فاز اول مجموعه قصرابونصر هفته دولت افتتاح می‌شود

شهردار منطقه ۷ شیراز اعلام کرد که در پی تملک ۷ هکتار از حریم میراثی مجموعه قصر ابونصر و ‌پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۵ درصدی، فاز اول این پروژه هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

قاسم اکبری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: قصرابونصر، یکی از محوطه‌های بازمانده از دوره حکومت ساسانیان در شیراز، در محدوده شهرداری منطقه هفت قرار و در دامنه کوه‌های شمالی نصر آباد واقع شده است.

او ادامه داد: روی این تپه شهری قرار داشته که طبق نظر برخی صاحبنظران و باستان شناسان، منشاء شکل‌گیری و ایجاد شهر شیراز بوده است.

شهردار منطقه ۷ شیراز خاطرنشان کرد: باقی مانده آثار محوطه باستانی قصرابونصر توسط یک موسسه در سال ۱۳۱۰ کاوش شده، موجود بوده و ۳۶ هکتار از آن، جزو حریم درجه یک میراثی مشخص شده است.

اکبری اضافه کرد: شهرداری شیراز در راستای کمک به میراث فرهنگی و پاسخ به مطالبه شهروندان برای احیای این مجموعه، ۷ هکتار از اراضی آن را تملک کرده و در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای منظر شهری است.

او عنوان کرد: در آینده‌ای نزدیک با تکمیل زیرساخت‌ها، امکان بازدید گردشگران از مجموعه تاریخی قصرابونصر فراهم خواهد شد.

شهردار منطقه هفت شیراز همچنین ابراز امیدواری کرد که در سرمایه گذاری در پیرامون این مجموعه مقیاس‌ها در حدی باشد که مزاحمتی برای قصر ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، اجرای پارک در محدوده حریم محوطه تاریخی قصرابونصر، در حالی تداوم دارد که برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه میراث، این اقدام را عاملی موثر در وارد شدن آسیب به محوطه‌های باستانی می‌دانند؛ اگرچه در مقابل، مدافعان این طرح معتقد هستند که اگر چنین اقدامی مصوب و اجرایی نشده بود، اراضی تقسیم و ساخت و ساز مسکونی در این محوطه انجام می‌شد و چنین امری، بیشتر محوطه باستانی را تهدید می‌کرد.

کاخ ـ دژ منسوب به ابونصر در شمال شرقی شیراز و در بلوارنصرآباد یا جاده‌ “کَفترک” و در هفت کیلومتری میدان گلستان، در بالای تپه‌ای قرار گرفته است. این سازه یک دژ سنگی با الحاقات است که عناصر سازنده آن را سنگ و گچ تشکیل داده. در نمای این سازه از سنگ‌های بادبُر و در مغز کار از سنگ لاشه و گچ استفاده شده شده است. این اثر به عنوان نخستین بنای ثبت‌شده در استان با نام «تخت سلیمان» و با شماره ۱۳ در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.