برگزیدگان دومین جشنواره ادبی “خوان نعمت” معرفی شدند / آرش‌خوانیِ فرزندانِ شیرازی فردوسی در آستانه تیرگان و روز قلم

حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس: والدینِ ادب‌دوست، ضامنان ماندگاری فرهنگ ایران و زبان فارسی هستند.

دومین جشنواره ادبی کودکان و نوجوانان “خوان نعمت” با معرفی نفرات برگزیده در ۵ رشته به کار خود پایان داد.
در آیین پایانی این جشنواره که توسط واحد کودک و نوجوان انجمن اهل‌قلم فارس و با همکاری موسسه آفتاب مهرصبا فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه سرزمین فرزانگان شیراز برگزار شد از ۳۹ کودک و نوجوان در رشته‌های شاهنامه‌خوانی، سعدی‌خوانی، حافظ‌خوانی، شیرازی‌خوانی و استعدادهای ویژه ادبی تقدیر شد.
حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس در این آیین، والدین ادب‌دوست را ضامنان ماندگاری فرهنگ ایران و زبان و ادبیات فارسی توصیف و تصریح کرد: در وانفسای مدرنیته هیچ ضمانتی واجب و مهم‌تر از گره زدنِ فرزندانمان به ریشه ها و پیشینه‌ درخشان فرهنگی ایران اسلامی نیست.
وی افزود: پدران و مادرانی که با دغدغه و دلسوزی و به جان خریدنِ دشواری‌های فراوان، فرزندانشان را از نوباوگی با ادبیات فخیم فارسی گره می زنند بهترین راه برای تربیت آن‌ها برگزیده‌اند.
این شاعر و فرهنگی‌نویس مطبوعات افزود: جشنواره “خوان نعمت” به نحوی ماحصلِ دوره‌های آموزش ادبیات به کودکان با عنوان “مکتبِ ادب‌خوانی” است که توسط واحد کودک و نوجوان انجمن اهل قلم فارس برگزار می‌شود.
دهقان با یادآوری شرکتِ ۲۰۰ کودک و نوجوان در جشنواره از زمان اعلام فراخوان در یادروز سعدی، گفت: ۳۷ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند که در این مراسم از همه آنها تقدیر و به برگزیدگان جوایزی شامل بن خرید کتاب و لوح تقدیر در آستانه روز قلم تقدیم می‌شود.
در این مراسم سعیدرضا کامرانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، به جایگاه سعدی در زبان و ادبیات فارسی و جذابیت‌های آن برای کودکان اشاره و او را چهره‌ای تمام ناشدنی برای همه نسل‌ها توصیف کرد.
غلامعلی خوشبخت برگزیده جایزه کتاب سال فارس برای کتاب “ساعت گل” و شاعر شیرازی‌سرا، سخنانی در خصوص شعر گویشی شیراز بیان و شعری در همین گونه نیز قرائت کرد.
اجرای شاهنامه‌خوانیِ نمایشی “آرش کمانگیر” با هنرنمایی محمدطه بهادری، فرانک دینکانی و زینب شبانکاره به مناسبت جشن تیرگان و نکات ناب گلستان‌ به چند لهجه اقوام و زبان عربی و انگلیسی توسط نازگل شیخی، سارای استکی، آرتین سعیدی، سانیا شاهین، کیانا کامکار، ملیسا شریف‌پویا و مشاعره بداهه با هنرمندی ملیسا شریف پویا، آرتین سعیدی، نازگل شیخی و سارای استکی از دیگر بخش‌های آیین پایانی این جشنواره ادبی خوان نعمت بود.
اسماء صفری شیرازی خوانی و سوفیا رجبی نیز غزلی از حافظ قرائت کرد.
در پایان مراسم نیز که اجرای آن را مریم سهرابی بانوی نقّال نوجوان بر عهده داشت از نفرات برگزیده تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.