زیر ساخت های اتاق مشترک ایران و عمان در خدمت تجار و بازرگانان فارس

خبرپارسی – نخستین جلسه بررسی کالاهایی توسعه تجارت عمان با موضوع صنایع مواد غذایی که با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی استان فارس به صورت وبینار برگزار شد.

آرزو جمالی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان امروز سه شنبه در این جلسه گفت: کشور عمان جمعیتی معادل چهار و نیم میلیون نفر دارد که بنا به سیاست های توسعه ای این کشور مقرر شده کشور عمان در ۵ سال به عنوان هاب تامین امنیت صنایع غذایی منطقه شود و در این زمینه افق های خوبی برای توسعه صنایع غذایی در کشور عمان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در کشور عمان جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این زمینه در حال انجام است افزود: بازار کشور عمان چندان بزرگ نیست اما این کشور به دلیل جایگاه خاصی که در حوزه مواد غذایی دارد، بازار بزرگی برای صنایع غذایی در کشور عمان ایجاد شده است.

جمالی اظهارداشت: کشور عمان دروازه خوبی برای بازار کشور یمن و آفریقا دارد و با توجه به اینکه صنعت غذایی نقطه کلیدی در کشور عمان است ، ما نیز در اتاق مشترک استراتژی هایی در حوزه مواد غذایی داریم.

وی اضافه کرد: در حوزه صنایع غذایی در کشور عمان دو موضوع صادرات مواد غذایی به کشور عمان و صادرات مجدد از طریق کشور عمان مطرح است که در هر دو بخش فرصت بسیار خوبی برای تجار فارس خواهد بود.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه صنایع غذایی ومحصولات کشاورزی صادرات محصولاتی از جمله میوه و تره بار، خرما، دام زنده، گوشت، مرغ، انواع ابزیان، فرآورده های لبنیاتی، عسل، زغفران، برنج ، آرد و انواع دانه ها و عصاره ها و انوع روغن های حیوانی و نباتی، فراوردخ های گوشتی، ماهی، قند و شکر و فراورده های قنادی، آب معدنی ، کنسرو و … به عمان انجام می شود.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان عنوان داشت: از این محصولات دو کالای اساسی جو و ذرت و دانه کلزا از کشور ما به عمان صادر می شود و همچنین عمان در حال سرمایه گذاری و توسعه مرغداری است.

وی تصریح کرد: باتوجه به تنوع محصولات و کالاهای ایرانی و استان فارس بازار کشور عمان فرصت خوبی برای بازار محصولات کشاورزی،  انواع کنسرو و فعالیت های کنسروی، انواع سس، سس گوجه فرنگی و خیارشور، انوع آرد و ماکارانی، کیک و شیرینی کارخانه ای، انواع نوشیدنی، جبوبات و غذاهای نیمه آماده است.

جمالی افزود: عمده خرید در کشور عمان به صورت امانی و اعتباری انجام می شود و افراد واسطه در بازار این کشور بسیار زیاد است لذا تجار و بازرگانان ما باید با افرادی فعالیت تجاری خودرا دنبال کنند که مکان و جای مشخصی داشته باشند.

وی بیان کرد: واردات محصولات مواد غذایی به کشور عمان نیازمند مجوزها و استانداردهای مورد نیاز است اما در بسیاری از محصولات گواهی بهداشت و استاندارد ایران مورد تایید این کشور است.

جمالی گفت: در موضوع صادرات مجدد از کشور عمان، دو روش صادرات با گواهی مبدا ایران و صادرات با تغییر گواهی مبدا ایران انجام می شود که در حوزه موادغذایی معضلی برای صادرات با گواهی مبدا ایران وجود ندارد.

وی اظهارداشت: این درحالی است که عمان تنها کشوری است که با ۱۶ کشور عربی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی قرارداد تجارت آزاد دارد و اگر کالایی گواهی مبدا کشور عمان را داشته باشد می تواند به این کشورها صادر شود.

جمالی اضافه کرد: اگر تولید کننده ای قص داشته باشد کالای خود را عمانی کند باید حداقل ۳۰ درصد ارزش افزوده کالا در عمان تولید شده باشد و در این زمینه واحدهای تولیدی می توانند ۷۰ درصد تولید خود را در ایران انجام داده و ۳۰ درصد آن را در کشور عمان انجام دهند که عمدتا می توانن مرحله بسته بندی را در این کشور انجام دهند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: هم اینک در حوزه میوه خشک و خشکبار ایران این روال در حال انجام است و به همین دلیل کالاهای ایرانی به خوبی به کشورهای دیگر صادر می شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مراودات تجاری ایران و عمان، واردات از این کشور به ایران بیش از صادرات بوده است و مهمترین دلیل این موضوع وارد کردن کالاهای تحریمی از عمان به داخل کشور بوده است افزود: در سال گذشته به دلیل فشار تحریم ها تعداد بیشتری از کالاهای ایرانی در فهرست تحریم ها قرار گرفت و تعداد بیشتری از کالاهای ما با برچسب کالای عربی صادر می شد.

جمالی عنوان داشت: یکی از راه های ورود و تقویت صادرات مواد غذایی به کشور عمان حضور در نمایشگاه مواد غذایی این کشور است که می بایست استان فارس برای معرفی کالاهای خود پاویونی در این نمایشگاه داشته باشد.

وی در خصوص بازگشت پول و ارز نیز تصریح کرد: موضوع بازگشت پول و ارز در تجارت بسیار مهم است و تجار و بازرگانان در مراودات تجاری با کشور عمان حتما با قراردادهای صادراتی کار خود را انجام دهند و شرایط بازگشت پول را در قراردادهای خود ذکر کنند که متاسفانه شرکت های ایرانی بسیاری در این زمینه دچار خسران شدند.

جمالی افزود: کشور عمان حساب ارزی باز نمی کند و حساب ریالی دارد اما برای انتقال پول اتاق مشترک ایران و عمان در حال انجام کارهایی است که به زودی آن را به تجار و بازرگانان ایرانی در بازار این کشور اعلام می کنیم.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در خصوص صادرات این است که تولیدکنندگان ما با کار صادراتی آشنا نیستند و فرآیند صادرات کالا را همانند فروش در کارخانه می دانند و همین موضوع موجب می شود کالاهای با کیفیت ما نتوانند به خوبی در بازارهای صادراتی معرفی و عرضه شوند.

جمالی اضافه داشت: اتاق های استان ها برای اینکه صادرات کالاهای استان خود به بازارهای هدف را تقویت کنند باید با محوریت خود اتاق ها شرکت های مدیریت صادرات تاسیس و صادرکنندگان خرد را ساماندهی کنند و صادرات کالاهای استانی را با اصول و استانداردهای لازم تقویت کنند.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی فارس با توجه به ارتباط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس  و ارتباط تجار فارس با تجار ان کشور به نظر می رسد اگر این اتاق بتواند شرکت مدیریت صادرات را ایجاد و صادرات خود را با این محوریت انجام دهد بسیار موفق تر عمل خواهد کرد.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر در خصوص بازار کشور عمان، برخی از اتاق های استان ها صادرات خود را ساماندهی کرده انجام می دهند که دستاوردهای خوبی نیز داشته اند که مهمترین آنها کاهش زمان برای ورود به بازار آن کشور بوده است.

وی با بیان اینکه اتاق های مشترک زیر ساخت هایی دارند که در خدمت تجار و بازرگانان کشور و به ویژه استان فارس قرار دارد اظهارداشت: اتاق ها بازوهای اجرایی یکدیگر هستند و تعامل و همکاری بین اتاق ها باعث هم افزایی بیشتر می شود.

جمالی گفت: در حال حاضر به علت بیماری کرونا هیچ گونه ویزایی در کشور عمان صادر نمی شود و در فراهم شدن شرایط اعزام هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی فارس در دستور کار ما خواهد بود.

در این جلسه فعالان اقتصادی و بازرگانان فارس به پرسش و پاسخ در حوزه صادرات به کشور عمان پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.