معرفی کاندیداهای اصلاح طلب در شیراز؛مهندس فرج اله رجبی

خبر پارسی – فرج اله رجبی شهردار اسبق شیراز وقتی در سال ۱۳۶۴ موفق به اخذ مدرک مهندسی خود در رشته مهندسی عمران از دانشگاه شیراز می شود در سن ۲۶ سالگی و دو سال مانده به پایان جنگ اولین تجربه پست مدیریتی خود را در پروژه سیلوی ۱۰۰ هزار تنی اکبر آباد شیراز با موفقیت پشت سر می گذارد.

www.matboatfars.com - 96f27a471d696cc8

وی پس از این تجربه موفق در سمت های مختلفی چون قائم مقام مدیر کل مسکن و شهرسازی فارس،مدیر ساخت سیمان سفید نی ریز،معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ،مدیر پروژه ساخت سد سیوند،مدیر تونل انحراف آب سد سلمان فارسی و تونل های قطعه دو راه یاسوج – بابا میدان و مدیر هیئت مدیره آبفا به کار مشغول می شود تا سرانجام در سال ۱۳۷۶ به عنوان شهردار شیراز انتخاب می شود و بعد از تشکیل شورای شهر نیز اولین شهردار شیراز باشد که تجربه کار با این نهاد مردمی را نیز داشته باشد. تجربه ای که اتفاق موفق بود و هنوز از او به عنوان شهرداری که با شورای شهر تعامل منطقی داشت نام می برند.مهمترین خصلت وی در زمانی که شهردار بود تعامل با مردم و کارگران شهردای بود و همواره از کارگران شهرداری به عنوان مرد الماسی نام می برد.

او بزرگترین ویژگی مدیریت شهری را عمل کردن بر اساس برنامه ریزی شهری می دانست و بر همین اساس معتقد بود برای اینکه شیراز را به عنوان یک شهر گردشگری معرفی کنیم می بایست با سازمان های زیربط مثل میراث فرهنگی و گردشگری و نیز مسکن و شهرسازی و البته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل چند سویه داشت.بر همین اساس بود که در زمان مدیریتش بر شهر شیراز بستر مناسبی برای کارهای عمرانی و فرهنگی بوجود آورد و تلاش بسیار کرد تا فاصله شمال شهر با جنوب شهر را کم کند.

در زمان شهرداری او بود که سیل معروف شیراز به بسیاری از اصناف صدمه زد و رجبی برای جبران این مسئله اقدام به ایجاد مجتمع بنکداران کرد و با کمک به اصناف خیابان تیموری تا حدود زیادی خسارات ناشی از سیل را جبران کرد.

۲۰۱۲۰۵۰۷_۱۴۲۴۲۱_Untitled-1

شاید ایجاد تقاطع های همسطح و غیر همسطح در گوشه گوشه شهر از زمان شهرداری رجبی بود که کلید خورد .

مهندس رجبی البته از جمله مدیران شهری بود که علاقه وافری به کار در حوزه فرهنگی داشت از همین رو عضویت در هیئت مدیره بنیاد فارس شناسی را می پذیرد و طرح برگزاری “روز شیراز” را که پیشنهادی برآمده از بنیاد فارس شناسی بود به خوبی اجرا می کند.به گونه ای که برگزاری موفق “روز شیراز” فقط در دوره شهرداری او صورت گرفت و شهرداران پس از وی هرگز نتوانستند روز شیراز را در حد و اندازه پایتخت فرهنگی کشور برگزار کنند.

او از جمله مدیرانی بود که اعتقاد داشت تا شهر زخمی نشود آبادی را نمی بیند از همین رو تمام نقاط شهر را درگیر سازندگی کرد تا به قول خودش مردم امیدوار شوند و احساس کنند در کنار کمبودها اتفاقات مثبتی هم صورت می گیرد.رجبی برای اثبات ادعای خود به خبرنگاران اعلام کرد آدرس منزل خود را بدهند تا به آنها بگوید در محدوده مکانی که زندگی می کنند چه اتفاقات سازنده ای صورت می گیرد!

او در زمان مسئولیتش بر شهرداری شیراز تلاش فراوانی کرد تا سطح کارشناسی را در شهرداری ارتقاء ببخشد و مبنای کار خود را اصل قرار گرفتن سازمان بگذارد نه اشخاص. اتفاقی که پیش از او در کلانشهر فرهنگی کشور نیفتاده بود.

فرج اله رجبی به موازات کار در شهرداری موفق به اخذ کارشناسی ارشد مدیرت دولتی و پس از آن کارشناسی ارشد شهرسازی می شود تا در سمت جدید خود یعنی مدیر عامل قطار شهری شیراز چالش دیگری را در حوزه شهری تجربه کند.او وقتی این مدیریت را تحویل گرفت مردم شیراز هنوز بحث مترو را جدی نگرفته بودند چه اینکه کمتر نمود عینی مشخصی از ایجاد ایستگاه قطار شهری به چشم می خورد اما از آنجا که او معتقد بود “تا شهر زخمی نشود آبادی را نمی بیند” به مانند دوره ای که شهردار بود تمام نقاط شهر را درگیر سازندگی و ایجاد مترو کرد این بار اگر چه مردم باور کردند شیراز قرار است صاحب مترو شود اما کمبود اعتبارات برای سرعت بخشیدن به کار باعث شد مردم تصور کنند شهر فقط زخمی شده و آبادی در کار نیست! این موضوع چالشی بود که شاید “رجبی” هرگز تصورش را نمی کرد چه اینکه کمبود اعتبارات قطار شهری باعث می شد همه اندوخته مثبتی را که در زمان شهرداری نزد مردم بدست آورده بود،از دست برود.رجبی البته با وجود همه کمبودهای اعتباری به کار خود ادامه داد تا مدیر پس از او پروژه ای را تحویل بگیرد که مسیر های سختش را طی کرده و گلایه های شدید مردمی که ناشی از کند و کاو بود را نیز به دنبال ندارد.

او البته در سال ۱۳۸۶ به عنوان مهندس برگزیده در زمینه ارائه خدمات مهندسی با کیفیت انتخاب شده بود و همین انتخاب نشان می داد که در پروژه قطار شهری شیراز نیز موفق عمل کرده است.

رجبی هم اکنون در مراکز آموزش عالی مشغول تدریس است و در سمینارهای داخل و خارج از کشور به ارائه مقاله های فنی مهندسی می پردازد.

7 دیدگاه برای “معرفی کاندیداهای اصلاح طلب در شیراز؛مهندس فرج اله رجبی

  1. نویسندگان محترم سایت خبر پارسی
    با سلام
    با توجه به عدم دسترسی مردم عادی به آقای مهندس رجبی لطفا در خصوص دو موضوع مهم از ایشان پرسش نموده و منعکس فرمائید
    اولا، سوابق فعالیت های اصلاح طلبانه ایشان در سالهای تصدی مناسب ایشان و هزینه هایی که ایشان در این راه پرداخته اند را توضیح فرمایند
    ثانیا، در خصوص طرح سد سیوند که باعث از بین رفتن آثار باستانی زیادی گردید و موجب اعتراض تمامی دوستدارن فرهنگ و تمدن ایران شد نیز توضیح دهند چون حسب اطلاع سد سیوند در زمان تصدی ایشان ساخته و آبگیری شد

    با تشکر

    1. ایشان در دوره اصلاحات شهردار همسو با این دولت بود
      آبگیری سد نیز به ایشان ارتباطی ندارد

    2. سلام دوست عزیز آقای رجبی و چند نفر از کاندیداتور های مجلس به دانشگاه پیام نور دعوت شدند اما اقای رجبی نیومدن:(
      من رای اولی بودم و سعی کردم که تا اونجایی که میشه فرد اصلح رو انتخاب کنم کاری به حزب و جناح نداشتم واقعا بررسی کردم ببینم کین ؟برای چی اومدن ؟ و برنامشون چیه وچیکار میخوان بکنن
      سایت هایی مثل مجلس نما و مجلس گرافی خیلی بهم کمک کرد
      ولی….
      فک میکردم که همه این طوری نمایندشونو انتخاب میکنن

  2. رای ما ائتلاف فراگیراصلاحات
    فرج اله رجبی
    مسعود رضایی
    علی اکبری
    بهرام پارسایی
    فریدون عباسی آرامش و آسایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.