دودمان: روند صدور پروانه ها موجب محرومیت شیراز از هویت تاریخی و زیبایی است

خبرپارسی – عضو شورای شهر شیراز گفت: روند صدور پروانه ساختمانی و نحوه ساخت و ساز در شیراز موجب نازیبایی و محرومیت شهر شیراز از هویت تاریخی خود است .

لیلا دودمان دوشنبه ۲۳ مهر ماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر شیراز با انتقاد از نحوه صدور پروانه های ساختمانی گفت: باید پذیرفت که روند صدور پروانه های ساختمانی و نیز نحوه ساخت و ساز در سطح شهر شیراز در چند سال اخیر به نحوی بوده است که نه تنها این شهر را از منابع زیبایی طبیعی و نیز هویت تاریخی خود بیگانه و محروم ساخته است بلکه فضای شهری را آکنده از سیمای نازیبای سازه ها کرده است .

این عضوشورای شهر با بیان اینکه سیمای سازه های شیراز کمترین سنخیتی با بافت تاریخی و نیز زیبایی بصری مورد نیاز در سطح یک زندگی شهری برخوردار نیستند، افزود: اکثر معابر و خیابانهای اصلی شهر که در روزگاری نه چندان دور، سرشار از عطر خوش زندگی انسانی همساز با طبیعت بود، مورد هجوم ساختمانهای بدقواره و به ظاهر لوکس قرار گرفته است.

دودمان از روند نابودی باغستان های شیراز توسط دلالان را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: حتی کوه ها و ارتفاعات شهر شیراز نیز از تعرض مصون باقی نمانده اند و به تدریج با احداث غیراصولی ابنیه مسکونی، بلندی های شهر نیز در ژرفای حرص و آز عده ای سوداگر و دلال محو و نابود می شوند .

او با طرح این سئوال که چرا باید راه رفته و خطای واقع شده در تخریب محیط زیست را بارها و بارها تکرارکرد، گفت: آیا زمان آن نرسیده است تا با نگاهی به تجربه سایر  شهرها و کلان شهر ها و ابر شهرهای جهان در روند توسعه شهری تجدیدنظر کرده و پذیرفت توسعه ای که توام با حفظ و بقاء محیط زیست و همچنین ایجاد فضای زیست سالم و مطابق با استانداردهای زیست محیطی و انسانی نباشد تنها یک پسرفت غم انگیز و آسیبی غیرقابل جبران بر پیکره زیست بوم انسانی به شمار می رود .

دودمان با اشاره به تذکرات داده شده در خصوص حفظ فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب باغات سطح شهر که از جمله الزامات حداقلی به منظور حفظ هویت شهر شیراز به عنوان یک شهر تاریخی آکنده از درختان و باغات

است، تاکید کرد: متاسفانه کمترین تغییری در روند رو به رشد تخریب باغات شهر شیراز ملاحظه نمی شود .

این عضو گفت: به عنوان نماینده مردم شهر شیراز در شورای اسلامی دوره پنجم  بر خود تکلیف می دانم با این رویکرد منفی برخورد  و مطالبات به حق مردم را جدی بگیرم و تاکید می کنم باغات این شهر ابزاری برای درآمد شهرداری و یا سایر افراد سود جو نیست .

 دودمان روند صدور پروانه در شیراز را موجب نگرانی دانست و افزود:   بعضی اقدامات غیر متعارف و غیر قانونی است که در ادوار گذشته در شهرداری شکل گرفته و همچنان در حال ادامه است .

وی در ادامه به صورت جلساتی که غیر قانونی به نام مساعدت و یا موضوعات دیگر صادر شده اعتراض کرد و گفت: پیامد آن امری به غیر از تراکم، سطح اشغال، تغییر کاربری خارج از ضوابط نیست.

رئیس سابق کمسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با طرح این پرسش که در کدام قانون به شهرداری اجازه داده شده است تا با تنظیم صورتجلسه، سطح اشغال ۳۵ درصد مصوبه کمیسیون ماده ۵ به ۴۰ درصد یا بیشتر افزایش پیدا کند؟ افزود: اگر این اسناد اعتبار قانونی دارد دلیل ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۵ چیست؟

دودمان در ادامه نطق خود از شهردار شیراز خواست، در اسرع وقت در برابر این گونه اقدامات غیرقانونی واکنش متناسب نشان داده و مانع از ادامه چنین روندی که بدون تردید نتیجه‌ای به غیر از اجحاف بر حقوق شهروندان به همراه ندارد، جلوگیری به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.