استاندار فارس در برنامه زنده تلویزیونی:دولت تدبیر و امید آشفتگی ها و بی ثباتی ها را به آرامش و ثبات تبدیل کرد/۴۰ هزار فرصت شغلی را در ۱۵ ماه ایجاد کردیم

استاندار فارس گفت: دولت تدبیر و امید موفق شد که در چهار سال نخست فعالیت خود در کشور، بسیاری از آشفتگی ها و بی ثباتی ها را به آرامش و ثبات تبدیل کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، مهندس سید محمد علی افشانی در برنامه گفت و گوی سیمای مرکز فارس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت افزود: اگر بخواهیم وضعیت امروز کشور را با چهار سال قبل مقایسه کنیم ابتدا باید ببینیم که دولت یازدهم در چه شرایطی اداره امور کشور را در دست گرفت.
وی ادامه داد: کابینه تدبیر و امید در شرایطی فعالیت خود را در سال ۹۲ در کشور آغاز کرد که در کشور شاهد آشفتگی اقتصادی و سیاسی، عدم ثبات بازار، گسترش بی اعتمادی اجتماعی در بسیاری از زمینه ها، تحریم های سنگین و انزوای بین المللیبودیم.
استاندار فارس تصریح کرد: در آن مقطع شرایط به گونه ای بود که سقف فروش نفت کشور به روزانه ۹۰۰ هزار بشکه رسیده بود و این میزان روز به روز نیز در حال کاهش بود تا به نقطه صفر برسد.
مهندس افشانی ادامه داد: از سوی دیگر، تورم بالای ۴۰ درصد ونوسانات نرخ ارز نیز شرایط را برای سرمایه گذاری در کشور به شدت دشوار کرده بود.
وی، وضعیت و شرایط کشور در مقطع کنونی را نسبتا قابل قبول توصیف کرد و افزود: امروز ثبات حاکم بر بازار بی نظیر است به نحوی کهنوسانات نرخ ارز طی چهار سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بود، از سوی دیگر دولت به خوبی توانست تورم موجود در کشور را کنترل کرده و آنرا تک رقمی کند.
استاندار فارس اضافه کرد: تدبیر دولت و تیم دیپلماسی کشور نیز در سایه رهنمودها و هدایت های رهبر معظم انقلاب زمینه ساز تحقق برجام و به دنبال آن خروج کشور از انزوای بین المللی شد و امروز در کنار گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان، شاهد افزایش میزان صادرات نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز هستیم.

مهندس افشانی گفت: هم جهت با کشور، در استان فارس نیز طی چهار سال گذشته شاهد بهبود شرایط در بخش های مختلف و حاکم شدن شرایط مطلوب بر فضای استان بودیم.
وی اضافه کرد: در هفته دولت امسال (دوم تا هشتم شهریور) به رغم تنگناها و مشکلات مالی که دولت با آن دست به گریبان بود، شاهد افتتاح یک هزار پروژه با اعتباری بالغ برسه هزار میلیارد توماندر این استان هستیم که تاکنون بخشی به بهره برداری رسیده و مابقی نیز طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد.
استاندار فارس افزود: این در حالی است که از دهه فجر سال گذشته تا قبل از هفته دولت امسال نیز بیش از ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان پروژه در سفر رئیس جمهوری به استان افتتاح شد که از مهمترین آنها می توان به ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس شیراز (میانرود) که خواست دیرینه مردم فارس و شیراز بود و همچنین بیمارستان خیرساز پیوند اعضای بوعلی سینا و سد چشمه عاشق شهرستان نی ریز اشاره کرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر پروژه های آماده افتتاح در هفته دولت، در شهریور یا مهرماه امسال شاهد بهره برداری از ۲ پروژه بزرگ در استان خواهیم بود که یکی فولاد نی ریز با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاریو دیگری کارخانه سیمان خاکستری نی ریز با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.
استاندار فارس، با اشاره به توجه ویژه دولت به این این استان در بحث تخصیص اعتبارات ادامه داد: از ابتدای حضورم در استان اولین اقدامی که دنبال کردم افزایش سهم اعتبارات عمرانی استان خصوصا اعتبارات عمرانی ملی بود اما در آن مقطع چون اعتبارات ملی و استانی به لایحه بودجه رفته بود و بودجه نیز مصوب شده بود با پیگیری هایی که انجام شد مقرر گردید که به رغم اینکه میزان اعتبارات تخصیصی به کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بود این میزان برای فارس ۱۰۰ درصد باشد.
مهندس افشانی اضافه کرد: به دنبال آن شاهد بودیم که میزان تخصیص اعتبارات استانطی سال های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۰۰ درصد بود به گونه ای تخصیص اعتبارات ملی ما در سال ۹۵ به ۱۱۲ درصد رسید و عملا سالانه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان داشتیم که جذب شد.
وی گفت: از محل اسناد خزانه و اوراق مالی نیز بیش از آن چیزی که در لایحه و قانون بودجه بود به پروژه های بزرگ استان تخصیص داده شد که کمک کرد که تخصیص ما بیش از ۱۰۰ درصد شود.

استاندار فارس، در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز گفت: امروز بسیاری از پیمانکاران پروژه های بزرگ استان از محل اوراق مالی و اسناد خزانه بخش قابل توجهی از دیون خود را دریافت کرده اند.
مهندس افشانی، در بخش دیگری از سخنان خود، اشتغال و خشکسالی را همانند دیگر نقاط کشور ۲ مشکل اساسی پیش روی استان فارس دانست و افزود: امروز مساله بیکاری جوانان به دغدغه بزرگ خانواده ها و دولتمردان تبدیل شده و از سوی دیگر مساله کم آبی و خشکسالی که خود تشدید کننده بیکاری در جامعه بوده، مسائل و معضلات اجتماعی از جمله گسترش حاشیه نشینی را به دنبال داشته است.
وی گفت: به منظور حل مشکل بیکاری و افزایش اشتغال در استان، افزایش سرمایه گذاری و فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری را به عنوان یک اولویت بسیار مهم در دستور کار قرار داده ایم و پس از آن به مساله تقویت حوزه حملو نقل، آب و توجه به روستاهانگاه ویژه داریم.
استاندار فارس، با اشاره به ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان طی کمتر از ۱۵ ماه گذشته ادامه داد: برای نخستین بار بعد از ۱۲ سال در نتیجه فعالیت های عمرانی و تولیدی و سرمایه گذاری های انجام شد، نرخ بیکاری فارس از متوسط کشور کمتر شد و در بهار امسال نیز به حدود ۱۰ درصد رسید.
مهندس افشانی، با اشاره به جایگاه ویژه فارس در جنوب کشور در حوزه درمانی و مرکزیت عام در این زمینه و لزوم داشتن نگاه ویژه به این استانگفت: بر همین اساس، مرحله نخست طرح آمایش استان تصویب شد و مرحله دوم هم به زودی تصویب خواهید شد.
استاندار فارس، نیروی انسانی را مهمترین عامل برای عمران، توسعه و بهبود وضعت و کیفیت زندگی در جوامع دانست و افزود: در کنار نیروی انسانی، سه بخش آب، حمل و نقل و انرژی نیز از مهمترین زیربناهای اقتصاد هر جامعه محسوب می شوند که در استان برای تقویت و بهبود شرایط این سه حوزه اقداماتی انجام شده است.
وی ادامه داد: در زمینه آب در نخستین گام از معاون اول رییس جمهوری، وزیر نیرو و وزیر نفت دعوت شد تا مشکل آب استان با حضور آنها در استان بررسی شود که این اقدام در نهایت منجر به این شد که بررسی مشکل آب استان به شورای عالی کشور برود.
مهندس افشانی گفت: در شورای عالی آب نیز بیش از پنج هزار میلیارد تومانبرای تکمیل پروژه های سدسازی، اتمام خطوط انتقال آب، تامین گردآوری تصفیه پساب های شهری، آبیاری نوین و آبخیزداری تصویب شد.
استاندار فارس افزود: در زمینه سدها نیز تلاش های گسترده ای شد و در سفر فروردین ماه رئیس جمهوری به استان شاهد افتتاحسد چشمه عاشق نی ریز بودیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این به زودی نیز شاهد آبگیری سد هایقر شهرستان فیروزآباد خواهیم بود و ۲ سد نرگسی کازرون و میرزای شیرازی کوار نیز باید طبق برنامه، سال آینده آبگیری شود.
مهندس افشانی گفت: همچنین در شورای عالی آب مصوب شد که سالانه حدود ۷۰ هزار هکتار آبیاری نوین در استان فارس انجام شود که با توجه به مشکل بی آبی این تغییر روش آبیاری کاملا ضروری است و علاوه بر کمک به صرفه جویی در مصرف آب، راندمان کار را نیز افزایش خواهد داد.
وی، ضمن تاکید بر لزوم پیگیری بحث اشتغال جایگزین در روستاهای استانافزود: لازم است که در روستاها تسهیلات و منابع ارزان قیمت در اختیار روستائیان و کشاورزان قرار گیرد که هم ما و  هم نمایندگان مجلس پیگیر این مساله هستیم اما هنوز مصوب نشده است.
استاندار فارس، در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل در استان به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای توسعه هم گفت: بر همین اساس، سال گذشته از سوی دولت مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه شیراز تصویب و ابلاغ شد که پارسال ۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ برای توسعه فرودگاه هزینه شد.
مهندس افشانی تصریح کرد: همچنین به کل شبکه بزرگراهی استان نیز از محل اوراق و اسناد خزانه اعتبار خوبی تخصیص داده خواهد شد.
وی، آزادراه شیراز- اصفهان را یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور دانست و ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این پروژه که تا پایان سال ۹۴ حداکثر۲۵ درصدبود امروز به بیش از ۶۲ درصد رسیده است.
استاندار فارس افزود: در حمل و نقل ریلی درون شهری نیز شاهد افتتاح ۲۴ و نیم کیلومتر از پروژه قطار شهری شیراز در این دولت بودیم که۱۰ و نیم کیلومتر از آن در آستانه هفته دولت (۳۱ مردادماه) و با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید.
وی، در خصوص اجرای سایر خطوط مترو شیراز هم گفت: معتقدیم که نباید سرمایه گذاری را پراکنده کرد بلکه این کار باید به شکل متمرکز انجام شود و در مورد مترو نیز اعتقاد داریم که باید ابتدا آن خطوطی که آغاز شده به سرانجام برسد و پس از آن خطوط جدید را آغاز کنیم.
استاندار فارس افزود: دولت برای خط ۲ مترو شیراز که عملیات اجرایی آن آغاز شده پارسال ۷۷۰ میلیون دلار مصوب کرد که هم اینک در مرحله مناقصه و انتخاب سرمایه گذار است که با همین اعتبار خط ۲ که از سعدی آغاز می شود و تا ورزشگاه پارس (میانرود) ادامه می یابد به اتمام می رسد.
وی افزود: همچنین بحث اتصال مترو شیراز به صدرا نیز در سفر دکتر نوبخت به شیراز مطرح شد که مجوز تامین اعتبار برای این کار نیز صادر شد که اجرای این پروژه نیز به عنوان یک اولویت در دستور کار است.
مهندس افشانی ادامه داد: همچنین خط آهن گلگهر به شیراز نیز که اجرای آن متوقف شده بود با ۵۰ میلیارد تومانی که در انتهای سال ۹۵ از محل اوراق مالیبه آن تخصیص یافت فعالیتش آغاز شد و امسال هم ۶۲ و نیم میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی افزود: خط آهن شیراز – بوشهر نیز که ابتدا بنا بود به طول ۲۵۰ کیلومتر تا فراشبند احداث شود با هدف دست یابی به دریا و بازارهای هدف به ۴۵۰ کیلومتر یعنی تا بوشهر اصلاح و تصویب گردید.
استاندار فارس ادامه داد: بخش دوم این پروژه نیز از فراشبند به اهواز و در نهایت تا  کشور عراق (بصره) امتداد خواهد داشت تا از طریق آن تولیدات داخل استان از جمله مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی به کشور عراق و کشورهایی که می توان از طریق خط آهن با آنها ارتباط برقرار کرد انتقال داده شود.
وی افزود: این طرح تا مرحله نهایی شدن پیش رفته است و برای فاینانس آن نیز جلسه های متعددی تشکیل شده که امیدواریم به سرعت نهایی شود.
مهندس افشانی ادامه داد: یکی از مباحث دیگری که دنبال کرده ایم اتصال شهرهای اطراف شیراز به وسیله قطار به این کلانشهر است از جمله شیراز – مروشت و شیراز – کوار که مورد پذیرش هم واقع شده است.
استاندار فارس اظهار کرد: همچنین با پیگیری های انجام شده مقرر گردید که قطار سریع السیر که بنا بود تا اصفهان اجرا شود تا شیراز امتداد یابد که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه قول همکاری داد و امیدواریم این پروژه نیز در آینده عملیاتی شود.
افشانی ادامه داد: یکی از مباحثی که در استان مغفول مانده بود بحث فعال شدن میادین نفت و گاز بود که در سفر معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت این مهم محقق شد و سال گذشته شاهد فعال شدن ۹ مورد از میادین گازی استان با ۱۸۰ میلیون دلار بودیم.
وی گفت: همچنین طی روزهای اخیر و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کلنگ اولین کارخانه تامین کننده و تولید تجهیزات نفت و گاز در منطقه سپیدان به زمین زده شد.
استاندار فارس، یکی از مهمترین نیازهای تولید و سرمایه گذاری را انرژی دانست و افزود: در طی چهار سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید، شاهد گازرسانی به ۲۸ شهر و ۸۷۰ روستای این استان بودیم.
مهندس افشانی افزود: در طول ۵۰ سال گذشته تا قبل از روی کار آمدن این دولت، در کل استان فارس ۶۰۴ روستا گازرسانی شده بود که طی چهارسال گذشته نیز به ۸۷۰ روستا گازرسانی شد ۶۰۳ مورد آن طی سال های ۹۴ و ۹۵ گازرسانی گردید.
وی ادامه داد: این گازرسانی ها برای سرمایه گذاری در روستاها بسیار حائز اهمیت است چرا که همه خدمات در روستاها وجود دارد اما چون به مساله ایجاد اشتغال در روستاها توجه کمتری شده شاهد مهاجرت روستائیان و یا متروکه شدن روستاها بوده ایم.
مهندس افشانی تصریح کرد: برای اینکه روستائیان در روستا بمانند و به تولید بپردازند باید زمینه های سرمایه گذاری که یکی از آنهاتامین انرژی است فراهم شد که چنین شده و با اقدامات انجام شد تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۹۷ گازرسانی می شود.
استاندار فارس، یکی از اقدامات انجام شده برای مقابله با خشکسالی در این استان را تغییر الگوی کشت دانست و افزود: بر این اساس کشت های چغندر قند که در فصل تابستان انجام می شد به کشت پاییزه تغییر کرد تا بخشی از آب مورد نیاز آن از طریق باران تامین شود.
وی افزود: علاوه بر این، بر کشت دانه های روغنی که برای کشاورزان بسیار اقتصادی تر است و ارزش افزوده بالاتری دارد نیز تاکید شد که با توجه به اینکه سال گذشته شاهد افتتاح یک واحد کارخانه روغن کشی از دانه های روغنی در استان بودیم، رغبت کشاورزان برای کشت دانه های روغنی هم بیشتر شده به نحوی که کشت کلزا و گلرنگ که از مهمترین دانه های روغنی است از۶ هزار و ۸۰۰ به ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و میزان خرید این دانه ها از کشاورزان نیز از پنج هزار تن به ۲۳ هزار تن رسیده است.
مهندس افشانی ادامه داد: متاسفانه به رغم مشکلات و کم آبی های موجود، برخی کشاورزان اصرار دارند که اقدام به کشت برنج کنند که این از جمله معضلاتی است که باید حل شود.
وی افزود: در بحث گیاهان داریی نیز سطح زیر کشت در استان از یک هزار هکتار به پنج هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.
استاندار فارس ادامه داد: همچنین طی چهار سال گذشته شاهد اجرای آبیاری تحت فشار در سطح ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان بودیم که ۲۵ هزار هکتار آن طی سال های ۹۴ و ۹۵ اجرا شده است.
وی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در جهت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، بحث نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی است که این کنتورها تاکنون بر روی حدود ۹۳۶ حلقه چاه نصب شده است.
مهندس افشانی افزود: در بحث پر کردن چاه های غیر مجاز نیز طی ۲ سال گذشته چهار هزار و ۸۸۴ حلقه چاه پر شده است.
استاندار فارس اظهار کرد: در حوزه صنعت نیز این استان در طرح ارتقاء تولید بهترین عملکرد را در کشور داشت که طی آن به ۴۸۲واحد صنعتی کوچک و متوسط۶۳۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که عملکرد فارس در این زمینه ۱۲۲ درصد در مقابل ۶۲ درصد متوسط کشوری بود.
وی تصریح کرد: همچنین طی ۲ سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار به بخش صنعت استان داده شد که بخش قابل ملاحظه ای از آن پرداخت شده و بخشی از پروژه ها امسال به بهره برداری می رسد.
مهندس افشانی، در خصوص برنامه جامع سرمایه گذاری خارجی در استان هم گفت: این برنامه به میزان ۱۸ میلیارد دلاردر استان تهیه شده و به سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور ارائه گردیده است.
استاندار فارس افزود: در چهارماه نخست امسال ۸۵۰ میلیون دلار برایاستان مصوب شده که در مقایسه با چهار و نیم میلیون دلار سال های ۹۳ و ۹۴ حدود ۲۰۰ برابر افزایش را نشان می دهد.
مهندس افشانی اضافه کرد: در بحث گردشگری نیز نخستین کاری که در استان انجام دادیم تهیه طرح جامع گردشگری بود که الان بازنگری نهایی در حال انجام است.
وی گفت: در حوزه توریسم درمانی هم شاهد آغاز عملیات اجرایی شهر سلامت شیراز با حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بودیم که با توجه ظرفیت ها و پتانسیل های شیراز در زمینه درمانی، با اجرایاین مرکز به عنوان بزرگترین مرکز درمانی خصوصی کشور، در آینده یک تحول عظیم در حوزه درمانی استان به وجود خواهد آمد.
استاندار فارس افزود: در یک سال گذشته حدود ۹۰۰ تخت به بیمارستان های شیراز افزوده شد و به جز این ۲ هزار تخت هم عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
مهندس افشانی، موفقیت های به دست آمده را نتیجه امنیت و آرامش حاکم بر فارس و حاصل همکاری بخش خصوصی، دولتی و بانک های این استان دانست  تصریح کرد: رفع مشکلات و کاستی ها و ایجاد اشتغال در استان در گرو مشارکت و همکاری مردم است و تا مردم خودشان مشارکت و تلاش نکنند و تا تصمیم نگیرند نمی توان انتظار داشت که گره ای از گره های مشکلات استان باز شود.
وی افزود: مردم باید مطالبه گر باشند و خواسته های خود را به مسئولان منتقل کنند اما این به تنهایی کارساز نیست و مشکلات موجود تنها با مطالبه گری حل نمی شود بلکه در کنار مطالبه گری،باید اراده برای کار و سرمایه گذاری هم وجود داشته باشد.
استاندار فارس گفت: مردم باید در زمینه های مختلف سرمایه های خُردی که دراختیار دارند را متمرکز کنند و تعاونی تشکیل دهند و با مشارکت خود زمینه توسعه استان را بیش از پیش فراهم کنند.
مهندس افشانی اضافه کرد: امروز این نوید را به مردم استان می دهیم که فارس در مسیر توسعه قرار گرفته و نباید اجازه دهند در این مسیر خللی ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.