تاکید بر نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت توامان آب و برق و جلوگیری از اضافه برداشت

نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی با حضور دکتر محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس و مدیران دستگاه‌های مسئول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، مهندس سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس و دبیر این نشست با تاکید بر لزوم شتاب بخشی به تجهیز چاه‌های آب کشاورزی و صنعت به کنتورهای هوشمند اظهار داشت :تنها راه کنترل اضافه برداشت از منابع آب نصب کنتور هوشمند است، برخی از دستگاه‌ها در این حوزه اقداماتی داشته اند، شهرداری ‌شیراز برای پایش برداشت آب از منابع شهری زیر زمینی ۱۰۳ درخواست برای نصب کنتور دارد که در حال بررسی و پیگیری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس، نصب کنتور هوشمند را از اوجب واجبات در حوزه پایش اضافه برداشت ها دانست و گفت :چاه‌های که در سطح استان برداشت آب صنعتی دارند و شناسایی شده اند حدود ۳۸ مشترک است که سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب برداشت آب دارند و با اولویت باید این چاه‌ها نیز به کنتورهای هوشمند مجهز شوند.

مهندس بدری با بیان اینکه صنایع برای تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند برنامه زمانبندی دارند افزود :در این حوزه باید صنایعی که درخواست استفاده از آب دریا دارند نیز تعیین تکلیف شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس در ادامه بر لزوم تعیین تکلیف گلخانه ها و استفاده از کنتور هوشمند در گلخانه ها هم تاکید کرد و گفت :۱۳۰ گلخانه در استان شناسایی شده که از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌کنند، این گلخانه ها نیز می‌بایست به کنتورهای هوشمند برداشت آب مجهز شوند.

بدری در ادامه به موضوع فرونشست ها ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب اشاره کرد و گفت: در زمینه فرونشست زمین و پایش و کنترل آن مطالعات خوبی انجام شده و گزارش‌ها در این حوزه امیدوار کننده است، برنامه نصب کنتور هوشمند برای ۱۰ هزار حلقه چاه کشاورزی هم تدوین شده و اجرای آن نیاز به تسهیلات دارد، در یک افق سه ساله این ۱۰ هزار حلقه چاه می‌بایست تجهیز شوند.

وی با بیان اینکه تجهیز هر حلقه آب کشاورزی به کنتور هوشمند نیاز به حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد گفت :این اقدام سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات لازم دارد‌ و لازم است بانک‌ها و کشاورزان و سازمان مدیریت مشارکت کنند تا اعتبارات این حوزه تامین گردد.

بدری همچنین گزارشی از گشت و بازرسی و مدیریت توامان آب و برق ارائه داد و گفت: مدیریت توامان آب و برق شروع شده و با همکاری شرکت‌های توزیع برق شیراز و استان اضافه برداشت از منابع آب با پایش مصرف برق رصد می‌شود.

دکتر محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این نشست بر لزوم هماهنگی بین جهاد کشاورزی و بانک‌ها و دستگاه‌های مسوول برای مدیریت برداشت از چاه‌ها تاکید کرد و گفت : برای تجهیز چاه‌های کشاورزی، این موضوع به عنوان اولویت دنبال شود، اگر منابع تسهیلات بانکی اختصاص یابد، کشاورزان قطعا از تسهیلات استقبال خواهند کرد، متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها هنوز پای کار نیامدند. بخش قابل توجهی از کار روی کاهش مصرف آب باید گذاشته شود، نباید اینقدر دنبال منابع جدید آب باشیم ، اینقدر که کاهش مصرف آب در همه حوزه ها موثر است سایر اقدامات موثر نیست، انتقال آب از سایر حوزه ها و سد جدید و منابع جدید تا حدی پاسخگو است اما نباید آبی که به سختی حاصل می‌شود بدون مدیریت مصرف هدررود.

دکتر ایمانیه در ادامه این نشست با تقدیر از اقدامات انجام شده و با بیان اینکه قرارگاه آب در استان تشکیل شده و با تشکیل جلسات موضوع مصرف بهینه و سازگاری با کم آبی را رصد و پایش می کند گفت : بستن چاه‌های غیر مجاز و تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند باید در شهرستانها دنبال شود و به اولویت فرمانداران تبدیل شود، در ساختمان‌های جدید نیز موضوع گردش پساب باید در اولویت باشد و دنبال شود.

استاندار فارس در ادامه با قدردانی از اجرای برنامه مدیریت توامان آب و برق گفت :مدیریت توامان آب و برق خیلی ارزشمند است، در این حوزه باید به صورت وسیع اطلاع رسانی شود و اقدامات شفاف و روشن باشد، برخورد با متخلفان که اضافه برداشت از منابع آب و مصرف برق دارند باید از دانه درشتها شروع شود، این پذیرفته نیست که یکی دو کشاورز که قوت سالانه خود را از این راه تامین می‌کنند مورد برخورد قرار گیرند اما آنهایی که مصرف بی رویه دارند و دانه درشت قلمداد می شوند از مدیریت توامان آب و برق فرار کنند.

ایمانیه در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال برخی کشاورزان هم برای مدیریت منابع آب نیاز به نغیبر دارد، گفت: لازم است باغشهرها در رصد و پایش مصرف آب باشند، در این عرصه باید قوانین همراه با سختگیری اجرا شود، آب آشامیدنی نباید مصرف باغشهری داشته باشد ، من موافق تخریب باغشهرها نیستم، اما باید سختگیری شود که آب آشامیدنی مصرف باغشهری نداشته باشد، با سرعت بیشتری باغشهری ها باید از تانکر و پساب استفاده کنند، مصرف آب آشامیدنی در باغشهرها منطقی نیست.

استاندار فارس در ادامه گفت :موضوع اصلی مدیریت منابع آب کاهش مصرف است که باید دنبال شود، کاهش مصرف باید به عنوان اولویت دنبال شود، باید باور کنیم منابع آب جدیدی در اختیار نداریم، حتی انتقال آب از خلیج فارس هم جوابگوی نیاز استان فارس نیست، سدها هم گرانقیمت است و احداث سد جدید مقرون به صرفه نیست، تنها راه پیش رو سازگاری و کاهش مصرف است، مصداق واقعی بهره وری همین کاهش مصرف است، البته آب یک مشکل جهانی است و خاص کشور ما نیست، خشکسالی در جهان فراگیر است و استان فارس و جامعه ما هم به آن دچار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.