همزمان با آیین آمادگی و پاسداشت از روز آتش نشان‌های داوطلب انجام شد: رونمایی از طرح «زمستان را شاد بگذارنیم»

برگزاری مانور آمادگی و مراسم پاسداشت آتش نشانان داوطلب شیراز به مناسبت روز جهانی داوطلب در راستای اهمیت و نقش  نیروهای مردمی در کاهش و پیشگیری از حوادث ۱۴آذر ماه روز آتش نشان داوطلب ( همزمان با پنجم دسامبر روز جهانی داوطلب )با محوریت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز و با حضور محمد تقی تذرویی نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز، خانم افسانه خواست خدایی رئیس کمیته بانوان و خانواده شورا و اعضای داوطلبان آتش نشان در سنین مختلف در سایت آموزش و تاکتیک ایستگاه آتش نشانی شماره ۱۴ شهرک والفجر برگزار شد.

همچنین در این جلسه از میثاق نامه آتش نشان های دواطلب رونمایی و باحضور جمعیت مردمی قرائت شد. رونمایی از « طرح  زمستان را شاد(ایمن)بگذارنیم »با هدف پیشگیری و مقابله با حوادث و سوانح  ویژه فصل سرما با حضور مسولان صورت گرفت تا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز در پیش برد اهداف آموزشی و پیشگیری از ظرفیت پویش های مردمی بهره ببرد.

راه اندازی برنامه هایی که با حضور مردم باشد ارزنده است

تذروی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز  با بیان اینکه راه اندازی برنامه های که با حضور مردم باشد ارزنده است افزود : حتی بروز یک حادثه کمتر  بسیار اثر گذار است و این مهم با مشارکت همه سازمان ها و نیروهای داوطلب آتش نشان محقق می‌شود.

وی با تاکید بر این مطلب که نیروهای آتش نشان داوطلب ظرفیت های ارزنده برای شهرها و موثر در کاهش حوادث در سطح محلات هستند خاطر نشان کرد:

 ۱۷۶ محله و جمعیت دانش اموزان هدف های بعدی

افسانه خواست خدایی عضو ه‍یئت رئیسه شورای شهر شیراز و رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای شهر با بیان اینکه دفاع مقدس منحصر به ایثار گری رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی نیست گفت : اقدامات و ایثارگری کادر درمان در دوران سه سال بیماری کرونا و تقدیم شهدای مدافع سلامت بخشی دفاع از جان مردم در کشور ما است

رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای شهر با اشاره به حضور نیروهای جوان داوطلب آتش نشان در شهر شیراز عنوان کرد:شهروندان با استقبال از طرح بام ویژه بانوان آتش نشان محلات و نیروهای داوطلب آتش نشان دیگر در دوره های ایمنی، شرایطی را در محلات فراهم کردند که می توان شاهد خدمت این نیروها درسطح محلات در راستایی ایمنی و پیشگیری از حوادث در کنار نیروهای اتش نشان باشیم.

به گفته خواست خدایی این مشارکت  مردم و سرمایه اجتماعی بالاترین  ثروت هر کشور است که  مردم و شهروندان  با حضور در جمعیت های داوطلب در پیش برد اهداف و رفاه اثر گذار هستند .

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سابقه طولانی فعالیت آتش نشانان داوطلب عنوان کرد: مشارکت شهروندان در جمعیت داوطلب  بستر حضور در جمعیت داوطلبان آتش نشانی را بوجود اورده است تا با گذارندن دوره های تخصصی این گروههای مردمی در صورت نیاز  با هم افزایی نیروهای خدمات ایمنی و اتش نشان ها و مشارکت در محلات حضور  خواهند یافت.

خواست خدایی درباره طرح بام (بانوان آتش نشان محلات در شهر شیراز ) گفت: این طرح از سال گذشته برنامه ریزی شد تا در ۱۷۶محل در هر محله چهار بانو  آموزش های اتش نشانی را فرار بگیرند تا با توجه به اثرگذاری بانوان در کانون های خانواده این آموزش را به خانواده خود منتقل کنند.

نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه امروزه شاهد شکوفایی طرح بام و حضور بانوان آتش نشان داوطلب در سطح محلات هستیم تصریح کرد:  تمام بانوان عضو طرح بام بعد از حضور در دوره های آموزشی گواهینامه رسمی دریافت می کنند.

به گفته خواست خدایی در صورت نیاز در حوادث و یا انتقال آموزش ها به سایر جمعیت محلات از این نیروهای داوطلب آتش نشان بهره خواهیم برد خاطر نشان کرد:طرح بام تنها به این مرحله ختم نمی شود و شهروندانی که در دوره های آموزشی شرکت کنند با حضور در فرهنگسراها اموزش های اتش نشانی را به سایر شهروندان آموزش می دهند .

کم نظیر بودن طرح بام و رایگان بودن اموزش ها 

رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای شهر طرح بام را کم نظیر در کل کشور دانست و گفت: حضور در طرح بام برای همه شهروندان بصورت رایگان است و در  این دوره ۷۰۴نفر آموزش دیده به دوره بعدی دریافت آموزش ها  منتقل می شوند

خواست خدایی با اشاره به اینکه در این طرح شاهد حضور همه گروههای سنی هستیم و این باعث افتخار است  عنوان کرد:اعلام امادگی بانوان در هر سنی  برای خدمت به خانواده و جامعه  جای تقدیر دارد و منجر به این می گردد که این طرح ادامه یابد .

آموزش دانش آموزان  و سایرگروههای هدف  و خبرنگاران بعنوان افرادی که همیشه در بروز حوادث در صف اول اطلاع رسانی حضور دارند از جمله مواردی بود که این عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز به آن پرداخت.و افزود: تشکل های مردمی شرایطی را فراهم می کنند تا بتوان در پیشبرد اهداف شهری و ارایه خدمات مطلوب موفق تر عمل کرد.

خواست خدایی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع نیروهای داوطلب آتش نشان با اشاره به سیاست گذاری شورای شهر و شهرداری در ارایه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان گفت: مناسبت دهه فجر ۵۰هزار میلیارد تومان پروژه  کلنگ زنی و به بهره برداری خواهد رسید و این حجم از پروژه و اعتبار اتفاق کمی نیست و این سیاست گذاری و بستری است برای ارایه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان که شورای شهر و شهرداری رقم خواهد زد.

خواست خدایی در پایان با اشاره به حضور فعالانه رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در ارایه خدمات مرتبط با سازمان در شهر شیراز تصریح کرد:آتش نشانان همیشه پای کار و جز نیروهای مخلص در شهرداری هستند از سوی دیگر باید تشکر ویژه از یاوران شورا در سطح محلات تشکر کنم که با مشارکت مدنی خود شاهد اتفاق های خوب در شهر شیراز هستیم و خواهیم بود.

گسترش جمعیت نیروهای داوطلب 

هادی عیدی پور رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در این برنامه گفت : روز جهانی داوطلب و ۱۴اذر ماه بهانه ای شد برای پاسداشت نیروهای داوطلب آتش نشان تا با گردههمای آنها این جلسه را تشکیل دهیم .

به گفته او نیروهای آتش نشان داوطلب به سطحی از اموزش ها رسیدند که می تواند در برخی از عملیات ها از ظرفیت انها بهره ببریم .

عیدی پور که ۱۸ سال سابقه خدمت در لباس آتش نشانی در سطوح مختلف را دارد عنوان کرد: تلاش کردم در زمان حضور در سازمان آتش نشانی مانند تمام نیروهای مجموعه خادم مردم باشم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه نیروهای آتش نشان داوطلب و حضور مردم در پیشگیری  و مقابله با حوادث برای مدیریت شهری و شورا دلگرم کننده است و دستاورد برنامه امروز جمعیت نیروهای آتش نشان داوطلب در تمام سنین است.

عیدی پور با تاکید بر این مطلب که بدون وجود مردم در حوادث بزرگ کاری صورت نخواهد گرفت تصریح کرد: تعداد نیروهای آتش نشان و امدادی رسمی نسبت به جمعیت محدود است و در حوادث غیر مترقبه این مردم هستند که پای کار می آیند، حضور مردم در امداد رسانی و کمک به همنوع می تواند از بروز خسارات بیشتر جلوگیری نماید.

او با بیان اینکه عملکرد نیروهای آتش نشان دلسوزانه و ایثارگونه است عنوان کرد: یکی از برنامه های جدی سازمان آتش نشانی،اموزش و تربیت نیروهای داوطلب امدای است تا بتوانیم در حوادث و امداد رسانی با مشارکت مردم اثرات منفی بروز حادثه را کاهش و از بروز حوادث بیشتر جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به اجرای طرح بام به پیشنهاد سرکار خانم خواست خدایی عضو شورای شهر و رئیس کمیته بانوان و خانواده شورا اظهار کرد: طرح بام (آتش نشانان بانوان محلات) بعنوان یک ضرورت برای آموزش امدادی خانواده و  در دستور کار سازمان قرار گرفت .

عیدی پور اظهار امیدواری کرد با پیش برد فازهای مختلف این طرح به سطحی مطلوب برسیم که ۱۷۶ محله شهر و یازده منطقه شهر شیراز به ویژه مناطق کم برخوردار‌ و محروم تحت تاثیر اموزش های داوطلبانه و رایگان آتش نشانی قرار بگیرند.

به گفته این مقام مسئول باید به ازای هر نیروی آتش نشان پنج نیروی مردمی آماده و آموزش دیده داشته باشیم تا در کنار حوادث بزرگ اقدامات بزرگ انجام گیرد.

عیدی پور همچنین درباره رونمایی از طرح «زمستان را شاد(ایمن)بگذارنیم » گفت: سازمان آتش نشانی در مدت حدود یکسال اخیر  برنامه های ایمنی را با  پویش مختلف  اجرایی کرده است تا از محل این پویش ها همراهی مردم را شاهد باشیم .

او درپایان گفت: در طرح «زمستان را شاد(ایمن)بگذارنیم » به دنبال کاهش و به صفر رساندن آمار گازگرفتگی با گاز مونواکسید کربن و به صفر رساندن فوتی ها هستیم همچنین ایمنی در فصل سرما با کاهش حوادث در زمان بروز سیل ؛زلزله و کاهش تصادفات برای کم کردن تلخی این حوادث در زمستان دنبال می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.