نگاه به شهرسازی و اصول آن باید طبق نیازهای روز و با رویکرد توسعه پایدار باشد

یک فعال مدیریت شهری و روستایی تاکید کرد: نگاه به شهرسازی و اصول آن باید طبق نیازهای روز و با رویکرد توسعه پایدار باشد.

دکتر اکبر مسعودی در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات شهرسازی، چالش‌ها و راهکارهای برون رفت از آن در شیراز، بیان کرد: این کلانشهر که در موقعیت اقلیمی و فرهنگی مناسبی قرار دارد، همانند دیگر کلانشهرها با چالش‌های اقلیمی و زیست محیطی روبروست.

وی ادامه داد: جمعیت این کلانشهر به دلایل مختلف از جمله خشکسالی‌های مداوم و کاهش درآمدهای سنتی مردم شهرهای کوچکتر و همچنین مشکلات کشاورزی و دامپروری روستانشینان که منجر به مهاجرت مداوم به شهر شیراز است، در حال افزایش است.

این فعال مدیریت شهری و روستایی خاطرنشان کرد: تداوم این روند به اجبار سبب حاشیه نشینی و گسترش پهنه طولی و عرضی شهر بدون بررسی و مطالعات فنی که گسترش شهر را در بردارد، شده است و سبب شده تا روستاهای اطراف آنچنان به حریم و محدوده شهر نزدیک و انتظار خدمات رسانی از شهرداری‌های مناطق داشته باشند.

مسعودی اضافه کرد: از طرفی بخش‌های اضافه شده به شهر فاقد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات لازم مانند مسکن مناسب، بستر سرمایه گذاری،کارآفرینی و کسب درآمد، فضاهای آموزشی و….،تامین آب و انرژی‌های مورد نیاز و…….است و به مرور موجب شکاف اجتماعی، نارضایتی، اختلال در زندگی مسالمت آمیز ساکنین شهر، و…شده است.ا

وی اضافه کرد: اگرچه مسئولین در تلاش هستند که با ایجاد مراکز مختلف پژوهشی و اتاق فکرها، راهکارهایی برای برون رفت از چالش‌های موجود به دست آورند و اما اکثر کارگروه‌ها در زمان یا بعد از وقوع بحران به دلیل نبود آینده نگری و تفکر پیشرو در سیستم مدیریتی تشکیل می‌شود.یا کارگروه‌هایی تشکیل شده که به علت نبود هماهنگی و ارتباط با یکدیگر، به صورت غیر همسو و با رویکرد رقابتی به جای تعامل در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این فعال مدیریت شهری و روستایی تاکید کرد: لازمه تشکیل این کارگروه‌ها، تعریف یک زیرساخت با رویکرد نوین مدیریت توسعه پایدار است و اینکه از کارشناسان و متخصصین با دانش و تجربه آکادمیک مدیریت توسعه پایدار در این زمینه استفاده شود به صورتی که یک نگاه سیستمی و تفکر تیمی در مسیر حصول نتیجه وجود داشته باشد و از تفکرهای جزیره‌ای، تقابل آرا و…که تنها اتلاف وقت و سرمایه را در بردارد، خودداری شود، چرا که موجب اصطکاک به جای پیشرفت و توسعه امور می‌شود.

به گفته مسعودی، مدیریت توسعه پایدار از جوانب مختلف حائز اهمیت است اما به طور مختصر سه هدف اصلی اقتصادی، زیست محیطی و جامعه را در بر دارد.

وی با تصریح بر این نکته که آینده نگری، تغییر رویکرد و حرکت به سمت مدیریت توسعه پایدار یک انتخاب نیست بلکه در این شرایط یک الزام است و همه در قبال آن و پاسخگویی به نسل‌های آینده مسئولیم، تمرکز زدایی خدمات شهری در موارد و کاربری‌های مختلف را لازمه توزیع عادلانه خدمات شهری دانست و عنوان کرد: این امر از ضروریت‌های حقوق شهروندی است.

این فعال مدیریت شهری و روستایی در ادامه به انتقال بعضی از مراکز و خدمات درون شهر همچون؛ صنوف آلاینده و کارخانجاتی که باعث آلایندگی و تخریب محیط زیست شهری شده‌اند اشاره کرد و گفت: این مسائل بر روی توسعه پایدار شهر اثرگذار هستند و اجرایی و عملیاتی شدن آنها یک ضرورت است.

مسعودی پیشنهاد کرد: در صورتی که زمین‌های حاصل از این انتقال در اختیار شهرداری و متولیان شهرسازی قرار گیرد، کاربری‌های مورد نیاز و اساسی ذیل اصول و ضوابط شهرسازی اجرایی خواهد شد.

وی که معتقد است رفاه عمومی که امنیت خاطر و آرامش را برای همه ساکنین شهر به ارمغان بیاورد، بدون توجه به شهرسازی مدرن که برگرفته از نیازهای روز اجتماع باشد امکان پذیر نیست، گفت: قطعا استفاده از متخصصین و عملیاتی کردن برنامه‌های فنی و مطالعه شده در مسیر مدرنیته شدن سکونتگاهها و زیستگاه‌ها، امری اجتناب ناپذیر است.

این فعال مدیریت شهری و روستایی از تشکیل دفاتر و کارگروه‌های هماهنگی پژوهش‌های آینده نگر مدیریت راهبرد شهری با رویکرد توسعه پایدار به عنوان یک پیشنهاد راهبردی سخن گفت و افزود: رویکرد مدیریت توسعه پایدار باید بر اساس نیاز جامعه جهانی تدوین شود، چرا که همه کشورها در رشد و توسعه آن سهیم هستند.

مسعودی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در مطالعات توسعه پایدار، سه نوع پروژه به عنوان پروژه شکست خورده و مردود معرفی می‌شود که شامل پروژه‌های دستوری، سرمایه‌محور و شخص محور است و همه پروژه‌ها باید ذیل نظریات کارشناسی و طی مراحل فنی و مطالعه‌ای که مغایر با اصول شهرسازی جدید و نیازهای روز جامعه نباشد، اجرایی شوند.

وی؛ ایجاد و بکارگیری دفاتر و موسسات مطالعات توسعه پایدار در ادارات و همچنین حمایت و کسب آرا از فعالان بخش خصوصی در این زمینه را راه حل این موضوع بر شمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.