چیستا یثربی :نویسندگی شغل نیست؛ مگر اینکه کلمه فروشی کنید/یاد گرفتم در کاغذ سفید فریاد بزنم

خبر پارسی – جشن امضای ۶ عنوان کتاب با حضور چیستا یثربی، نویسنده و کارگردان و منتقد سینما و تئاتر برگزار شد؛چیستا یثربی، گفت: من یاد گرفتم در کاغذ سفید فریاد بزنم؛نویسنده شدن من یک اتفاق بود که می توانست نیفتد.

۳۴۲۰۱۲_orig

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، یثربی که برای برگزاری کارگاهی سه روزه با موضوع «مضمون آفرینی در ادبیات و نقاشی» در شیراز حضور یافت، ظهر چهارشنبه در جریان جشن امضای کتاب هایش که در هتل بزرگ برگزار شد ؛ به امضای کتابها یش برای مخاطبانش پرداخت…

نویسنده کتاب «من آناکارنینا نیستم» در ابتدای این جشن که توسط آموزشگاه مارلیک و نگارخانه ایماژ با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد به دوران کودکی خود اشاره کرد و افزود: من کودکی نداشتم و به دلیل فضای سیاسی مدرسه در آن دوران ناخودآگاه به فضای اجتماعی آن دوره کشیده شدم.

در «شیدا و صوفی» می خواستم قدرت را برجسته سازم

یثربی که با ۶ عنوان کتاب به شیراز آمده و در سه روز کارگاه، قصه پردازی نوین و دیالوگ نویسی خلاق را در حاشیه برگزاری نمایشگاه نقاشی استاد گلشن قربانی نژاد را آموزش می دهد، با بیان اینکه انسان های درون گرا روزی خود را بروز می دهند، اشاره کرد: در «شیدا و صوفی» می خواستم قدرت را برجسته سازم. زیرا حس می کردم در این داستان به همه زنان ؛ به نوعی ، ظلم می شود.

نویسنده کتاب «چشم هایش می خندد» دوران کودکی خود و پسرسالاری را در این دوره مورد اشاره قرار داد و گفت: من یاد گرفتم در کاغذ سفید فریاد بزنم. نویسنده شدن من یک اتفاق بود که می توانست نیفتد و می توانستم به جای اینکه اتفاقات را روی کاغذ بیاورم، سخن بگویم.

یثربی با این باور که فشارها کمک به آنچه می خواهید شوید می کنند، ادامه داد: زندگی انسان ترکیبی از سرنوشت ها و فشارهاست. همه انسانها میراثی می برند، اما مهم این است که کجا آفتابی شود.

این نمایشنامه نویس و مترجم نویسنده شدن را انتخابی ندانست و یادآور شد: نویسندگی مانند غذاخوردن است. این معمولی بودن را نباید کسی به بت ساختن نویسنده منتهی سازد.

وی به علاقه مندان نویسندگی توصیه کرد که زندگی را در نوشته های خود بیاورند نه اینکه نوشته ها را در زندگی بکار بندند.

یثربی همچنین نیاز نویسندگی را نترسیدن عنوان کرد و افزود: از حاشیه نمی ترسم و اینکه درد زندگی را فریاد کنم واهمه ای ندارم.

من کلمه فروشم زیرا این کار را خوب بلدم..شغل دیگری جز نوشتن ندارم….و سعی میکنم با نوشتن ؛ روحیه ی شادی و امید و عشق را در دل مردم زنده کنم…

مترجم کتاب «آبی کوچک عشق» خود را کلمه فروش معرفی کرد و گفت: من فقط نویسنده نیستم، زیرا نویسندگی شغل نیست؛ مگر اینکه کلمه فروشی کنید.یعنی کلمه ها را ابزاز بقایتان کنید…یاد بگیرید.بخرید و بفروشید….

یثربی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را محیطی برای واکنش سنجی مخاطبان دانست و اظهار کرد: نویسنده می تواند با سنجش این واکنش ها نسبت به آثار خود از نحوه شناخت خواننده اطلاع یابد.

او واکنش مخاطب را حاوی سوژه عنوان کرد و افزود: کامنتهایی که خوانندگان برای نویسنده در شبکه های اجتماعی می گذارند حاوی تاریخچه است و می توان در آن مردم شناسی کرد. زیرا مردم به شدت پشت اکانتهای جعلی خود پنهان هستند. تحقیقی میدانی کردم که نشان می دهد همه آنهایی که پیام می گذارند آشنا هستند و حرف دل خود را به این شیوه بازگو می کنند.

فیلمنامه نویس سینمایی «دعوت» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به اینکه شبکه مجازی «اینستاگرام» حاوی آسیب شناسی پژوهشی مردم است، یادآور شد: نویسندگی یکی از بخش های زندگی است. از این جهت، من با کلمه بارها در میان اهالی فرهنگ و هنر پیوند ایجاد کرده ام و این کار را خوب بلدم.

یثربی با تاکید بر اینکه کلمه فروشی به معنی کاسبی نیست، تصریح کرد: از هیچ کس به معنی واقعی پول نگرفته ام و نخواهم گرفت. حتی یکی از نهادها به خاطر شخصیت حاجعلی پستچی خواست که مرا مورد تقدیر قرار دهد، زیرا از علی چهره ای مثبت تداعی می شد که عشق و نوستالژی جوانان دهه ی شصت را زنده میکرد….

این نویسنده و کارگردان تئاتر کلمات را موجب ساختن شخصیتی متناقض از خود دانست و گفت: از این روست که می شود با کلمات افراد را از هم متنفر نیز ساخت. زیرا ما با واژگان جهان و انسان ها را دگرگون می سازیم. از سویی واژگان عشق آفرینی هم می کنند و می توان با آنها هزاران نفر را شیفته علی پستچی کرد. زیرا آدمها می توانند با واژگان جادو کنند….از این رو، تنها واژه، نیکو جواب می دهد.

یثربی آمدن خود به فضای مجازی را ناشی از اتفاق عنوان کرد و یادآور شد: من به فضای مجازی آمدم و شاید ماندنی نباشم، اما به کلمه فروشی ادامه می دهم.یعنی فقط سر وکارم با کلمه خواهد بود.

کارگاه «مضمون آفرینی در ادبیات و نقاشی» با حضور چیستا یثربی ۵ تا ٧ اسفند با تاکید بر قصه پردازی و دیالوگ نویسی خلاق در مجتمع هنری مارلیک برگزار می شود.

1 دیدگاه برای “چیستا یثربی :نویسندگی شغل نیست؛ مگر اینکه کلمه فروشی کنید/یاد گرفتم در کاغذ سفید فریاد بزنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.