نائب رییس ایکوم ایران: موزه‌ها تالارهای فرهنگ و هنر و هویت‌اند

خبرپارسی – نائب رییس ایکوم ایران با تصریح اینکه اولین موزه شخصی دنیا در سال ۱۶۸۳ میلادی در آکسفورد انگلستان تاسیس شد، گفت: موزه‌ها تالارهای فرهنگ و هنر و هویت‌اند.

کورش کمالی سروستانی در آستانه هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در مراسمی که با حضور مدیران موزه‌های فارس، مجموعه‌داران و کارشناسان در موزۀ فرهنگ فارس برگزار شد، گفت: حدود ۴۲ سال پیش در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) که در سال ۱۹۷۷ در مسکو برگزار شده بود روز ۱۸ می برابر با ۲۸ اردیبهشت به عنوان «روز جهانی موزه» نامگذاری شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه بزرگداشت این روز فرصت مغتنمی است که موزه‌ها با شعاری مشترک در تعامل و گفتگو با هم و مخاطبانشان به صلح و دوستی و دانش‌افزایی بپردازند، افزود: دیدار از موزه‌ها آمیزه‌ای دل‌انگیز از تجربه شخصی، اجتماعی و فرهنگی است.

او تاکید کرد: حضور آگاهانه در موزه‌ها موجب لذت و کشف می‌شود، با آثار و اشیای ارزشمندی که هر یک زبان حال خود را دارند ارتباط می‌گیریم و آفرینش و خاطره پیشینیان را ارج می‌نهیم.

نائب رییس ایکوم ایران هم‌چنین گفت: موزه‌ها تالارهای فرهنگ و هنر و هویت‌اند. اولین موزه شخصی دنیا در سال ۱۶۸۳ میلادی در آکسفورد انگلستان تاسیس شد به نام «آشمولین»، اما یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین و زیباترین موزه‌های دنیا «موزه لوور پاریس» است که در سال ۱۷۸۹ این کاخ سلطنتی پس از انقلاب کبیر فرانسه به مردم پاریس اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد .

وی افزود: «ژاک دمورگان» به نمایندگی از دولت فرانسه در سال ۱۸۸۹ میلادی به ایران آمد و در سال ۱۸۹۵ امتیاز حفاری در ایران را به صورت انحصاری از ناصرالدین شاه گرفت و بعد از آن در زمان مظفرالدین شاه آن را تمدید کرد. این امر در جهت غنی‌سازی موزه لوور انجام شد.

در ایران نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه قاجار در داخل کاخ سلطنتی گلستان، تالاری به موزه اختصاص می‌یابد که «موزه همایونی» خوانده می‌شد و در سال ۱۲۹۵ (دوره مشروطه) صنیع‌الدوله وزیر معارف وقت ادارۀ عتیقیات را به وجود می‌آورد و همزمان در ضلع شمالی مدرسه دارالفنون، موزه «معارف ایران» تأسیس می‌شود.

با طراحی موزه ایران باستان توسط آندره گدار در سال ۱۳۱۶٫ یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران سامان می‌‌یابد. شکل ظاهر ساختمان از طاق کسرای انوشیروان ساسانی الهام گرفته شده است.

موسس موزه فرهنگ فارس افزود: هم‌زمان با تهران در سال ۱۳۱۶ موزه تخت‌جمشید توسط هرتسفلد و موزه پارس در باغ نظر به همت علی‌اصغرخان حکمت افتتاح شد. هم اکنون در فارس ۳۴ موزه خصوصی و دولتی وجود دارد که ۱۷ موزه آن در شیراز است و هم‌چنین استان دارای ۱۲ مجوز مجموعه‌داری تاریخی و فرهنگی است.

کمالی سروستانی در پایان آخرین و استانداردترین موزه‌های استان را موزه فرهنگ فارس عنوان کرد که در اردیبهشت ۱۳۹۷ یعنی پس از ۸۱ سال از تاسیس اولین موزه شیراز افتتاح شد و آثار گرانقدری از دوران صفویه تا امروز در آن به نمایش درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.