گردشگران هیچ تصویر ماندگاری از بهبهان با خود سوغات نمی برند!

مدرس گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان و کارشناس ارشد شهرسازی تراکم جمعیتی بهبهان را ۶۹ / ۵۳ درصد دانست و گفت : متاسفانه این نرخ تراکم در مقابل مساحت ۲ هزار و ۴۲۱ هکتاری شهر نرخ پایینی است و باید برای تراکم متناسب با جمعیت برنامه ریزی کرد.

به گزارش خبر پارسی، خانم مهندس پریسافرشید فر که به مناسبت روز جهانی شهرسازی در همایش سازماندهی برنامه ریزی شهری بهبهان در دانشگاه آزاد این شهر صحبت می کرد، افزود: امروزه با افزایش جمعیت شهر نشین و رشد فیزیکی، شهرها با مسائل مختلفی همراه می شوند و فضای شهری به عرصه ی کنش و واکنش نیروهای گوناگون برای ادامه حیات زندگی تبدیل می شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه به بررسی و تحلیل ورودی ها، گره ها،میدان ها، المان ها و مبلمان شهری بهبهان پرداخت و گفت: بهبهان به دلیل موقعیت متفاوت قرارگیری دارای سه ورودی است که فقط ورودی جاده شیراز با دو ورودی دیگر متفاوت است و مخاطب را درگیر حس ورود به شهر می کند.

این دانشجوی دوره دکتری شهرسازی با انتقاد از دیگر ورودی های شهر بهبهان گفت: دو ورودی دیگر این شهر از سمت بوشهر و اهواز حتی باگذشتن از میدان اول شهر همچنان مخاطب را درگیر ورود به شهر نمی کند.

وی همچنین در بررسی و تحلیل المان‌های شهری بهبهان گفت: المان های شهری معرف هویت تاریخی فرهنگی و اجتماعی هر شهری است که می تواند آن شهر را در ذهن مخاطب هک کند و خاطره انگیز باشد. بهبهان با داشتن پیشینه فرهنگی و هویت تاریخی متاسفانه به جز حلقه ارجان هیچ المان مفهومی دیگری ندارد.

خانم مهندس فرشید فر ادامه داد : بر اساس بررسی های انجام شده نما و منظر شهری بهبهان دچار آشفتگی بصری است و هیچگونه خط آسمان تعریف شده ای در خیابان های شهر وجود ندارد. تابلوهای تجاری در ابعاد، جهات و رنگهای متفاوتی جلوه گری می کنند که همین موضوع منظر شهری را آشفته کرده است.

این مدرس دانشگاه پهنه های امن خانگی را از ضروریات هر شهری دانست و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده هیچ پهنه امن خانگی وجود ندارد که بهتر است با ایجاد پهنه های امن خانگی در محله های مسکونی با تغییر متریال در کف و کاهش سرعت سواره و نیز ایجاد درختکاری فضایی مناسب اجتماع های محلی و بازی کودکان ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به اقلیم خوزستان مناسب سازی مبلمان در پارک‌ها و شهر انجام نشده است.

وی در پایان خاطره ماندگار از تصویر هر شهر در ذهن گردشگران را از جمله برنامه ریزی های مدیریت شهری برای شهرها دانست و گفت: گردشگرانی که از شهر بهبهان بازدید می کنند هیچ تصویر ماندگاری از شهر با خود به سوغات نمی برند!

وی نزدیکی رودخانه مارون و دیگر جاذبه های زیبای طبیعی به بهبهان را بستر و بهانه مناسبی برای زیبا سازی شهر دانست و گفت : اگر فقط با رودخانه مارون برای بهبهان برند سازی کنیم پای گردشگران زیادی به این شهر تاریخی باز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.