بهره برداری ازنیروگاههای خورشیدی و طرح های تامین برق و انرژی در فارس/ بهره‌برداری از سه طرح پایداری شبکه و تامین و انتقال برق در استان بوشهر

خبرپارسی – همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، به دستور رییس جمهوری ۲ طرح نیروگاه خورشیدی و همچنین کمربند فیبرنوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در استان فارس  به بهره برداری رسید.

مهندس غلامرضا نصیری مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار داشت : نیروگاه خورشیدی لایزنگان داراب به ظرفیت شش دهم مگاوات و نیروگاه خورشیدی سروستان به ظرفیت یک مگاوات با سرمایه گذاری ۱۱۳ میلیارد ریال احداث شده است، برای نیروگاه لایزنگان داراب که با مشارکت ساتبا احداث شده، ۴۸ میلیارد ریال  و برای نیروگاه شهرک صنعتی سروستان ۶۵ میلیارد ریال هزینه و سرمایه گذاری شده است .

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس افزود : نیروگاه شش دهم مگاواتی لایزنگان داراب با مشارکت و سرمایه گذاری ساتبا و نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی شهرک صنعتی سروستان با سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک ملی و شرکت کهن سبز پاسارگاد راه اندازی شده و امروز با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

نصیری ادامه داد : همچنین  طرح تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در استان فارس در قالب پویش الف – ب- ایران به بهره برداری رسید، با تکمیل این طرح، واحدهای دیسپاچینگ، حفاظت و کنترل و همچنین همه واحدهای مدیریت تامین و انتقال برق می‌توانند به پایش مستمر شبکه بپردازند، این کار به صورت متمرکز انجام می‌شود و هر گونه اختلال و اشکال در شبکه می‌تواند از راه دور پایش شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اضافه کرد : بر اساس آخرین آمار، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در استان فارس برابر رقم ۸۶.۱۲ مگاوات است که مشتمل بر ۱۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت تجمعی ۶۷.۶ مگاوات، یک نیروگاه زیست‌توده به ظرفیت ۱.۰۶۵ مگاوات، یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۰.۶۶ مگاوات و ۲ نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۱۲.۲۵ مگاوات و همچنین تعداد ۳۳۱ سامانه مقیاس کوچک خورشیدی (پشت بامی) به ظرفیت تجمعی ۲۰۲۱ کیلووات است و هم اکنون نیز ظرفیت ۱.۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی لایزنگان و سروستان به آن افزوده شده است.

به گفته نصیری نزدیک به ۷۰.۵۲ مگاوات از مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده در استان فارس تنها در دولت دوازدهم توسعه یافته است.

غلامرضا نصیری افزود: شرکت برق منطقه‌ای استان فارس از جمله معدود شرکت‌هایی است که اجرای طرح کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در استان فارس را به صورت یک طرح مستقل اجرا می کند، که با توجه به گستردگی شبکه و طول آن می‌طلبد این طرح به صورت تخصصی اجرا شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان اینکه اجرای طرح تکمیل کمربند فیبرنوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در این استان، یک کار ماندگار و اساسی برای تثبیت و پایداری تامین و انتقال برق است، اظهار داشت: برای احداث طرح‌های تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس در سال ۹۹ اعتبار مناسبی اختصاص یافته و این اعتبارات در سال‌های آتی نیز پیش‌بینی خواهد شد تا با اجرای کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در فارس، نیازهای اصلی این طرح تامین شود.

مهندس نصیری اضافه کرد: ما از حمایت‌های استاندار فارس  و مسوولان استانی در اجرای این طرح برخوردار هستیم و امید است با تداوم این روند، شاهد ثبت یک شاخص قابل توجه در ایجاد کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در استان فارس باشیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس همچنین با بیان مشخصات فنی این طرح بیان داشت: این استان دارای چهار کمربند بزرگ فیبرنوری است، فازهای یک و ۲ این کمربند به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباطات سریع بین ایستگاه‌ها را برقرار کند.

نصیری افزود: هم اینک فازهای بعدی هم در حال طراحی است و مابقی ایستگاه‌ها را در کلان‌شهر شیراز و سایر شهرستان‌ها پوشش می‌دهد تا درصد رویت پذیری شبکه‌های تامین و انتقال برق افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس ادامه داد:  اکنون میزان رویت پذیری ایستگاه‌های فوق توزیع در استان فارس و جنوب کشور بالای ۹۹ درصد است و با اجرای فازهای بعدی طرح تکمیل کمربند فیبر نوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های برق این رویت پذیری افزایش می‌یابد و رویت پذیری و قابلیت اطمینان پذیری به صد در صد نزدیک می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین این شبکه از جوانب مختلف تغذیه می‌شود و به صورت کمربند، ایستگاه‌های شیراز و سایر شهرها را پوشش می‌دهد و اگر ارتباط بین ایستگاه‌ها در این طرح به علت حوادث و یا هر اتفاق دیگری از یک سمت قطع شود، طرح به گونه‌ای طراحی شده که ایستگاه‌ها و پست‌های برق بتوانند رویت پذیری داشته باشند و ارتباط آن برای دیسپاچینگ و سایر واحدهای مدیریت شبکه قابل دسترسی باشد.

بر اساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ، انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است. میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در این کمربندی واقع شده است و مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می‌تواند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کند.

کشورمان بـا وسعـت حدود یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتـر مربـع در عرض جغرافیایی ۳۹- ۲۵ درجه شمالی و دارا بودن متوسط ساعت آفتابی سالانه بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ ساعت در کنار قرارگیری در پهنه بالای خورشیدی، از توان کافی به‌منظور بکارگیری سلول‌های فتوولتائیک و تولید برق پاک با استفاده این سیستم‌ها برخوردار است. این در حالی است که در برخی از مناطق به‌دلیل شدت تابش بالاتر، کاهش غبارهای محلی و تسهیل دسترسی به زمین توان فنی یاد شده  به توان فنی و اقتصادی مناسب تبدیل شده است.

بهره‌برداری از سه طرح پایداری شبکه و تامین و انتقال برق در استان بوشهر

همزمان با نهمین روز از دهه پرفروغ فجر انقلاب طی مراسمی با حضور دکتر عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر، مدیران شرکت برق منطقه ای و مسوولان استانی ، بهره برداری از سه طرح توسعه وافزایش ظرفیت پست تبدیل  ۲۳۰ به ۶۶ کیلوولت دشتستان، اصلاح تابلو و سیستم خنک کنندگی ترانس ایستگاه ۲۳۰ کیلو ولت برازجان ونصب بانک خازنی به ظرفیت ۳۰۶ مگا ولت آمپر شهرستان دهقائد به بهره برداری رسید.

مهندس غلامرضا نصیری مدیر عامل این شرکت در حاشیه بهره برداری از طرح های دهه فجر، با گرامیداشت چهل و دومین بهار انقلاب و تقدیر از حمایت های استاندر بوشهر اظهار داشت: برای بهره برداری از طرح های یاد شده ۳۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه و سرمایه گذاری شده است.

نصیری با بیان اینکه طرح  توسعه وافزایش ظرفیت پست ۲۳۰٫۶۶ کیلوولت دشتستان با بهره گیری از ۳۵۰ میلیارد ریال منابع ملی به سرانجام رسید افزود: برای راه اندازی اصلاح تابلو و سیستم خنک کنندگی ترانس ایستگاه ۲۳۰ کیلو ولت برازجان ۱۰ میلیارد ریال از منابع استانی و برای نصب و بهره برداری از ونصب بانک خازنی به ظرفیت ۳۰۶ مگا ولت آمپر شهرستان شهرستان دهقائد ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از منابع استانی سرمایه گذاری و هزینه شده است.

مجید عزیزی معاونت طرح و توسعه برق منطقه ای بوشهر و فارس پایداری شبکه، تثبیت شرایط برای تامین و انتقال برق و بهبودی رویکردها و توزیع بهینه را از جمله دستاوردهای بهره برداری از سه طرح یاد شده ذکر کرد و یاد آور شد: برای بهبود شرایط تامین و انتقال برق در استان بوشهر و مناطق جنوبی کشور از همه ظرفیت های قانونی بهره گیری می شود.

مهندس مجید عزیزیان سرمایه گذاری در تامین و انتقال برق در مناطق جنوبی کشور و استان بوشهر را یک ضرورت و اولویت پیش رو دانست و گفت: افزایش روز افزون توسعه صنعتی در این استان میطلبد که با بهره گیری از توانمندی ها و استعدادهای توسعه برای تامین برق و انرژی به ویژه برای مصارف صنعتی و تامین زیر ساخت ها تلاش شود.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر نیز در حاشیه این مراسم با گرامیداشت دهه فجر و چهل و دومین بهار انقلاب، تامین برق و انرژی را نیاز اساسی برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی دراین استان دانست و گفت: همزمان با دهه مبارک فجر امسال شاهد بهره‌برداری و اجرای ۱۴۴ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری پنج هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان در این استان بوده ایم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه از این میزان ۷۴ طرح با اعتبار پنج‌هزار میلیارد تومان افتتاحی و ۷۰ پروژه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان آغار عملیات اجرایی است افزود: از این رو تامین انرژی به عنوان موتور محرکه طرح های اقتصادی در جنوب کشور و استان بوشهر ضرورت دارد.

استاندار بوشهر دهه فجر را تبلور وحدت و همدلی ملت رشید ایران دانست و بر لزوم  مشارکت در بزرگداشت این ایام با استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و ارتباطی بویژه در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: دهه فجر بیانگر عمق وفاداری مردم به این نظام مقدس و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی است.

این مراسم با حضور امام جمعه برازجان ، فرماندار دشتستان ، دکتر رضایی نماینده مجلس و جمعی از مسوولان  استانی و محلی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.