اقدامات ساختاری برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی فارس

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس، برخی اقدامات ساختاری برای احیا و تعادل بخشی منابع آب را تشریح کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲هزار و ۷۸۹ حلقه چاه غیر مجاز در مناطق مختلف این استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

 

به گزارش خبر پارسی به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، حیدری بیان کرد: با نصب ۵ هزار و ۶۲۹ کنتور به منظور تحویل حجمی آب به بهره‌برداران و اصلاح و تعدیل ۲ هزار و ۸۰۸ فقره پروانه بهره‌برداری، شرایط نسبتا مناسبی برای احیا و تعادل بخشی منابع آب در استان فارس فراهم شده است. 

 

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز در مدت یاد شده را بخشی از فعالیت‌های حوزه حفاظت و بهره برداری دانست و گفت: با مدیریت برداشت آب از ۵۴۱ حلقه چاه مجاز در زمینه اصلاح و بهینه سازی مصرف آب پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است. 

 

حیدری، مجموع حجم آب صرفه‌جویی ناشی از انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار را بیش از ۵۸ میلیون متر مکعب در سال برآورد کرد و گفت: این ارقام به تفکیک بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب آن از پر و مسلوب شدن چاه‌های غیرمجاز و بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب آن از جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار حاصل شده است. 

 

وی با بیان اینکه وجود تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز در استان سالانه خسارات جبران ناپذیری بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی استان وارد می‌کند، از زحمات مدیر عامل شرکت و نیز همراهی دستگاه‌های قضایی و انتظامی تقدیر کرد.

 

رئیس گروه احیا تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس یادآور شد: پروژه انسداد چاه‌های بدون پروانه یکی از مهمترین پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی است در استان فارس می‌باشد؛ چاه‌های پر شده در ۱۳۴ محدوه مطالعاتی و تحت مدیریت و پایش کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای فارس قرار دارند، انسداد آنها سبب می‌شود حجم قابل توجهی از منابع آب در آبخوان‌های زیرزمینی ذخیره بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.