مدیریت منابع آب با جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های پروانه دار از طریق اجرای توامان مدیریت آب و برق

نشست هم اندیشی معاونان حفاظت و بهره برداری و مدیران آب استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه بویر احمد از بکارگیری هوش مصنوعی تا مدیریت توامان آب و برق برای پایش و کنترل برداشت آب چاه‌های کشاورزی. معاونان حفاظت و بهره برداری و مدیران آب استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد در یک نشست صمیمی، تازه های علمی و فنی برای پایش و رصد اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی و مدیریت توامان آب و برق در این استان ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس، در حاشیه این نشست که در محل سالن شهید ترکمان آب منطقه ای فارس برگزار شد، سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گزارشی از اعمال مدیریت توامان آب و برق ارائه داد و اظهار داشت: استان فارس از نقطه نظر حوزه آبریز دارای ۱۳۴ محدوده مطالعاتی می باشد، بر اساس بررسی ها و مطالعات ۱۱۹ محدوده مطالعاتی در این استان دارای افت سطح آب و کسری مخزن می باشند و به همین دلیل طرح های پایش و کنترل برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی برای جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه در این مناطق با جدیت و اولویت دنبال می شود.

بدری، با بیان اینکه استان فارس ۶۲ هزار حلقه چاه کشاورزی فعال دارد افزود: بنابراین در راستای تامین آب شرب شهروندان، آب کشاورزی و آب مورد نیاز برای صنعت ومحیط زیست می‌بایست مدیریت برداشت آب زیرزمینی و حفاظت از آبخوان‌ها با جدیت اعمال گردد.

ایشان افزود از انجا که همه چاه‌های مجاز کشاورزی به کنتور و ابزار دقیق اندازه گیری برداشت آب مجهز نیستند، بنابراین لازم است تا تکمیل طرح‌های تجهیز این چاه‌ها به ابزار دقیق اندازه گیری، بتوانیم مدیریت برداشت آب زیرزمینی را اعمال کنیم، در این راستا با تدبیری که در وزارت نیرو اندیشیده شده، مدیریت مصرف و برداشت آب را از طریق مدیریت مصرف برق و انرژی چاه‌های کشاورزی انجام می دهیم.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: در این زمینه دستور العمل مدیریت توامان آب و برق ابلاغ شده و در همین راستا دومین نشست هم اندیشی با حضور مدیران آب استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد در شیراز به میزبانی آب منطقه ای فارس برگزار شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادامه افزود: از ۶۲ هزار حلقه چاه آب کشاورزی در استان فارس حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ حلقه برقی و فعال است، و با همکاری شرکت های توزیع برق فارس و شیراز تدقیق و تطبیق میزان مصرف آب و برق انجام شده و از طریق اطلاعات کنتورهای فهام که روی چاه‌های آب کشاورزی برقدار نصب است، مدیریت برداشت آب زیرزمینی را بهتر می‌توان اعمال کرد.

تقی عبادی مدیر کل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت توامان آب و برق برای پایش و کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی موضوعی مهم و حیاتی برای حفظ آبخوان ها و سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌آید و با مشارکت و همکاری شرکت های آب و برق طرح‌های مدیریت توامان اکنون در همه مناطق کشور در حال اعمال است.

مدیر کل دفتر توسعه نظام های فنی ، بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران افزود: معاونان حفاظت و مدیران بهره برداری آب چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد در این نشست آموزشی گرد هم آمدند تا با مرور آخرین یافته‌ها و تازه‌های فنی و علمی، بررسی و انتقال تجارب بتوانند مفاهیم و آموزه‌های مدیریت توامان آب و برق را ارزیابی و تبادل کنند.

وی ادامه داد: طرح مدیریت توامان آب و برق بر پایه حفظ منابع آب برنامه ریزی و اجرا می‌شود، اجرای این طرح و اعمال سیاست ها به نفع مردم مناطق مختلف و بهره‌برداران کشاورزی و همچنین حفظ محیط زیست است، و در نهایت به توسعه پایدار از منابع آب و به ویژه آب های زیرزمینی منجر خواهد شد. در زمینه بهره برداری از منابع آب زیر زمینی تا کنون ابزاری برای پایش و مدیریت و اندازه گیری دقیق برداشت از منابع آب زیر زمینی در اختیار نبوده است، با فعالیت دولت سیزدهم در دو سال گذشته راه حل هایی برای حل این معضل پیشنهاد گردید که از جمله آن پایش و مدیریت مصارف آب کشاورزی از ظریق پایش و کنترل برق و انرژی مصرفی در چاه‌های کشاورزی است.

عبادی، اضافه کرد: در این روش ظرفیت کنتورهای فراهوشمندی در مصرف آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف آب را از ظریق مصرف برق و انرژی رصد می‌کنیم، هر چاهی برق و انرژی بیشتری مصرف کند فرض بر این است که آب کشاورزی بیشتری برداشت می‌کنند و در جایی که کنتورها هشدار و آلارم مشترکان متخلف شناسایی و اعمال قانون می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.