بررسی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی کشور در اتاق بازرگائی فارس

خبرپارسی – در جلسه مشترک کمیسیون انرژی، صادرات، واردات و کمرگ اتاق بازرگانی فارس و تشکل خدمات فنی و مهندسی استان راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی کشور با بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های وزارت نیرو، بررسی و تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، در این جلسه نادر طیبی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون جلسه کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس با تشریح دستورجلسه گفت: آیین نامه اجرایی حمایت های دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی؛ اقدام موثری در جلوگیری از رقابت های مخرب خواهد بود.

وی افزود: همچنین بررسی و ارائه نظرات کارشناسی فعالان بخش خصوصی در خصوص این آیین نامه می تواند به حفظ و توسعه بازارهای صادراتی موجود و زمینه سازی برای نفوذ در بازارهای جدید صادراتی کمک کند.

طیبی اظهارداشت: امروز با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها، ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: صادرات به کشور های منطقه بهترین گزینه برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور است که تحقق این هدف، مستلزم توسعه بازار این کشورها با برنامه‌ریزی و اقدامات حمایتی و موثر از سمت دولت است.

در ادامه این جلسه خسرو فروغان عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: بخش صادرات کشور ما به لحاظ ساختاری مناسب نیست و تاکنون هیچ زمان نتوانسته ایم بیش از ۱۰ درصد توان صادراتی کشور استفاده کنیم و عدم پیشرفت ما در این زمینه نیز به دلیل ارزیابی های نادرست از وضعیت خودمان است.

وی با بیان اینکه استان فارس پتانسیل های فراوانی در حوزه های صادراتی دارد که می تواند بسیار ارزآور و ثروت آفرین باشد ادامه داد: به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب صادراتی و اقتصادی و عدم حمایت دولتی رقابت های ناسالمی در بخش اقتصاد کشور وجود دارد که آیین نامه پیشنهادی تا حدودی می تواند ساختارهای این بخش را سامان دهد.

فروغان عنوان داشت: همچنین به نظر می رسد با این آیین نامه بتوان از طریق سازمان توسعه تجارت، مطالعه و نیازسنجی بازارهای کشورهای هدف و حمایت های لازم در این زمینه نیز محقق شود.

وی با تاکید بر اقدام مثبت ارزیابی از نخبگان و فعالان اقتصادی برای جمع اوری نظرات کارشناسی جهت تدوین نهایی آیین نامه اجرایی حمایت های دولت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: کارشناسی دقیق و تدوین این آیین نامه در جهت رونق و توسعه صادرات کشور کمک کننده خواهد بود و امکان رقابت مناسب در عرصه داخلی و خارجی را برای فعالان اقتصادی ما فراهم کند.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد ذیل جهت مکاتبه با اتاق ایران مصوب شد:

          تشکیل شورای انتظامی – حقوقی با توجه به بند “جلوگیری از رقابت های مخرب”

          تشکیل جلسات تخصصی چند جانبه با حضور نمایندگان سازمان صمت ، سازمان برنامه و بودجه ، اتاق بازرگانی و تشکل خدمات فنی و مهندسی

          تغییر عنوان تشکل “خدمات فنی و مهندسی” به “کالا و خدمات فنی و مهندسی”

          استفاده از خدمات و نقطه نظرات بخش خصوصی حوزه صادرات خدمات و کالا های فنی و مهندسی استفاده شود

          تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از شرکت های مرتبط حوزه فنی و مهندسی

          در نظر گرفتن نظام های تشویقی و بخشودگی برای فعالین در استان های مرزی کشور

          تشکیل و ارائه آموزش های به روز علی الخصوص زبان انگلیسی به شرکت های فنی و مهندسی و صادراتی

          اصلاح دستورالعمل های تشکل فنی و مهندسی

          استفاده از نظرات متخصصان و خبرگان حوزه های مهندسی و استفاده هر چه بیشتر از پژوهش های دانشگاهی کمک کننده به حوزه های تخصصی فنی و مهندسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.