پرونده ای برای عشق: آن‌که نشنیده‌ست هرگز بوی عشق – گو به شیراز آی و خاک ما ببوی/ ایستادگی تمام قد عشق در استاتوس های مجازی!

خبر پارسی – فرزاد صدری – سوژه خط قرمز بود.خط قرمزی که حکم هیچ نهادی نبود!خلوت آدما خط قرمز حریم شخصیشون بود!

عشق را شکل بسیار قوی “دوست داشتن “ توصیف کرده اند اما هیچکس دوست نداشت از تجربیات شخصی خود در این رابطه بگوید!به سراغ شاعران و نویسنده های شهرم رفتم اما توصیف های عاشقانه آنها خط قرمز ناگفته هایشان در این رابطه بود! از جوان ترها برای حضور در میزگردی با موضوع عشق دعوت به عمل آوردم اما زبان ایهام و اشاره فیسبوک و اینستاگرام را را به رک گویی و بی واسطه سخن گفتن در میزگرد ترجیح دادند. حقیقتش دلم برای عشق سوخت وقتی در قرن ۲۱ همچنان درگیر پستوخانه ها است!عشق در استاتوس های مجازی اما تمام قد ایستاده است.استاتوس هایی که به پستوخانه های مدرن شباهت دارند!

سوژه گزارش را برای خیلی از دوستان فرستادم و خواهش کردم که آنها نیز برای دوستانشان بفرستند اما از حدود ۵۰ نفری که برایشان سوژه را ارسال کردم تنها یک نفر پاسخ داد و تاکید داشت از اسم مستعار برای او استفاده کنم.

بیچاره عشق! همه عمرش را در خلوت و تنهایی سر کرد!نقطه مقابل عشق اما تنفر است و من با چشمان خودم دیدم مردمان بسیاری که در کوچه و خیابان در پیدا و پنهان تنفر را فریاد می زنند!هم تنفر هم بی احساسی محض را در گوشه گوشه جامعه می توان به وضوح مشاهده کرد و جالب اینجاست وقتی از دوستان روزنامه نگار خواستم از عشق برایم بنویسند من را متهم به “زرد نگاری    “ کردند دوستانی که نوشتن از تنفر و پشت کردن به عشق را روشنفکری می دانند اما فراموش می کنند عشق باور و احساسی عمیق و لطیفی است که با حس صلح‌دوستی و انسانیت در تطابق است.جالب است بدانید : جملهٔ “عشق چیست؟    “ به زبان انگلیسی، “?What is love”، در سال ۲۰۱۲ میلادی، پرتکرارترین عبارت جستجو شده به این زبان در جستجوگر گوگل بوده‌است. شاید روزی که سپندارمذگان یا اسفندارمذگان (میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق بوده است)جای را به والنتاین داد فکر می کردیم این جابجایی ما را بیشتر عاشق می کند.نگاهی به اطراف خود در کوچه و خیابان ،منزل و محل کار بیندازیم می بینیم که اطراف ما را بیش از آنچه عشق پر کرده باشد تنفر پوشانده است ،محصولی که شاید دستاورد غرب باشد چرا که روز عشق ایرانیان یعنی “سپندارمذ” لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد.

امروز اما عشق ورزیدن تعبیر به سبکسری و سوسول بازی می شود!احساسات اما هرچه ضخیم تر و عصبانی تر باشند رنگ روشنفکری و مردانگی می گیرند! با این یادداشت به استقبال تعابیر بسیاری از بزرگان به مفهوم عشق می رویم و در مطالبی جداگانه یادداشت هایی را از کوروش کمالی سروستانی،سیروس رومی،فرزاد زیبا پور،عبدالصمد ابراهیمی و حمید رضا بیدخام  می رویم و پرانتز این پرونده را برای مخاطبین باز می گذاریم.

    “آتشی از عشق در خود برفروز// سربه‌سر فکر و عبارت را بسوز    “

        مولوی

    “آشفته، پا ز سلسله زلف او مکش// عمری که صرف عشق نگردد بطالت است    “        آشفته شیرزای

    “آنجا که ازدواجی بدون عشق صورت گیرد، حتمأ عشقی بدون ازدواج در آن رخنه خواهد کرد.    “

        بنیامین فرانکلین

    “آب عشق تو چو ما را دست داد // آب حیوان شد به پیش ما کساد // ز آب حیوان هست هر جان را نویی // لیک آب آب حیوانی تویی    “

        مولوی

    “آنچه راجع به آثار زندگی باخ برای گفتن دارم: شنیدن، نواختن، عشق‌ورزیدن، محترم‌داشتن و خفه‌شدن است.    “

        آلبرت اینشتین

    “در سقوط افراد در چاه عشق، قانون جاذبه تقصیری ندارد.    “

        آلبرت اینشتین

    “آدم باید همیشه عاشق باشد، این است که مرد نباید ازدواج کند.    “

        اسکار وایلد

    “آن شنیدم که عاشقی جان‌باز// وعظ گفتی به‌خطه شیراز//ناگهـان روستائیی نادان//خالی از نور دیده و دل و جان//ناتراشیده هیکل و ناراست// همچو غولی از آن میان برخاست//گفت ای مقتدای اهل سخن//غـم کارم بخور که امشب من//خـرکی داشتم چگونه خری//خری آراسته به‌هر هنری//یک دم آوردم آن سبک رفتار//بـه‌تفرج میانه بازار//ناگهانش زمن بدزدیدند//زین جماعت بپرس اگر دیدند//پیر گفتا بدو که ای خرجو//بنشین یک زمان و هیچ مگو//پس ندا کرد سوی مجلسیان//که اندرین طایفه ز پیر و جوان//هرکه با عشق در نیامیزد//زین میانه به‌پای برخیزد//ابلهـی همچو خر کریه‌لقا//زود برجست از خری برپا//پیر گفتش توئی که در یاری//دل نبستی به‌عشق؟ گفت آری//بانگ برداشت گفت ای خردار//هان خرت یافتم بیار افسار    “

        عراقی

    “آنکه خبردار شد ز مسئله عشق// کار ندارد به هیچ ملت و مذهب    “

        فروغی بسطامی

    “آن‌که نشنیده‌ست هرگز بوی عشق// گو به شیراز آی و خاک ما ببوی    “

        سعدی

«از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر// یادگاری که در این گنبد دوار بماند»

    حافظ

    “آن‌گاه که عشق تورا می‌خواند، به‌راهش گام نه! هرچند راهی پرنشیب. آنگاه که تورا زیر گستره بال‌هایش پناه می‌دهد، تمکین کن! هرچند تیغ پنهانش جانکاه. آن‌گاه که باتو سخن آغاز کند، بدو ایمان آور! حتی اگر آوای او رؤیای شیرینت را درهم‌کوبد، مانند باد شرطه که بوستانی را.    “

        جبران خلیل جبران

    “از بهر خدا عشق دگر یار مدارید // در مجلس جان فکر دگر کار مدارید    “

        ” مولوی ، دیوان شمس “

«ازدواج همیشه به عشق پایان داده‌است.»

اوشو

«اول ازدواج کن، عشق خودش به وجود می‌آید!»

    ضرب‌المثل انگلیسی

«این از خصوصیات عشق است که هیچ‌گاه ثابت نمی‌ماند؛ او بدون وقفه رشد می‌کند، درصورتی‌که کاهش نیابد.»

    آندره ژید

«انسان تا وقتی عاشق است که در شکنجه باشد، همینکه راحت شد دیگر عاشق نیست.»

    دورا

«یک قصه بیش نیست غم عشق و وین عجب// از هر زبان که می‌شنوم نامکرر است»

    حافظ

«یک مرد با هر زنی می‌تواند خوشبخت زندگی کند تا زمانی‌که عاشق نشده‌است.»

    اسکار وایلد

«یکی از معجزات عشق این است که ما در دردهای آن نیز لذتی حس می‌کنیم. عشاق حقیقی، حال فراموشی وبی‌علاقگی را که احساس درد را از میان برمی‌دارد، بزرگ‌ترین بدبختی می‌شمارند.»

    ژان ژاک روسو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.