گشت ارشاد ۷۰میلیونی!/دو عکس و یک داستان

خبر پارسی – رسول بهروش – این اواخر انتشار دو عکس ورزشی در فضای مجازی، سروصدای زیادی راه انداخت. یکی تصویر سوشا مکانی و شلوار زردرنگش بود و دیگری به علی فتح‌الله‌زاده مربوط می‌شد که در آمریکا کنار تشک کشتی نشسته و نبرد دو زن را در این رشته ورزشی تماشا می‌کند. شاید در نگاه اول این دو عکس، ارتباط خاصی با هم نداشته باشند. با این وجود اما هر دوی آنها مسیر مشابهی را طی کردند و به موقعیت یکسانی رسیدند. ابتدا تصویر سوشا توسط انبوهی از هواداران پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد تا آنها که از اشتباهات فوتبالی گلرشان به ستوه آمده بودند، این بار به سر و وضع او پیله کنند. دست بر قضا نکته کلیدی همین‌جاست که وقتی از عملکرد فنی بازیکنی ناراضی هستیم، باید همه انتقادات‌مان را محدود به همین حوزه کنیم و از خلط مبحث بپرهیزیم. با این همه انگار وقتی پای خشم و عصیان وسط می‌آید، همه مرزها هم از بین می‌رود. به این ترتیب عکس سوشا و لباس متفاوتش مدام به اشتراک گذاشته می‌شد و موجی از کامنت‌های رکیک و عصبی بود که پای این تصویر به ثبت می‌رسید. خبر خوش برای رفقای نگران این است که امروز کمیته محترم اخلاق رسما اعلام کرده سوشا را در حکمی مخصوص و جداگانه به خاطر شلوار زردش تنبیه خواهد کرد. چشم‌تان روشن رفقا!

عکس مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال هم داستان خودش را دارد. فتح‌الله‌زاده در میدان تایمز حاضر شده تا کشتی نمایندگان ایران و آمریکا را ببیند، اما ناگهان با رقابت همزمان زنان روبرو می‌شود. شکار تصویری از او در این شرایط، سوژه‌ای داغ در فضای مجازی می‌سازد و خوراک تحلیل‌های آبکی را فراهم می‌کند. اینکه فتح‌الله‌زاده کیست، در مدیریت چه نمره‌ای می‌گیرد و کارنامه حرفه‌ای‌اش چه وضعی دارد، مسلما سر جای خودش قابل بحث است، اما انصافا چطور می‌توان از روی یک عکس، دست به قضاوت‌های عمیق زد و حکم‌های آنچنانی صادر کرد؟ آیا اگر کسی در ینگه دنیا قصد عیاشی داشته باشد، هیچ جایی بهتر از محل برگزاری کشتی زنان، آن هم در مقابل دوربین عکاسان نمی‌تواند پیدا کند؟ آیا نمی‌شود برای خوشگذرانی در آمریکا جایی را جذاب‌تر و البته پنهان‌تر از محل یک رقابت ورزشی سراغ گرفت؟ ظاهرا اما عطش عمومی برای محاکمه غیابی «حاج فتل» آنقدر شدید بوده که داوران اینترنتی حتی مجال مرور این دست سوالات ساده و پیش پا افتاده را هم پیدا نکرده‌اند. حالا هم مفتش‌های دنیای مجازی می‌توانند آسوده باشند که تلاش‌های‌شان به ثمر نشسته و سازمان بسیج ورزش کشور در بیانیه‌ای شدیداللحن به مذمت فتح‌الله‌زاده و دیگر مسافران آمریکا پرداخته است.

خیلی پیش می‌آید که مردم ایران از تمایل نیروهای دولتی برای کنترل زندگی خصوصی‌شان ابراز گله می‌کنند و آن را ناعادلانه می‌خوانند. با این وجود اما نکته قابل تامل این است که خیلی از همین معترضین برای خودشان یک پا «گشت ارشاد» سیار هستند و هر کجا کوچکترین فرصتی به دست بیاورند، سراغ پرونده‌سازی و تجسس در احوال دیگران می‌روند. هر زمان که چنین میل درونی مخوفی در میان عامه مردم مهار شد، شاید بشود سر بحث اصلی رفت و این سوال را پیش کشید که مرز بین دولت و حریم خصوصی شهروندان کجاست. تا آن زمان اما، ما همه نیروی گشت نامحسوسیسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.