نگاهی به پزشک خانواده و نظام ارجاع!/از پزشک همیشه غائب تا دفترچه های ممهور!

خبر پارسی – وجود نظام موثر و کارآمد رمز موفقیت بخش سلامت و درمان در هر کشوری است. از این حیث در ایران و به تبع آن در استان فارس چند سالی است طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف بهینه سازی سیستم شبکه سلامت و درمان و هدفمند کردن مطالبات درمانی شهروندان در حال اجراست.

این نظام که از پایین‌ترین سطح درمانی یعنی تشخیص به وسیله پزشک عمومی طرح خانواده آغاز و تا پیشرفته‌ترین خدمات درمانی استمرار می‌یابد، دارای نقاط ضعفی است که بررسی خبر پارسی نشان می‌دهد بیشتر به یک ساختار بروکراسی دست و پا گیر تبدیل شده است.

در این نظام درمانی که تاکنون بخش خصوصی حاضر به همکاری با آن نشده و امکانات درمانی بخش خصوصی با آن همسو نیست، در بخش دولتی نیز چندان جدی گرفته نشده و با رد و بدل کردن برگه ارجاع و ارائه برخی از تخفیف‌های مختصر و محدود به کار خود پایان می‌دهد.

با گذشت بیش از دو سال از اجرای آن، حالا دیگر پزشکان خانواده هم از اثربخشی و کارایی این طرح دلسرد شده و به رفتار کلیشه‌ای آن بسنده می‌کنند.

یکی از پزشکان خانواده فعال در شرق شیراز به خبر پارسی گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده هم اکنون به یک مهر و برگ ارجاع محدود شده است.

وی ادامه داد: اکثر همکاران پزشک خانواده تنها بر اساس درخواست بیمار برگه ارجاع صادر می‌کنند و هیچ گونه معاینه و تشخیص بیماری توسط پزشک خانواده صورت نمی‌گیرد.

به گفته این پزشک که در یکی از درمانگاه‌های دولتی فعال است، بسیاری از پزشکان خانواده در ساعات تعیین شده غائب هستند و منشی آنها دفترچه های بیمار را به مهر نظام ارجاع ممهور کرده و برگه ارجاع صادر می‌کنند.

این پزشک خانواده گفت: امکانات دولتی بخش درمانی به اندازه نیاز استان فارس نیست و نمی‌تواند به همه مراجعات پاسخ دهد بنابراین شهروندان ترجیح می‌دهند از امکانات درمانی بخش خصوصی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی تاکنون حاضر به همراهی به شبکه نظام ارجاع و پزشک خانواده نشده و همین موضوع باعث شده هم پزشکان خانواده و هم شهروندان، چندان به این شبکه امیدوار نباشند.

این فعال بخش سلامت و درمان افزود: در موضوع تامین نیازهای دارویی بیماریهای صعب العلاج مثل سرطان هم این نظام نتوانسته است به نیازهای شهروندان نیازمند پاسخ دهد و همچون گذشته مجبورند داروهای خود را تامین کنند و شامل تخفیف‌های دارویی نمی‌شوند.

به اعتقاد این پزشک خانواده استمرار شرایط موجود ممکن است با تعطیلی کار و بازگشت به عقب منجر شود.

در چنین شرایطی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز که میلیاردها تومان از هزینه درمان کشور و استان را صرف این طرح کرده‌اند، باید با قبول اشکالات این طرح یا نسبت به اصلاح فرایندهای آن اقدام کنند و یا با اعلام رسمی تعطیلی طرح پزشک خانواده از سر دواندن مردم دست بردارند.

8 دیدگاه برای “نگاهی به پزشک خانواده و نظام ارجاع!/از پزشک همیشه غائب تا دفترچه های ممهور!

  1. از دکتر ایمانیه به خاطره این همه خوش خدمتی در راستای افزایش مشکالات مردم فارس در طرح پزشک خانواده صمصیمانه سپاسگزاریم انشالله در دنیا که زورمان نرسید در اخرت یقه مبارکشان را خواهیم گرفت تا ….

    1. دیروز (93/06/23) با شماره تلفن 1590 که جهت پاسخگویی به شکایات و انتقادات شهروندان در خصوص پزشک خانواده هست تماس گرفتم تا از ضرورت مهر پزشک خانواده پشت برگ دفترچه تأمین اجتماعی مطلع شوم ، خانمی محترم تلفن را جواب دادند و بعد از دو سال که از طرح پزشک خانواده می گذرد نتوانستند توضیح روشنی در خصوص ضرورت مهر نمودن پشت نسخ دفترچه بدهند و تنها جوابشان این بود که قانون است و اگر بخواهید که هزینه هایتان آزاد حساب نشود باید مهر کنید ، خدمت ایشان عرض کردم که مگر 2 سال پیش که این بلای آسمانی نازل نشده بود هزینه هایم را آزاد میدادم؟ آنموقع بدون هیچ مشکلی به هر پزشکی که میخواستم مراجعه می کردم و در قبال هزینه هایی که هر ماه از حقوقم برای تأمین اجتماعی کسر میشود (هفت درصد حقوق ماهیانه) 30 تا 40 درصد روی برخی داروها و ویزیت در درمانگاههای دولتی تخفیف می گرفتم ، اما الان دفترچه را عوض کرده ام ، برای مهر کردن دفترچه دو روز متوالی به درمانگاه سروش واقع در میدان آبیاری مراجعه کردم که مسئول محترم مربوطه حضور نداشتند که مهر مبارک را روی برگه های دفترچه ما بزنند ، گفتیم محل خانه ما عوض شده و نمیتوانیم به اینجا بیاییم لطفا ثبت نام ما را کنسل کنید تا به درمانگاه محمد رسول اله مراجعه کنیم گفتند فقط یکم تا پنجم ماه می توانید ، گفتیم پس تا آن موقع یا باید بمیریم یا از جیب مبارک خرج کنیم ! گفتند راه دیگری ندارید ، قانون است ، ما هم گفتیم خانم محترم 2 سال است که تمام هزینه هایمان را آزاد پرداخت میکنیم چون وقت و حوصله این بازی ها را نداریم و هر بار که میگویند دفترچه بیمه شما به دلیل نداشتن مهر پزشک خانمانسوز قابل قبول نیست و روی برگه سفید نسخه مان را مینویسند دعای خیر (بد) برای بانی و باعثان آن میکنیم و اگر میشود به مابگویید که سود این بوروکراسی اداری در جیب مبارک کدام یک از آقایان می رود که دعایمان را مستقیم بدرقه راه آخرت آنها کنیم و دیگران مثل شما در امان باشند ، گفتند نمیدانیم ، قانون است! گفتم قانون باید فایده ای داشته باشد ، این چه قانونی است که فایده ای برای مردم ندارد ، گفتند قانون است !

  2. با سلام …. اقای دکتر ایمانیه با لجولجبازی این طرح را شروع کرد وامروز علیرغم دلسردی پزشکان ومردم هنوز به ادامه طرح اصرار دارد پشت این همه اصرار چه منفعتی وجود داشته است امیدوارم که خداوند روزی دست اندرکاران این طرح مزخرف و خانمان سوز را به جزای خود برساند تا کمی از الام این مردم بدبخت کم شود

    1. دیروز (۹۳/۰۶/۲۲) با شماره تلفن ۱۵۹۰ که جهت پاسخگویی به شکایات و انتقادات شهروندان در خصوص پزشک خانواده هست تماس گرفتم تا از ضرورت مهر پزشک خانواده پشت برگهای دفترچه تأمین اجتماعی مطلع شوم ، خانمی محترم تلفن را جواب دادند و علارغم گذشت دو سال از اجرای طرح پزشک خانواده نتوانستند توضیح روشنی در خصوص ضرورت مهر نمودن پشت نسخ دفترچه بدهند (توانایی پاسخ به این سوال جزء ابتدایی ترین سوالاتی است که اپراتور پاسخگوی سؤالات پزشک خانواده باید جوابگو باشد) و تنها جوابشان این بود که قانون است و اگر بخواهید که هزینه هایتان آزاد حساب نشود باید مهر کنید ، خدمت ایشان عرض کردم که مگر ۲ سال پیش که این بلای آسمانی نازل نشده بود هزینه هایم را آزاد میدادم!!!!؟ آنموقع بدون هیچ مشکلی به هر پزشکی که میخواستم مراجعه می کردم و در قبال هزینه هایی که هر ماه از حقوقم برای تأمین اجتماعی کسر میشود (هفت درصد حقوق ماهیانه) ۳۰ تا ۴۰ درصد روی برخی داروها و ویزیت در درمانگاههای دولتی تخفیف می گرفتم ، اما دو سال گذشته به میمنت اجرای طرح پزشک خانواده تمامی هزینه های درمان را از جیب داده ام و هم اکنون که برای مهر کردن صفحات دفترچه بیمه به درمانگاه سروش واقع در میدان آبیاری مراجعه کرده ام مسئول محترم مربوطه حضور نداشتند که مهر مبارک را روی برگه های دفترچه ما بزنند ، گفتیم محل خانه ما عوض شده و نمیتوانیم به اینجا بیاییم لطفا ثبت نام ما را کنسل کنید تا برای ثبت نام به درمانگاه محمد رسول اله مراجعه کنیم ، گفتند فقط یکم تا پنجم ماه می توانید ، گفتیم پس تا آن موقع یا باید بمیریم یا از جیب مبارک خرج کنیم ! گفتند راه دیگری ندارید ، قانون است ، ما هم گفتیم خانم محترم ۲ سال است که تمام هزینه هایمان را آزاد پرداخت میکنیم چون وقت و حوصله این بازی ها را نداریم و هر بار که میگویند دفترچه بیمه شما به دلیل نداشتن مهر پزشک خانمان سوز قابل قبول نیست و روی برگه سفید نسخه خالی کردن جیبمان را می پیچند دعای خیر (-) به جان بانی و باعثان آن میکنیم و اگر میشود به مابگویید که سود این بوروکراسی اداری در جیب مبارک کدام یک از آقایان می رود که دعایمان را مستقیم بدرقه راه آخرت آنها کنیم و دیگرانی مثل شما را مورد عنایت قرار ندهیم ، گفتند نمیدانم ، قانون است! گفتم قانون باید فایده ای داشته باشد ، این چه قانونی است که فایده ای برای مردم ندارد ، گفتند قانون است ! ما هم بر اساس قانونشان هزینه 5 برابری درمان را دادیم و دعای خیری بدرقه راه نظام پزشکی کشور عزیزمان کردیم ، انشاالله که خدا یک در دنیا و صد در آخرت جزایشان دهد.

  3. من کاری ندارم که این طرح خوب است یا بد، فقط می خواهم عرض کنم که انجمن پزشکان عمومی از این طرح بسیار راضی هستند و از این طرح حمایت می کنند. لطفا مستند توضیح دهید و اگر مستندی در این خصوص دارید لطفا اعلام فرمایید والا فقط با شعار دادن نمی شود چیزی را زیر سوال برد. لطفا مستدل اعلام کنید.

    با تشکر

  4. برنده اصلی این طرح پزشکان عمومی هستند پزشکانی که ماهی یک ونیم میلیون تا حداکثر چهار میلیون درامد داشتند حالا بیشتر از هشت ودرمناطق محروم حتی تا ده میلیون از بیمه ها پول میگیرند تعجب می کنم اولا چرا تظاهر به مخالفت با طرح میکنند ولی درمحافل خصوصی اذعان می کنند باید طرح ادامه یابد ثانیا چرا با درستکاری وحضور منظم همراه با احترام به ارباب رجوع کمک به ادامه طرح نمی کنند مشکل طرح دکتر ایمانیه نیست .مشکل برنامه پزشک خانواده نیست .مشکل معدود وباز معدود پزشکانی هستند که وظیفه خود در چهارچوب برنامه پزشک خانواده انجام نمی دهند وحکایت انها درانتقاد ازپزشک خانواده شبیه (با عرض پوزش ازاکثریت جامعه فهیم پزشکی)دزدی است که می دود و فریاد دزد دزد سر می دهد اگر این طرح بد است برای پزشکان چرا 1100 نفریعنی بیشتر از نود و پنج درصد از پزشکان اماده به کار در ان شرکت دارند

    1. دقیقا نکته همینجاست
      تنها دو نکته ی برجسته ی این طرح اینهاست:
      کمک به ماندگاری دکتر ایمانیه و ارتزاق قابل توجه پزشکان محترم عمومی.
      خواهشمند است جهت عیان تر شدن موضوع دوم گزارشی واقعی از عملکرد برادر وزیر محترم سابق بهداشت _که پزشک عمومی هستند_در درمانگاه دولتی شهر زرقان تهیه کرده و به اطلاع مردمی که دانستن حقشان است برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.