استاندار فارس: روز شیراز روز پاسداشت فرهنگ و هنر و زیبایی است

خبرپارسی – استاندار فارس در آیین گرامیداشت روز شیراز گفت: پانزدهم اردیبهشت ماه، «روز شیراز» فرصتی ارزشمند برای معرفی هرچه بهتر و بیشترِ شیراز و روز پاسداشتِ فرهنگ، هنر و زیبایی است.

عنایت الله رحیمی شامگاه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در آیین بزرگداشت روز شیراز، تصویب پانزدهم اردیبهشت به عنوان روز شیراز توسط شورای اسلامی شهر شیراز و در نهایت تصویب در مجلس شورای اسلامی را کاری ارزشمند و در راستای توجه به شیراز و فارس به عنوان مهد تمدن ایران زمین دانست و خاطرنشان کرد: سرزمین کهنسال و پهناور فارس با یادمان های تاریخی خود، بخشی از هویت ایران اسلامی است و شیراز، نگین این انگشتری با علما، ادبا، شعرا، عرفا، امامزادگان، حکیمان و فیلسوفانِ خود،جایگاه ویژه ای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان دارد و سعدی و حافظ، ستارگان فروزان این آسمان پُرستاره، بر تارک تاریخ می درخشند.

استاندار فارس بیان کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت، نه تنها مهد علم و ادب و فلسفه بوده است بلکه شهر مِهر و مُدارا، صلح و دوستی بوده است و می بینیم شیراز منشوری رنگارنگ از اقوام، طوایف، قبیله و عشیره های مختلف و حتی ادیان الهی است.

وی تقارن «روز شیراز» با ماه رمضان، ماه عبادت و نیایش و همزمانی با ایام و لیالی قدر را فرصتی برای بازخوانی مفاهیمی ارزشی و الهی دانست و اظهار کرد:این مفاهیم در کلام بزرگان و مشاهیر شیراز، زنده و گویا است و همگان را به سوی معنویت، اخلاق و انسانیت، رهنمون می کنند و این آموزه های ارزشمند، راه رسیدن به خوشبختی را به ما نشان می دهند.

نماینده عالی دولت در استان فارس  با ابراز خرسندی از اینکه شیراز با جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ادبیِ خود برای مردم دنیا شناخته شده است گفت: اما آنچه باید امروز مد نظر مسئولان باشد این است که به بهترین وجه ممکن، داشته ها و قابلیت های ارزشمندِ امروز فارس به مردم عزیز ایران و جهان، معرفی شود تا بیش از پیش، زمینه های توسعه پایدار شیراز و استان فارس فراهم گردد.

وی در ادامه افزود: به طور مثال شیراز به عنوان قطب پزشکی، دانشگاهی و گردشگری می تواند در قله توسعه و تعالی بایستد و فارس با داشتن منابع انسانی توانا و خلاق و برخورداری از موقعیت مکانی خاص و دسترسی به منابع انرژی ارزان، نعمتِ معادن متنوع و غنی فلزی و غیرفلزی، فرودگاه بین المللی، نزدیکی به خلیج فارس و سواحل مکران، قابلیت های گردشگری و زیارتی، وجود دانشگاه های بزرگ و صاحبِ نام، فعالیت و پویایی دانشمندانی جوان و خلاق در پارک های علم و فن آوری و وجود زیرساخت های مناسب تجارت الکترونیکی، موقعیت ویژه ای را برای شیراز رقم زده است.

 رحیمی ابراز امیدواری کرد شهرداری شیراز بتواند از این پتانسیل های کم نظیر به عنوان سرمایه های ارزشمند بهره ببرد و اسباب خدمت به مردم شیراز و سربلندی ملت بزرگ ایران و سرفرازی نظام جمهوری اسلامی را فراهم کند.

او با ابراز خرسندی از  انتخاب روز ۱۵ اردیبهشت در هوای اعتدالی فارس عنوان کرد: انتخاب چنین روزی، این  فرصت را فراهم کرد که در مسیر ارتقای جایگاه شیراز و شناختن و شناساندن هرچه بیشتر قابلیت ها و فراهم نمودن بستر خدمت به مردم بکوشیم اما شیوع ویروس کرونا ما را با محدودیت و ممنوعیت هایی مواجه کرده است که لازم است با استفاده از بستر فضای مجازی به این مهم، اهتمام ویژه مبذول شود و برنامه های غیرحضوری، پر رنگ تر از همیشه مد نظر قرار بگیرد.

استاندار فارس در پایان با تاکید بر اینکه کالبد و فضا در محیط های شهری در خدمت اخلاق و معنا قرار می‌گیرند اظهار کرد: گذشتگان ما توانسته‌اند به خلق معانی پر بار اخلاقی و همچنین ایجاد کالبدها و فضاهای ارزنده بپردازند و این آثار را برای آیندگان بر جای بگذارند. امید است ما نیز بتوانیم آثار اخلاقی و معنای درخور توجهی همچون دوستی، برادری، برابری، صلح و انسانیت را در کنار فضاهای ارزشمند کالبدی برای آیندگان به جا بگذاریم.

انتشار ۲۰ عنوان کتاب در مورد شیراز

در ادامه نیز شهردار شیراز با بیان اینکه بیش از بیست عنوان کتاب در مورد شیراز طی این هفته رونمایی می‌شود، گفت: سال‌های سال است که در حوزه مکتب شیراز کار جدی چه در حوزه نشر و چه در حوزه تولید محتوا نکرده‌ایم.

حیدر اسکندرپور خاطرنشان کرد که تا پایان مرداد نیز بیش از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف شیراز شناسی، و هویت شیراز، رونمایی خواهد شد.

شهردار شیراز رویکرد امسال به هفته شیراز را متفاوت دانست و گفت: امسال در هفته شیراز رویکرد متفاوتی را دنبال می کنیم، به عبارتی امسال متفاوت از سالهای گذشته که در آن صرفا از تولیدات از پیش موجود بهره می‌بردیم، برای اولین بار تولیداتی را در حوزه فرهنگی به مردم تقدیم خواهیم کرد.

اسکندرپور ادامه داد: فکر می‌کنم کار ماندگاریست. این کار ارزشمند با پشتیبانی شورای محترم شهر و با مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی استان و مشارکت همه هنرمندان انجام می‌شود.

شیراز را به مردمانش می شناسیم

مرتضی جعفری معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این مراسم با سخنانی به زوایای مختلف فرهنگ مردم شیراز پرداخت و گفت:

هر نام، باطنی دارد و هر باطنی، ما را، به سوی حقیقتی می خواند؛

شیراز را به مسجد نصیرالملک، نارنجستان قوام، سرای مشیرالملک، بازار وکیل، ارگ کریم خانی،

به شاهچراغ ، مدرسه خان، به حافظیه ، به سعدیه و به بسیاری از بزرگانش باز می شناسیم که نامگذاری ابنیه های تاریخی و مانای آن، در گرو نامشان بوده است؛

 بانیانی بلندنظر که تناسبات اندیشگانی و احساسی خود را به شیراز، در طرح‌واره های کاشیکاری‌های زیبا، خشت نگاری های خیره کننده و مقرنس های هنرمندانه، در وسعت خشت و آجر و کاشی و موزاییک، به یادگار نهاده اند؛

شیراز را به روزبهان و ابن خفیف، به ملاصدرا و سیبویه، به شاهداعی و فرصت و وصال، به قاآنی و صورتگر و شوریده و حمیدی و …. می شناسیم؛

شیراز را به مردمانش می شناسیم!

مردمانی که در قاموس خویش، مرامنامه «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را از نیاکان خویش به میراث برده و چونان فرضی واجب، سرلوحه داشته، و در هر بار محنت و دردآوری؛ بی تاب و قرار، آغوش مهربانی را به نشان یاریگری، بی درنگی، گشوده اند؛  و آن را برای خود، چونان فرصت معراج و عبادتی برشمرده اند که «عبادت به جز خدمت خلق نیست»…و بدین سان، سرآمد معرفتی گردیده اند که ریشه در تاریخ معرفت شناسانه آنان دارد.

شیراز رشک بهشت است؛گلدسته ها در شهر شکفتند و گنبدهایی برافراشته شدند و ترنم قرآن مجید با چهارده روایت از مأذنه ها طنین انداخت و چلچراغ منور شاهچراغ خورشید شب دلداران و آه دردمندان شد .

شیراز را به مردمانش می شناسیم؛

مردمانی که هر زمان؛ در زیربنای معماری و شعر و عرفان و فلسفه و هنر خویش، طرح محبت را، گلاب اندر قدح ریخته؛ نسیم عطرگردان را شِکَر در مجمر انداخته؛ از ایوان زینت الملوک تا محراب نصیرالملک آن را به تماشا نهاده اند.

شیراز را به مردمانش می شناسیم؛

شهری ماندگار که در بطن آن بسا نام ها ماندگار می شود؛ چندانکه گویی شیراز از مردمانش؛ و مردمانش از شیراز ، نشان دارند…

و اگر امروز؛ در نیمه اردیبهشت جلالی از قرنی نوین و متقارن با ماه برکت و رحمت، به عنایت بار پروردگار مهربان؛ مفتخر به پاسداشت روز شیراز گردیده ایم؛ از سر تکریم به این باور است!

باوری که ما را چندی است به سوی فرایند «انسان محوری» در شهر شیراز فراخوانده است؛ فرایندی که براساس آن،  فضای زیست محیطی شهر ،در جهت آسایش و شادکامی بیشتر شهروندان تعبیه می شود. شهروندانی معرفت پیشه، خردمند و بلندآوازه…

و چنین است که در پیشگاه این چنین مردمانی ما را زیبد که دست افشان، غزل خوانیم و پاکوبان، سر اندازیم….

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.