دومین پویش بزرگ “چهارشنبه سوری اصیل” در شیراز برگزار می‌شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، از برگزاری دومین پویش بزرگ “چهارشنبه سوری اصیل” با موضوع آموزش، فرهنگسازی، پیشگیری و آمادگی در چهارشنبه پایان سال در این کلانشهر خبر داد.
به گزارش خبر پارسی، هادی عیدی‌پور امروز یکشنبه در یک نشست خبری، تعداد کل حوادث سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ اسفندماه جاری را ۲۳۵۰۴ مورد اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه زمانی سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۹۷ حادثه ثبت شده بود.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از افزایش تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شیراز در سال جاری خبر داد و افزود: امسال ۲۷۵ هزار و ۹۱۴ تماس با این سامانه گرفته شده که در مقایسه با سال گذشته که تعداد کل تماس‌ها ۲۲۸ هزار مورد بوده، ۱۷ درصد افزایش یافته که نشان از افزایش آگاهی مردم و افزایش دامنه خدمات آتش نشانی دارد.
عیدی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای پویش‌ها
در حوزه فرهنگسازی اشاره و عنوان کرد: معتقدیم هر چقدر مردم را آموزش دهیم شاهد حادثه کمتری خواهیم بود.در این راستا پویش‌هایی طراحی و از پویش نجات طبیعت شیراز در اردیبهشت ماه آغاز شد و خوشبختانه با کاهش میزان حریق مواجه شدیم.
وی یکی دیگر از این پویش‌ها را پویش «زمستان را به شادی و ایمن بگذرانیم» اعلام و عنوان کرد: رویکرد ما بیشتر در حوزه گازگرفتگی بود که خوشبختانه مردم کمک کردند و موجب شد تا امسال یک آمار کاهشی داشته باشیم.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: در حالی‌که در سال گذشته ۲۹ مورد گازگرفتگی  داشتیم اما امسال به ۱۶ مورد و کاهش ۴۵ درصدی رسیده است.تعداد مصدومین نیز در سال ۱۴۰۲ به ۴ نفر کاهش پیدا کردند.
به گفته عیدی‌پور، در سال ۱۴۰۱ هفت نفر و امسال یک نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را در شیراز از دست دادند.
وی، بازدید رایگان از دودکش‌ها را در اجرای این پویش تاثیرگذار دانست.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به برگزاری دومین پویش چهارشنبه سوری اصیل در این کلانشهر هم اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در نخستین دوره این پویش ۵۹ درصد کاهش حوادث داشتیم که باید تلاش شود تا این روند کاهشی در دومین پویش هم تداوم یابد.
عیدی‌پور با بیان اینکه سال گذشته فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه پایان سال در شیراز نداشتیم، عنوان کرد: شیراز یکی از ایمن ترین شهرهای کشور در سال گذشته بود.
وی تصریح کرد: دغدغه ما حفظ جان مردم است و مخالف شادی مردم نیستیم اما معتقدیم این شادی باید در چارچوبی باشد که منجر به مشکل جانی برای افراد نشود.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  همچنین خواستار همراهی مردم در این باره شد و از آمادگی سازمان متبوع برای مقابله با حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال خبر داد.
عیدی‌پور با بیان اینکه تیم‌های تخصصی در حال آماده باش هستند، توصیه کرد که مردم در کنار خانواده و والدین مراقب فرزندانشان باشند.
وی تاکید کرد: حمل مواد محترقه ناایمن است و ممکن است فرد به خود و دیگران خساراتی تحمیل کند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از شهروندان خواست از ایجاد حریق‌های سنگین و غیرقابل کنترل خودداری کنند و افزود: ازدحام جمعیت و تماشاگر بودن در این نوع مراسمات موجب بروز آسیب‌های احتمالی خواهد شد.
عیدی‌پور با تاکید بر جلوگیری از ایجاد حریق در حاشیه باغ‌ها و در کنار خودروها، تاکید کرد: شهروندان از ریختن مایعات قابل اشتعال مثل بنزین و نفت و الکل‌های صنعتی روی حریق باید به شدت جلوگیری کرد.
وی که معتقد است هر چقدر بتوانیم آموزش را به خانه‌ها ببریم و خانواده‌ها را درگیر کنیم شاهد کاهش حوادث خواهیم بود، اظهار کرد: هر کجا مردم در کنار ما بودند، اتفاقات خوبی افتاده و معتقدیم با کمک آنها می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.
استفاده ار بالون آرزوها را توصیه نمی‌کنیم 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین تاکید کرد: استفاده از بالون آرزوها را در محیط های شهری را توصیه نمی‌کنیم، چون ممکن است در درختی فرود بیاید و موجب آسیب شود.
عیدی‌پور در بخش پایانی سخنانش از اجرای موفق طرح بام با مشارکت بانوان آتش‌‌نشان محلات و استفاده از ظرفیت فرهنگسراها خبر داد.
وی همچینن از بررسی علل بروز آتش سوزی در شیراز طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: نشت گاز به ویژه پیک نیک مسافرت، اتصال برق، آشپزی و به جای ماندن شیء مشتعل به ترتیب بیشترین موارد آتش‌سوزی در شیراز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.