الزام تصمیم گیری دقیق برای توجه به مسایل اجتماعی و اقتصادی دوران پسا کرونا

خبرپارسی – عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی اتاق بازرگانی فارس گفت: برای کاهش آسیب پذیری و رفع بحران کرونا به ویژه در دو بخش مسایل اجتماعی و اقتصادی زمان فعلی و دوران پسا کرونا نیاز به همدلی، همراهی و تصمیم گیری دقیق مسئولان دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، سهیلا محبی در جلسه کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی این اتاق که با موضوع بررسی آثار بیماری کرونا بر فضای اجتماعی و اقتصادی استان به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، بیان کرد: مواجه شدن دنیا با این بحران سلامت پیش بینی نشده  باعث افت اقتصادی، تعطیلی بسیاری از مشاغل و از رونق افتادن بخش های مختلف اقتصادی شده است که علاوه بر بخش های اقتصاد در بخش های اجتماعی نیز مشکلاتی بر مردم و جامعه تحمیل شده است.

وی افزود: ویروس کرونا بر دو بعد سلامت و اقتصاد مردم تاثیر مستقیم داشت و آثار منفی بسیاری را بر جای گذاشت و با توجه به شرایط بد اقتصاد در این دوران، همه بخش ها  الزام به بررسی ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی آنچه که تا امروز ایجاد شده و آنچه که از این پس ایجاد می گردد،خواهند داشت واگر این مهم با همدلی و وحدت همگانی مورد مداقه کامل قرار نگیرد معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار جهان باشد.

محبی با بیان اینکه کمک و همدلی مردم با هم در دوران کرونا نوعی مسئولیت اجتماعی است که اتاق بازرگانی فارس نیز در این زمینه کمک های قابل توجهی را با کمک فعالان اقتصادی استان ساماندهی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده است اظهارداشت: بیماری کرونا سبک زندگی مردم را نیز دستخوش تغییر کرده است و اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که همه بخش ها آسیب پذیر شده اند و نکته حائز اهمیت در این همراهی و همدلی مردم و مسئولان را بیش از پیش می باشد.

وی اضافه کرد: درصورت ادامه دار بودن شرایط حاکم بر جامعه به دلیل بیماری کرونا، رسالت همه افراد جامعه در قبال هم بیشتر می شود و مردم، تشکل های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، دستگاه قضایی و  سایر تصمیم گیران باید راهکارهایی را اتخاذ و عملی کنند که بتواند آلام مردم را کاهش و به عبور از این بحران کمک کننده باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: باور داریم ما در بخش علمی و اقتصادی در استان توانمندی های فراوانی داریم که می توانیم این بیماری را به فرصت تبدیل کرده و تغییرات بنیادین درزیرساخت های اقتصادی و علمی ایجاد کنیم که این مهم از پیامدهای مثبت بیماری کرونا است.

محبی عنوان داشت: اگر برای دوران پساکرونا برنامه مدون و دقیق نداشته باشیم شرایط بر ما غلبه می کند و شاهد ضررهای جبران ناپذیری بر بخش های مختلف جامعه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در دوران پسا کرونا زیست بوم هایی می توانند موفق عمل کنند که جوامع آنها به لحاظ علمی، اقتصادی و اجتماعی با هم حرکت کرده، برنامه ریزی منسجم داشته باشند و خود کفا عمل کنند و قطعا اگر تحولات شگرفی در کشور صورت نپذیرد و تغییراتی متناسب با شرایط کرونا اتفاق نیفتد محکوم به تبعیت از دیگران بوده و امکان حرکت و تصمیمات مبتکرانه نخواهیم داشت.

مژگان جعفریان نایب رییس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: فعالان اجتماعی به ویژه همراهان ما در همایش مسئولیت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد فارس و شیراز اقدامات ارزشمندی را در دوران شیوع بیماری کرونا انجام دادند تا بتوانند تا حدودی از مشکلات مردم بکاهد.

وی؛ از فعالیت های انجام شده در دوران شیوع بیماری کرونا در کمیته های زیر مجموعه این کمیسیون را ارائه طرح فروشگاه های آنلاین، طرح همیاری کودکان کار و خیابان با هدف تامین بسته های غذایی و بهداشتی و ارائه آموزش های لازم برای مقابله با این بیماری، کمپین کارتن خوابها بوسیله فعالان اجتماعی و توزیع روزانه یک وعده غذای گرم میان کارتن خوابها و ارائه آموزش های عمومی در جهت افزایش آگاهی عمومی مردم در مقابل با بیماری کرونا عنوان کرد.

جعفریان اضافه کرد: از اقدامات دیگر کمیته های این کمیسیون آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد که بین ۱ تا ۲۰ میلیون بدهی داشتند، است که تاکنون تعدادی از زندانیان آزاد و برخی نیز با ضمانت پرداخت بهدی به مرخصی رفته اند و همچنان رایزنی ها برای در این زمینه در حال انجام است.

عباس عباسی دبیر کمیته مسئولیت اجتماعی این کمیسیون گفت: مدیریت بیماری کووید ۱۹ یک موضوع اجتماعی است و فاصله گذاری اجتماعی و و پیشگیریهای اجتماعی نقش مهمی در جلوگیری از آن دارد.

وی افزود: یکی از مسئولیتهای اجتماعی در خصوص این بیماری، آگاهی دادن به مردم و ارائه راهکار در این زمینه است لذا انتظارات جامعه بایستی به سمتی برود که این بیماری برای طولانی مدت وجود دارد.

عباسی اظهارداشت: بیکاری کارگران، ضعف بیمه ¬های بیکاری، کاهش درآمد، فاصله طبقاتی عمیق از دیگر مشکلات دوران شیوع کرونا بوده است. اینها موجب شد مسئولیت اجتماعی از یک فعالیت داوطلبانه به یک فعالیت رسمی و الزامی تغییر پیدا کند و مسئولیت اجتماعی بنگاهها جای خود را به مسئولیت اجتماعی ملت ها داد.

دکتر علوی دبیر کمیته حاکمیت شرکتی این کمیسیون نیز با اشاره به تحولات نظام حاکمیت شرکتی پس از کرونا گفت: نخستین چالشی که بیماری کووید ۱۹ ایجاد کرده بقای کسب و کار است که راه حل¬هایی که برای آن ارائه شده ایمن سازی شرایط محیط کار، انگیزش برای جلوگیری از ترک سازمان، حفظ مشتریان موجود و رضایتمندی ذینفعان کلیدی و تأمین منابع مالی برای جدید برای پرداخت بدهی ها است.

وی عنوان داشت: چالش دیگر کووید ۱۹ در حوزه توسعه کسب و کار است که براساس این گزارش ممکن است به مدت ۱۵ سال، کووید ۱۹ بر اقتصاد جهان اثرگذار باشد و این درحالی است که  این بیماری آرایش کسب و کار و تغییر مدل کسب و کار را نیز تغییر داده است.

علوی افزود: ترجمه استاندارد حاکمیت شرکتی اتاق های بازرگانی، برگزاری کارگاه آموزشی و تهیه کتاب برای اعضای کمیته را از اقدامات این کمیته در سال ۹۹ عنوان کرد.

خانم مهکویی از اعضای کمیته مالکیت فکری نیز به ارائه گزارش عملکرد این کمیته گفت: این کمیته دو هدف مهم حمایت حقوقی از فعالان اقتصادی و ضرورت آموزش و فرهنگ سازی را بر عهده دارد که از اقدامات این کمیته می توان به تدوین بانک اطلاعاتی ذینفعان در حوزه مالکیت فکری اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.