مردم دیگر پذیرای حرف های شعاری و وعده های توخالی انتخاباتی نیستند

خبرپارسی – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت : مردم ما بسیار آگاه و مسلط به امور روز هستند و کاندیدهای انتخابات های پیش رو در کشور باید در بیان وعده های انتخاباتی خود در حوزه اقتصاد، واقعیت ها را همراه با راهکار اجرایی بیان کنند زیرا دیگر مردم پذیرای حرف های شعاری و وعده های توخالی که واقعی نباشد، نیستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی در کمیسیون صنعت و رونق تولید این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد:  در سالهای گذشته و دولت های مختلف در حوزه اقتصاد موضوع هایی را دست آویز خود کرده اند که برگرفته از واقعیت های موجود نیست.

وی افزود: کاندیدای انتخاباتی همه دم از ایجاد رفاه اقتصادی برای مردم می زنند اما هیچ کدام از آنها نمی گوید که وضعیت اقتصاد کشور چگونه است؟ در این حوزه در یک کشور جنگ زده قرار داریم. به مردم آگاهی نمی دهند که آماده باشند برای بیرون آمدن از وضعیت جنگ اقتصادی و ساخت و آبادانی کشور و فقط وعده ایجاد رفاه در کمتر از یک سال می دهند.

رازقی اظهارداشت: این در حالی است که اگر بنا باشد که تثبیت اقتصای بر اساس رفاه مردم باشد کشور نیازمند اصلاحات اقتصادی است و این اصلاحات باید در ریل گذاری کلان اقتصاد کشور، سیاست روابط خارجی، نظام بانکی، نظام تامین اجتماعی، قانون کار، سیاست های ارزی کشور به صورت جدی و با عزم حاکمیتی و عمومی انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس موضوع ارز یکی از محورهای شعاری کاندیدا بوده است اضافه کرد: دهه های متمادی است که نرخ ارز در کشور ما دستخوش مسایل مختلف است و ما تنها کشوری هستیم که در ۴۰ سال متوالی تورم دو رقمی را داشت هایم و این روند را برای فعالیت مدیران اقتصادی و صنعتی کشور بسیار سخت می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما ثبات اقتصادی وجود ندارد و فعالان اقتصادی ما باید با ابعاد و فضای حاکم بر کشور آشنا باشند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را پیش ببرند واین درحالی است که انجام فعالیت اقتصادی در فضایی که ثبات وجود ندارد برای تولید کننده و صنعتگر بسیار سخت و پر ریسک است اما فعالان اقتصادی ما با سرمایه گذاری هایی که کرده اند ریسک فعالیت خود را پذیرفته اند.

رازقی عنوان داشت: سالهاست که در خصوص نرخ ارز بخش خصوصی پیشنهاد افزایش سالانه نرخ ارز بر مبنای مابالتفاوت تورم داخلی و متوسط نرخ جهانی را مطرح می کند اما گوش شنوایی نیست و تلاش های دولت و سیاست گذار سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن است و در این موضوع در سالهای مختلف با مسایلی از جمله نرخ تورم بالای در کشور و از دست رفتن سرمایه واحدهایی که کالا دارند، نوسان روابط بین المللی و محدودیت منابع ارزی کشور و در نهایت جهش نرخ ارز روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همه ما دنبال ثبات اقتصادی در کشور هستیم تصریح کرد: صنعت و تولید در شرایط ثبات اقتصادی رشد پیدا می کند و فعالان اقتصادی کشور می بایست نسبت به پیش بینی آینده تولید و وضعیت بازار مبنای حرکت فعالیت اقتصادی خود برنامه ریزی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص واکسن کرونا برای واحدهای صنعتی استان افزود: موضوع واکسن کرونا برای واحدهای صنعتی در سطح ملی مطرح و در اتاق ایران و تهران دنبال شده است اما تا کنون این موضوع به مرحله عملیاتی نرسیده و محقق نشده است.

رازقی با بیان اینکه موضوع واکسن کرونا از سوی اتاق ایران در دست پیگیری است و در صورت تحقق این مهم تمام واحدهای نعتی کشور تحت پوشش قرار می گیرد گفت: اگر بدون کارشکنی، اجازه واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی داده می شد نیاز کشور به واکسن تامین و واحدهای صنعتی نیز در اولویت تزریق قرار می گرفتند.

وی افزود: بیماری کرونا در همه دنیا اقتصاد و کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و در حال حاضر که بسیاری از کشورها با انجام واکسیناسیون؛ به بازگشت کسب و کارها به حالت عادی و حتی جبران رکود آنها در طی دوران بیماری کمک کردند.

رازقی با اشاره به پیش بینی بیماری کرونا بر اقتصاد کشور نیز گفت:  بر اساس گزارش های اقتصادی کشور و بین المللی ، پیش بینی می شود بیماری کرونا تا اواسط سال ۱۴۰۱ در کشور باشد لذا باید تدابیر و سیاست هایی اتخاذ شود که در این مدت بنگاه های اقتصادی نیز بتوانند متناسب باشرایط به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.

وی بیان کرد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف کشور ما این است که بدون مشورت و نظر بخش خصوصی سیاست گذاری ها انجام می شود و بخش خصوصی باید برای اجرا به مقابله با سیاست های اتخاذ شده بپردازد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای گذراندن مرخصی مطالعاتی می توانند در قالب مرخصی مطالعاتی علمی در مدت زمان ۶ ماه در واحدهای صنعتی حضور یابند لذا هر کدام از واحدهای صنعتی استان که نیاز به حضور اعضای هیات علمی دانشگاه در واحدهای خود دارند، می توانند درخواست خود همراه با تخصص مورد نیاز را به اتاق بازرگانی فارس اعلام کنند.

رازقی اضافه کرد: حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها در واحدهای صنعتی فرصت بسیار خوبی است که امیدوارم واحدهای صنعتی استان برای رفع مشکلات و به روز رسانی تولیدات خود نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به ابراز گلایه فعالان اقتصادی از برخورد بانک ها با فعالان اقتصادی ادامه داد: رفتار بانک ها با فعالان اقتصادی در خور شان و مناسبت نیست و اگر مشکلات قانونی در این زمینه وجود دارد فعالان اقتصادی باید به واحد حقوقی و کمیته قضایی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی فارس مراجعه و مشکلات خود را پیگیری کنند.

در این جلسه گزارش های پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی و مروری بر آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی مطرح و پیرامون آن بحث و تبادل نظر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.