بازی جوانمردانه اسکندرپور در انتخاب شهردار شیراز

خبر پارسی – وقتی در انتخابات دوازدهم  ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری به عنوان معاول اول رئیس جمهور وارد عرصه انتخابات شد،هیچکس باور نکرد که اسحاق قصد رقابت با حسن روحانی را داشته باشد.او آمد تا بگوید اصلاح طلبان و حامیان دولت دست پری برای اداره کشور دارند…

کیلومترها دور از پایتخت و در سرزمین ایزدی فارس دو دوست قدیمی دو اصلاح طلب خوشنام و دو شخصیت متین و آرام یکی ریاست ستاد انتخاباتی روحانی را بر عهده داشت و دیگری قائم مقام ستاد بود. شاید هیچکس تصور نمی کرد سه ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری،مهندس معافیان و مهندس اسکندر پور گزینه های نهایی اصلاحات در فارس برای شهرداری شیراز باشند،چه اینکه هردو از یک مشرب فکری و هردو فعالان سیاسیِ اخلاقمداری بودند که پیروزی را به هر قیمتی نمی خواستند و اساسا رقابتی بین آنها نبود! از همین رو انتخاب یکی از بین آنها شاید بزرگترین چالش اصلاح طلبان فارس پس از انتخابات شورای شهر بود.پس از رایزنی های فراوان، ۵ گزینه پیش روی اعضای لیست امید در قامت منتخبین شورای پنجم شهر شیراز بود و قائم مقام ستاد روحانی در فارس یک رای بیشتر از رئیس ستاد روحانی  در سبد آراء داشت! ۱۱ رای در مقابل ۱۰ رای. ۱۱ عدد بازیکنان یک تیم فوتبال است جایی که فیر پلی (Fair Play) یا بازی جوانمردانه چشم میلیون ها تماشاچی را خیره می کند تا برنده بازیِ روح پهلوانی و اخلاق حاکم بر ورزش باشد.مهندس اسکندر پور در حالی که صندلی شهرداری شیراز به او خوشامد می گفت،با منشی پهلوانی اعلام کرد:«مهندس معافیان سرمایه اجتماعی استان است و از شورا خواهش می کنم که با اجماع به او رای دهند.»

حرکت اسکندر پور بدون تردید یک حرکت ماندگار در تاریخ سیاسی شهر شیراز است چه اینکه او قیر پلی و بازی جوانمردانه فوتبال را به عرصه سیاست آورد تا باور کنیم نوجوان دیروز جبهه های جنگ هنوز هم یک الگوی خوب اخلاقی برای جامعه تشنه قدرت سیاستمداران است.فراموش نکنیم که گزینه اول مهندس معافیان برای شهرداری شیراز اسکندرپور بود و برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی او را مجاب کرد که به نفع اسکندرپور عرصه را خالی نکند وگرنه او نیز قواعد بازی جوانمردانه را می دانست و رعایت کرد.

اسکندر پور در تمام سال هایی که فرماندار شیراز بود نه جاروجنجال و هیاهوی کاذب راه انداخت و نه از رسانه ها خواست که اخبار حوزه اش را پوشش دهند. او بیشتر کار می کرد و کمتر حرف می زد. حاشیه نشین های شهر چنان ذهنش را مشغول کرده بود که یک روز بی خبر به جهاددانشگاهی آمد و خواست جهاد دانشگاهی فارس معضلات حاشیه نشینی شیراز را در قالب یک طرح پژوهشی بررسی کند.در واقع به جای شعار در رسانه ها تن به آمار پژوهشگران داد تا با یک کار میدانی توام با مطالعه تصمیم گیری کند.

در روزهای اخیر این مرد خوشنام و با اخلاق جبهه اصلاحات در فارس وقتی مقدمات بازی جوانمردانه را برای انتخاب شهر شیراز فراهم می کرد،برخی بازی ناجوانمردانه را شروع کرده بودند تا در نهایت تسلیم بازی مردی شوند که روزگاری دانشجوی تیز هوش دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بود.

سالها پیش حیدر اسکندرپور  تعریف می کرد: در سال‏ های نوجوانی که به همراه رزمندگان خداجوی دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل جنگ می کردیم، دوستی از دوران مدرسه هم‏رزم و هم‏سنگرم بود، این دوست “قناسه” زن ما بود و انگار برای این کار ساخته شده یود، هنگامی که بلند شد قناسه بزند با خمپاره دشمن جان به جان آفرین تسلیم گفت و به دیار معبود شتافت. من اما در سن نوجوانی با چشمان اشک آلود سر او را برپای خود گذاشتم و به او غبطه خوردم. آتش دشمن اما تمامی نداشت تا جایی که ۲۴ ساعت تمام سر این شهید عزیز برپای من بود تا اینکه نیروهای کمکی رسیدند …

اسکندر پور به نسل مردان طلایی دهه ۶۰ تعلق دارد.نسلی که یک شبانه روز تحمل می کند تا پیکر شهیدی بر زمین نماند.او حالا مرد دوست داشتنی جبهه اصلاحات در فارس است.اسکندر پور پا به صحنه انتخاب برای شهرداری شیراز نهاد تا مثل اسحاق جهانگیری بگوید اصلاح طلبان دست پری برای اداره شهر شیراز دارند.کناره گیری اش به نفع مهندس معافیان در حالی که یک رای بیشتر از او داشت این پیام را در خود مستتر دارد که بازی جوانمردانه فقط مختص مستطیل سیز نیست،عرصه سیاست نیز می تواند عرصه اخلاق و کرامت انسانی باشد جایی که حرمت مرد مونقره ای جبهه اصلاحات فارس حفظ می شود و او را سرمایه اجتماعی استان می نامند.

در پایان باید گفت:ما نیز باور داریم مهندس حیدر اسکندر پور بدون تردید یکی از سرمایه های مدیریتی استان فارس است یک سرمایه بی بدیل اخلاقی در زمانه ای که دیدن رنگ صندلی قدرت هوش از سر خیلی ها می پراند.نوبتی هم باشد نوبت اوست استاندار فارس شود.هرچه باشد او تنها نیروی وزارت کشوری جبهه اصلاحات در فارس است.آیا طبقه ششم استانداری فارس یک بار دیگر استانداری بومی را تجربه می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.