«هنر ایران» در اکسپوی دوبی چه می‌کند؟/ توضیح درباره نحوه انتخاب

بنا بر گفته مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برنامه هنری پاویون ایران در اکسپوی دوبی ۲۰۲۰  از سه بخش موسیقی، هنرهای تجسمی و «پرفورمنس آرت» تشکیل شده است.

امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری اکسپوی دوبی که طی روزهای اخیر با حضور نمایندگان کشورها در بخش‌های مختلف فرهنگی و صنعتی در جریان است به جزییات نحوه فعالیت‌های فرهنگی پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد گفت: حوزه اکسپو، با توجه به نقش و جایگاه این رویداد بین‌المللی میان دستگاهی است؛ این رویداد اهداف متعددی را در حوزه فرهنگی، هنری و گردشگری دنبال می‌کند و این آوردگاه جهانی فرصتی برای تعامل اقتصادی نیز هست، پس نمی‌توان پیوست اقتصادی را نیز در این رویداد نادیده گرفت. با این تفضیل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی رویدادهای هنری در پاویون ایران است.

بنیاد رودکی مسئول مستقیم رویدادهای هنری اکسپوی دوبی است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فقط بنیاد فرهنگی هنری رودکی متولی اجرای برنامه‌های فرهنگی در پاویون جمهوری اسلامی ایران است؟ افزود: بر مبنای این مسئولیت، از ماه‌ها پیش اتاق فکر و به نوعی شورای راهبردی رویدادهای فرهنگی هنری در بنیاد شکل گرفته و با توجه به زمان ۶ ماهه این رویداد، خط مشی و سیاستی تدوین شده تا همه رویدادهای هنری بر مبنای این خط مشی انجام شود. البته که مسئولیت مستقیم تمامی رویدادهای هنری با بنیاد رودکی است و بر اساس توافق انجام شده در جلسات میان دستگاهی روند اعزام گروه‌های هنری باید تنها از طریق این مجموعه انجام شود تا با یکپارچگی موضوع، ارایه فاخری از هنر ایرانی در این آوردگاه جهانی شکل بگیرد. کما اینکه رویکرد این دوره شورای راهبردی پاویون ایران در حوزه هنر، بر محور تعامل فرهنگی و تمدنی شکل گرفت و اگر بپذیریم که فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در تعامل با یکدیگر رشد می‌کنند به خطوط اشتراکی می‌رسیم که به نوعی با ماهیت هنر هم همخوان است؛ به هر حال زبان هنر زبانی جهانی است بنابراین طبیعی است که در این تعامل تمدنی و فرهنگی، کشورهای همسایه و تمدن‌های همسایه بیشترین اشتراکات و تأثیرهای متقابل را با هم دارند و ما هم تلاش کردیم که در برنامه‌ریزی کلان به این وجوه مشترک بپردازیم.

صدیق درباره جزییات فعالیت هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی حاضر در پاویون اظهار کرد: برنامه هنری پاویون ایران از سه بخش موسیقی، هنرهای تجسمی و «پرفورمنس آرت» تشکیل شده است. در حوزه موسیقی گروه‌هایی از موسیقی نواحی ایران به رویداد اکسپو اعزام خواهند شد؛ در این بخش تلاش شده برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و پیشکسوتان حضور داشته باشند. از سوی دیگر انتخاب گروه‌ها بر اساس همان وجه اشتراک‌های تمدنی خواهد بود. البته در حال حاضر و به عنوان پیش‌قراول گروه‌های هنری در اکسپوی ۲۰۲۰، گروه عروسک‌های غول پیکر در پاویون ایران به اجرای برنامه می‌پردازند. این گروه روایت‌هایی از قصه‌های مناطق شمال کشور دارند که برای مخاطبان آشنا و جهان بومی است. گروه موسیقی ترکمن دیگر گروهی است که در اکسپو به ارایه برنامه پرداخت؛ انتخاب این گروه هم بر اساس همان معیارهایی است که درباره آنها صحبت شد. همچنین ما در یادروز حافظ، برنامه مشترکی با هنرمندانی از کشور هند داشتیم. گروه موسیقی ترکمن ما قطعاتی از اشعار حافظ را به صورت بداهه اجرا کردند. این در حالی است گروه هندی نیز به قصه‌گویی و بداهه نوازی با اشعاری از کامالا باسین، شاعر مسلمان هندی پرداختند.

معرفی هیات انتخاب اکسپوی دوبی ۲۰۲۰

وی تاکید کرد: تلاش داریم به صورت پیوسته فعالیت‌های هنری ایران در اکسپو را معرفی کنیم؛ البته که پاویون ایران از بخش‌های متعددی تشکیل شده که در بنیاد رودکی بر مبنای مسئولیت رویدادهای هنری این بخش معرفی خواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عضوی از ستاد اکسپو است که نمایندگی وزارتخانه را در این ستاد بنیاد رودکی با توجه به نقش و جایگاه این مجموعه به عنوان بازوی اجرایی – هنری وزارتخانه بر عهده دارد. این نقش را در واقع می‌توان سیاستگذاری، تعریف و تامین محتوای هنری پاویون ایران خواند که ذیل این تعریف کلی اعزام هنرمندان و گروه‌های هنری قرار دارد.

بودجه ستاد اکسپو مصوب هیات دولت است و هر بخش هزینه کرد خودش را دارد. در بخش هنری، امکاناتی نیاز داریم که از سوی ستاد تامین می‌شود مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره نحوه انتخاب و اعلام اسامی هیات انتخاب گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده در اکسپوی دوبی گفت: از ماه‌ها پیش اتاق فکر و به نوعی شورای راهبردی رویدادهای فرهنگی هنری در بنیاد شکل گرفته و با توجه به زمان ۶ ماهه این رویداد، خط مشی و سیاستی تدوین شده تا همه رویدادهای هنری بر مبنای این خط مشی انجام شود. انتخاب هنرمندان و گروه‌های هنری در اکسپوی دوبی بر اساس اعلام نظر طیف وسیعی از کارشناسان بوده که نظر این کارشناسان تجمیع و مبنای اعزام گروه‌ها قرار گرفته است. از اعضای شورا هم می‌توان به اسماعیل آذر، اردشیر صالح پور، فردین خلعتبری، امیر راد و محمد رضایی راد اشاره کرد. ضمن اینکه مسئولیت مستقیم تمامی رویدادهای هنری با بنیاد رودکی است و بر اساس توافق انجام شده در جلسات میان دستگاهی روند اعزام گروه‌های هنری تنها از طریق این مجموعه انجام می‌شود تا با یکپارچگی موضوع، ارایه فاخری از هنر ایرانی در این آوردگاه جهانی شکل بگیرد.

برنامه‌ریزی پاویون جمهوری اسلامی ایران برای رویدادهای ملی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مبنی بر نقش بنیاد رودکی در نحوه فعالیت‌های پاویون ایران گفت: وظایف بنیاد رودکی اجراهای هنری است، بنابراین مسائلی مانند هویت بصری مجموعه، تامین دکور و طراحی با دیگر بخش‌های ستاد و اجراهای هنری با بنیاد رودکی است؛ در این زمینه تلاش هم شد تا از تمام ظرفیت‌های هنری کشور متناسب با این فضا استفاده شود که خوشبختانه در این مدت استقبال از برنامه‌های هنری خوب بوده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. حتی ما پیوسته پیشنهاد اجرای مشترک از سایر کشورها داریم. در خصوص کیفیت ارائه فنی هم در این بخشی که با بنیاد رودکی مرتبط بوده تلاش کرده‌ایم از به‌روزترین امکانات استفاده کنیم و مثلاً سیستم صدا که محوری‌ترین موضوع است یکی از بهترین و جدیدترین سیستم‌های صوتی موجود در جهان است که تکنسین ویژه دارد.

صدیق در جواب سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی دوبی برای رویدادهای ملی برنامه‌ریزی داشته یا خیر؟ توضیح داد: ما قطعاً برنامه‌هایی برای روز ملی کشورمان داریم که در حال رایزنی و جمع بندی هستیم و یکی از برنامه‌های ویژه ما یک اجرای ارکسترال است که با نزدیک شدن به این روز و جمع بندی نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره بودجه حضور بخش‌های هنری در اکسپو نیز بیان کرد: بودجه ستاد اکسپو مصوب هیات دولت است و هر بخش هزینه کرد خودش را دارد. در بخش هنری، امکاناتی نیاز داریم که از سوی ستاد تامین می‌شود و بر اساس همین امکانات نیز گروه‌های هنری به اکسپو اعزام می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.