لازمه توسعه اقتصادی توجه به اقتصاد در سیاست خارجی است

خبرپارسی – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تاکید بر لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی در کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلند مدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، مهندس جمال رازقی یکشنبه در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت ها برای کنش در فضای بین المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: در این نوع دیپلماسی اقدامات رسمی دیپلماتیکی که دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب و کارهای ملی تسهیل می کنند و همچنین در تلاش برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستند و بر اثرگذاری روی قوانین بین المللی در راستای پیشبرد منافع ملی در جهت رایزنی برای رابطه دوسویه بین کشورها تاکید می کند.

رازقی اظهارداشت: دیپلماسی اقتصادی فعال می تواند حرکت ایران را در مسیر بهبود اقتصاد داخلی تسهیل کند.

وی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه اضافه کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی خصوصا در حوزه فناوری محقق شود کشور در مسیر اقتصادی حرکت می کند، رفاه و ثروت عمومی ایجاد و اعتماد جهان را در همگرایی با کشورمان تقویت خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این در حالی است که تحقق دیپلماسی اقتصادی علل الخصوص در حوزه فناوری و محصولات فناورانه سبب می شود جابجایی سرمایه، تکنولوژی و تخصص در کشور بالا رود و کلان بحران هایی که منابع محدود داخلی نمی تواند آنان را حل کند از جمله بیکاری، فقر، مشکلات زیست محیطی و کمبود آب و غیره به تدریج حل و کاهش می یابد.

وی با طرح این سوال که آیا کارکرد دیپلماسی علم و فناوری در ایران و دیگر کشورهای دارای دیپلماسی فعال یکسان است؟ عنوان داشت: دیپلماسی اقتصادی علم و فناوری نقش عمده ای در ایجاد و شکل گیری  ائتلاف های منطقه ای و بین المللی دارد و در واقع این دیپلماسی با تاکید بر علم و فناوری می تواند تعارضات میان کشورها و ملت ها را با کمترین هزینه مدیریت کند.

در این نشست مهندس احمد پور فلاح رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، مهندس سید حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و مهندس صالح خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران به بیان سخنان خود پرداختند.

همچنین در این نشست بازار جهانی، دیپلماسی اقتصادی در منطقه اروپا،  فرصت ها و چالش های صادرات، معرفی D8TTEN و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و محصولات فناورانه بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.