجلی،پروانه نجاتی و کاظم کریمیان ۱۶ شاعری بودند که بنا به گفته صدری عمدتا توسط ۹ شاعر و پژوهشگر ادبی انتخاب و تجلیل شدند.

همچنین این برنامه اگرچه برنامه‌ای غیر دولتی و به همت علاقمندان حوزه فرهنگ و ادب برگزار شد اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان و به ویژه مهدی شجاعی رئیس این اداره همراهی و حمایت معنوی خیلی خوبی از این برنامه داشت و از هر گونه حمایتی برای اجرای بهتر برنامه دریغ نکرد.

صدری همچنین از امید هدایت نژاد به عنوان اسپانسر اصلی این برنامه یاد کرد و گفت: این دومین برنامه فرهنگی است که با حمایت این فعال حوزه فرهنگی و شهرسازی برگزار می شود و پیش از این نیز نکوداشت اهل قلم بهبهان با حمایت مالی او و گروه فرهنگ و ادب بهبهان به ویژه مجید بلالی و بهرام معتمدی برگزار شده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.