گشایش جعبه عکاسی در شیراز

کتاب «جعبه عکاسی» حاوی مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش‌های ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای محمدحسین نیکوپور، خبرنگار و عکاس خبری از سوی نشر «فرهنگستان ادب» در شیراز منتشر شد.

کتاب «جعبه عکاسی» حاوی مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش‌های ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای محمدحسین نیکوپور، خبرنگار و عکاس خبری از سوی نشر «فرهنگستان ادب» در شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتاب «جعبه عکاسی» با طراحی جلد «ندا نادری» و صفحه‌آرایی «اطلس دهقانی» به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به زیور طبع آراسته شد.

در مقدمه کتاب در توضیح مجموعه کتاب‌های «نقش ماندگار» شهرداری شیراز آمده است:
مجموعه کتاب‌های نقش ماندگار به منظور ایجاد بسترهای مناسب، با محوریت حمایت از شیرازپژوهان، اندیشمندان و نویسندگانی که دل در گرو شیراز دارند، توسط شهرداری شیراز تولید می‌شود. این مجموعه ارزش‌مند که در حوزه میراث معنوی، ادبیات، تاریخ و هنر شیراز تدوین و به حلیه طبع آراسته می‌شود از افتخارات شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم است که محتوایی غنی و گران‌بها را در اختیار شهروندان شیرازی و هم‌وطنان گران‌قدر قرار می‌دهد. کتاب پیش رو حاصل ذوق سرشار و پژوهش عمیق یکی از مؤلفان گران‌قدر در «نقش ماندگار» است که نقش مؤثری در نیل به اهداف بلند این مجموعه ایفا خواهد کرد.

در این کتاب که نخستین تالیف نویسنده به‌شمار می‌رود، محمدحسین نیکوپور مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش‌هایی که ظرف بیست سال فعالیت رسانه‌ای نگاشته است را گردآوری و ارایه کرده است.

او در نخستین کتاب خود افزون بر مقالات، نقدها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی که گردآورده است، مجموعه گفت‌وگوهایی نیز با عکاسان مطرح ایران به مخاطب ارایه کرده که از جمله می‌توان به فخرالدین فخرالدینی، عکاس پرتره‌نگار و امیر سبوکی، عکاس طبیعت و میراث فرهنگی اشاره کرد.

در پشت جلد کتاب یادشده می‌خوانیم:
در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه «شاهد عینی» بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال کرده بلکه خواسته ادای دینی کرده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجـود توانمندی‌های بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینه‌ای بلند داشـته و در دوره‌ای درخشـان قرار داشته یا چهـره‌هایی که در عکاسی ایران خوش درخشـیدند، کمتـر مـورد تـوجـه قـرار گرفتـه اسـت. به قول «دیوید بیت» در کتاب «مفاهیم عکاسی» آن‌جا که می‌گوید «هدف مستندسازی تبـدیل بیننده به یک «شاهد عینی» است. بیننده می‌تـواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکـاس دیده سهیم شود؛ ادعایی که بر این باور استوار است که آنچه می‌بینیم، همان چیزی است که عکاس پیش از آن دیده است» نگارنده نیز افزون بر روزنامه‌نگاری تلاش کـرده شـاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنـر عکاسی باشـد. این کتاب حاصل دسـت کم ۲۰ سال کار رسانه‌ای نگارنده است که حتی آن‌گاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشته‌هایش پیرامون عکاسی است و همواره خود را وام‌دار عکاسی خبـری می‌داند بنابراین هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آن‌را مـورد توجـه قـرار داد تا بـرای آینـدگان بمـاند.

محمدحسین نیکوپور، خبرنگار، تازه‌ترین کتاب خود را که «چهارراه عکاسی» نام دارد به یکی از ناشران تخصصی عکاسی سپرده و در مرحله ویراستاری قرار دارد. او در کتاب یادشده درنگی بر پیوند هنر مفهومی و عکاسی داشته است.

یادآور می‌شود: کتاب «جعبه عکاسی» در ۱۶۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات فرهنگستان ادب به بازار نشر آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.