ایمنی سازی پروژه هتل آسمان در گرو نگاه مسئولان هتل بزرگ آسمان شیراز

هتل آسمان شیراز یکی از بزرگترین مراکز اقامتی جنوب کشور و دارای بیش از ۳۳ هزار متر مربع زیربنا، ۱۴۴۰ تخت و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است در سایه بی‌توجهی مسئولان تعیین تکلیف نمی‌شود و بیم بروز مشکلات ایمنی در ساختمان نیمه تمام آن هر روز نمایان‌تر می‌شود.

مالک هتل آسمان شیراز در یک کنفرانس خبری با انتقاد از عدم همکاری برخی مسئولان استان فارس در اتمام مقاوم سازی و نهایتا بهره‌برداری از این هتل، گفت: با بهره‌برداری از این هتل، بیش از پانصد نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی اعلام کرد: علی‌رغم مکاتبات فراوان همراه با پیوست‌های ارسالی به مراجع ذی‌ربط و گذشت بیش از چهار سال اما هیچگونه عملیات موثری انجام نشده و همچنان پروژه بلاتکلیف است.

مالک هتل بزرگ آسمان ادامه داد: این ساختمان نیمه تمام امکان بروز خطرات جانی، مالی و تبعات اجتماعی بسیاری در پی دارد که با توجه به اینکه هم اکنون پروژه پلمپ می باشد مالک نمیتواند جهت مقاوم سازی و ایمن سازی کارگاه ، به پروژه دسترسی داشته باشد و این در حالی است که طبق کارشناسی های صورت گرفته توسط هیئت کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیینی از سوی مراجع قضایی، در ساخت پروژه تمام استاندارهای ساختمانی و مقاوم سازی و بهسازی به صورت کامل رعایت شده لذا هیچ منع قانونی جهت رفع پلمپ پروژه وجود ندارد اما با وجود درخواست های متعدد مالک پروژه هیچ اقدامی در خصوص رفع پلمپ جهت انجام ایمن سازی پروژه صورت نگرفته است.لذا طبق بند ۴ آخرین صورتجلسه که بیش از یک ماه ار آن می‌گذرد از مراجع ذی‌ربط مجددا تقاضا مندم جهت ایمنی و رفع خطر از پروژه مذکور(با توجه به موقعیت پروژه هتل آسمان در خیابان رودکی که محل گذر گردشگران و توریست‌ها و همچنین هم جوار هتل‌ها، مدرسه و عبور دانش آموزان است و حساسیت بیشتری را می‌طلبد) خواهشا در اسرع وقت اقدام و رفع خطر انجام شود.

سجادیان تصریح کرد: در غیر این صورت خدای ناکرده هرمشکلی پیش آید، اینجانب از خود سلب مسئولیت کرده و کسانی مقصر خواهند بود که عدم مسئولیت و همکاری و مساعدت لازم را نداشته و طبق دو سال گذشته پروژه را بلاتکیف رها کرده‌اند.

وی با اشاره به تعطیلی دو ساله این پروژه، به مدیرین ارشد استان فاری پیشنهاد کرد که یکسری موارد در اولویت اول قرار گیرد، چون خطر جانی، مالی و تبعات اجتماعی را در پی دارد.

مالک هتل بزرگ آسمان خواستار جمع‌آوری و یا مهار الوارهای واقع در نمای ساختمان که خطر آفرین بوده و هر لحظه امکان سقوط دارد، شد و افزود: داربست فلزی موجود چون بیش از ۱۲ سال از نصب آن می‌گذرد باید بازبینی و مجددا لوله‌ها و اتصالات آن تعویض شود، چون ایمن نیست و حادثه افرین است.

سجادیان تاکید کرد: سنگ بنای طبقه نخست به دلیل تبمه تمام بودن باید رول پالک و بندکشی شود تا خدای ناکرده اتفاق ناگواری رخ ندهد. وی اضافه کرد: تاورکرین (جرثقیل) واقع در پروژه باید مورد کارشناسی فنی و ارزیابی قرار گیرد تا با حل مشکلات فنی یا با تعویض قطعات یا در صورت اجبار برای باز کرد کل تاور کرین اقدام شود.

مالک هتل بزرگ آسمان همچنین خواستار انتقال نخاله‌های حاصل از تخریب مقاوم سازی از طبقات و محوطه به خارج از کارگاه انتقال شد و تاکید کرد: در غیر این صورت بار اضافی به سازه پروژه، خسارت جبران ناپذیری را بوجود می‌آورد.

سجادیان، حمل و جمع‌آوری وسایل یا مصالح تاریخ گذشته و غیر مصرفی ( سیمان، گچ، ماسه و….. ) و عدم نیاز وسایل و مصالح، به خارج از پروژه را از دیگر اولویت‌ها ذکر و عنوان کرد: چوب و پوشش گونی اطراف ساختمان باعث اتش سوزی می‌شود و لذا باید در اسرع وقت نسبت به جمع آوری آنها به دلیل عدم ایمنی، اقدام کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به جلسات قبلی اقدامات الزامی اولیه انجام و حکایت از مقاوم بودن ساختمان می‌کند و در این راستا قرارداد جدید نظارت مقیم و نظارت عالیه با شرکت مقاوم ساز (شرکت مهندسین مشاور طازند) به امضا رسیده و آماده به کار است.همچنین پروژه مذکور مورد تائید مهندس ناظر، مهندس محاسب و شرکت مقاوم ساز (مهندسین مشاورطازند) قرار گرفته است.

مالک هتل بزرگ آسمان اضافه کرد: طبق نظر هئیت کارشناسان رسمی دادگستری به شماره ۴۰۲۰۵۰ در تاریخ ۱۵ تیرماه امسال که با توجه به مراتب فوق و بررسی‌های میدانی و اخذ مستندات و مدارک از مراجع ذی ربط و تصاویر اجرایی عملیات استحکام بخشی و ظواهر امر و مشاهده ضخامت دیوارهای برشی اصلاح شده که بعضا تا سه برابر ضخامت بتون اولیه، روی آن‌ها عملیات استحکام بخشی انجام شده، ضمن حفظ کامل مسئولیت مهندسین مشاور طازند (به عنوان طراح ناظر مقیم و عالی) و مالک (به عنوان مجری) و آقای مهندس کیوان بازرگانی (به عنوان مجری فنی) ۸۰ درصد از عملیات استحکام بخشی در طبقات زیر زمین (آسیب دیده ازآتش سوزی) مورد تایید بوده و کفایت دارد و از آنجا که دو طبقه فوقانی (طبقات آخر) در حال حاضر فاقد عناصر مقاوم در برابر زلزله هستند و بیم آن می‌رود که در صورت ادامه حالت بلاتکلیفی فعلی و بروز یک زلزله شدید و یا یک آتش سوزی دیگر، تخریب و به کل سازه صدمه وارد کند، لذا لازم است به فوریت مرحله دوم استحکام بخشی طبقات فوقانی و همچنین باقی مانده زیرزمین‌ها مطابق آیین نامه لرزه‌ای به مرحله‌اجرا در آمده تا ضمن رفع نقایص موجود، ساختمان با تایید مرجع صدور پروانه، قابل بهره برداری شود.

سجادیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هرچند با توجه به قرارداد مورد تایید کمیته فنی، مهندسین مشاور طازند مسئولیت طراحی، نظارت مقیم و عالیه پروژه را بر عهده دارند اما در عین حال شهرداری شیراز به عنوان مرجع قانونی مسئول، محق بوده و وظیفه دارد که حین اجرا نسبت به نظارت عالیه مضاعف بر عملیات اجرایی آتی اقدام کند تا در مرحله اتمام کار حالت بلاتکلیفی اخیر ایجاد نشود.

وی افزود: اگرچه بر اساس مستندات موجود کمیته فنی وظیفه قانونی اضافه‌ای پس از بیانیه نهایی سال ۱۳۹۸ بر عهده ندارد، در عین حال چنانچه به پیشنهادات اصلاحی مشخصی در راستای استحکام بخشی بیشتر رسیده باشند، می‌توانند به مشاورر طازند که مسئولیت اصلی طراحی و نظارت پروژه را بر عهده دارد، اعلام کنند تا در صورت بررسی و قبول آن مشاور به مرحله اجرا در آید؛ ضمن اینکه صلاحیت عوامل اجرایی آتی باید به تایید مهندسین مشاور طازند که مسئولیت اصلی طراحی و نظارت را به عهده دارد، برسد که ۸۰ درصد مقاوم سازی را تائید و تقاضای هرچه سریعتر نسبت به ۲۰ درصد باقیمانده کرده است.

مالک هتل بزرگ آسمان اعلام کرد: انتخاب شرکت مهندسین مشاور طازند به عنوان طراح محاسبه مجری و ناظر توسط کمیته تخصصی و با تایید استانداری فارس از بین شرکتهای تراز اول کشور انجام شده است.همچنین شروع عملیات ساخت و ساز با مجوز دستگاههای ذیربط بوده است.

سجادیان با تاکید بر اینکه راه‌اندازی هتل آسمان پس از رفع ایرادات فنی اشتغال قابل توجهی در شیراز ایجاد و در رونق صنعت گردشگری تاثیر بسزایی دارد، گفت: توقف اجرای عملیات مقاوم سازی با توجه به ضعف سازه در گذر زمان احتمال تخریب ساختمان و آسیب به ساختمان‌های اطراف و به خطر افتادن جان شهروندان را تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین چنانچه ساختمان با وضعیت موجود اجازه مقاوم سازی پیدا نکند یا در فرایند اجرای عملیات استحکام بخشی، تاخیر ایجاد شود و حادثه غیر مترقبه‌ای پیش آید، علاوه بر خسارات جانی، مالی و تبعات اجتماعی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

مالک هتل بزرگ آسمان معتقد است که عدم اظهار نظر به موقع و عدم اتخاذ تصمیم در زمان مناسب و در نتیجه ورود خسارت به سرمایه گذار مسئولیت حقوقی و قانونی ایجاد می‌کند، لذا با توجه به مراتب فوق الذکر لزوم‌ سرعت در اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف در خصوص هتل آسمان مورد تاکید است.

این سرمایه گذار حوزه گردشگری همچنین خطاب به مدیریت ارشد و مدیران دستگاههای اجرایی و قضایی مربوطه فارس، خواستار انتخاب یک نفر ناظر ساختمان و یک نفر ناظر تاسیسات در در حداقل زمان ممکن و همچنین مجوز باز شدن پلمپ از طرف دادستانی شد.

وی همچنین در خاتمه سخنانش از شهردار منطقه یک شیراز هم خواست با توجه به اتمام پروانه ساخت نسبت به صدور تمدید مجوز پروانه ساختمانی پروژه هرچه سریعتر اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.