برگزاری همایش ملی فیزیک با محوریت محیط زیست در شیراز

خبرپارسی – معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش فارس از برگزاری نوزدهمین همایش ملی فییزیک با محوریت محیط زیست در شیراز خبر داد .
فرهاد اسماعیلی دوشنبه ۴ تیر در یک کنفرانس خبری گفت: مضمون و تم این کنفرانس فیزیک و محیط زیست است و محورهای این همایش شیوه‌های آموزش فیزیک، فیزیک و زندگی، فیزیک و آزمایشگاه، جایگاه فیزیک در برنامه درسی، تازه‌های علم فیزیک در چارچوب محتوای کتب و غیره است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش فارس با تصریح بر اینکه این همایش ۹ محور اصلی دارد که تم اصلی این همایش با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست و بحران محیط زیستی که کشور گریبان‌گیر آن است فیزیک و محیط زیست است، خاطرنشان کرد: همچنین در این کنفرانس تاکید خاصی بر محور فیزیک و آزمایشگاه شده است؛ چرا که آموزش علم فیزیک بدون آزمایشگاه به معنی آموزش شنا بدون آب و استخر است.

رئیس انجمن معلمان فیزیک استان فارس نیز در ادامه این نشست به تاریخچه شکل‌گیری این انجمن اشاره و عنوان کرد: انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک فارس از سال ۸۰ شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۲ نخستین شورای اجرایی آن تشکیل شده است.

حمید مصطفی نژادیان ادامه داد: این انجمن با هدف بالا بردن توان علمی معلمان و مطرح کردن روش‌های نوین تدریس سالانه بین سه تا چهار همایش فیزیک استانی برگزار می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آزمایشگاه یکی از مسائل مهم در آموزش فیزیک است لذا یکی از جنبه‌های مهم این کنفرانس به مبحث آزمایشگاه اختصاص داده شده و برای پررنگ کردن نقش این موضوع در آموزش فیزیک نیز یک کمیته به عنوان کمیته آزمایشگاه در این کنفرانس راه‌اندازی شده است.

دبیر علمی این کنفرانس نیز از پیش‌بینی حضور ۷۰۰ شرکت کننده خبر داد و گفت: معمولا حدود ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال می‌شود که پس از دواری مقالات توسط ۶۰ داور، ۱۰ مقاله به شکل سخنرانی علمی و ۴۰ مقاله به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه شروع ثبت‌نام برای حضور در کنفرانس از ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شده، گفت: تا ۱۵ تیرماه جاری علاقمندان به حضور در این کنفرانس مهلت ارسال مقاله دارند و ۱۰ مردادماه پایان پذیرش خواهد بود.

وی همچنین شروع پذیرش افراد ثبت‌نام کننده در این کنفرانس را صبح ۵ شهریورماه اعلام کرد و گفت: افتتاحیه کنفرانس بعدازظهر ۵ شهریور و اختتامیه آن نیز صبح روز ۸ شهریورماه تعیین شده است.

زهرا علی‌اکبری، دبیر اجرایی کنفرانس نیز با بیان اینکه تاکنون ۲۹۱ نفر در سایت کنفرانس ثبت‌نام کرده‌ا‌ند، گفت: بیشترین ثبت‌نام‌ها مربوط به خراسان رضوی و آذربایجان غربی و شرقی بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای ۵۵۰ نفر تدارک اسکان دیده و اولین کنفرانسی است که امکان اسکان خانوادگی نیز برای تعدادی محدود وجود دارد.
معاون اداره‌کل محیط زیست فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بسیاری از صاحب‌نظران محیط زیست معتقدند که تنها راه خروج از گرفتاری‌های این حوزه، آموزش و ارتقای آگاهی‌ها است.
مرادی با ابرار امیداوری از پیوند سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش‌وپرورش، به برگزاری همایش‌های مشترک این دو نهاد طی سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: همایش گرمایش زمین با همکاری انجمن فیزیک معلمان استان فارس از جمله آنها است و دومین همکاری نیز در نوزدهمین همایش ملی فیزیک و آزمایشگاه خواهد بود.
وی یادآور شد: پس از انقلاب صنعتی انسان‌ها با پیشرفت‌های زیاد طبیعت را موجب دستکاری قرار دادند که امروز پدیده‌هایی چون؛ ریزگردها، خشکسالی و… نتیجه این برخورد نابخردانه شده است.
معاون اداره‌کل محیط زیست فارس تصریح کرد: در حال حاضر یکی از علوم مهم که می‌تواند موجب برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی شود، علم فیزیک است.
مرادی هدف از همکاری مشترک با آموزش‌وپرورش را کسب اخلاق و سواد محیطی زیستی توسط دانش‌اموزان پس از خروج از دوران مدرسه عنوان کرد و گفت: آچه برای ما اهمیت دارد این است که نوجوانان در آینده که در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرند تجربه تلخ پدران خود را در ارتباط با محیط زیست تکرار نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.