حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش موجب آرامش روانی نیروی انسانی می‌ شود

رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز در آستانه ۱۲ اردیبهشت، سالگرد شهادت شهید مطهری و گرامیداشت مقام معلم گفت: معلمان نقطه آغاز و اثر گذار هر تحول در نظام آموزش و پرورش هستند و قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده اند، سیستم آموزشی یک کشور را دگرگون سازند و فضای صرفا آموزشی را به فضایی توام با محبت، پیشرفت، ترقی و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال میراث فرهنگی به نسل نو، با استفاده از روشهای مناسب درسی و تربیتی، زمینه رشد و تعالی جامعه را در تمام ابعاد فراهم کنند.

امیر سرتیپ حسین محمدی بیان کرد: معلم در درجه نخست باید بر استعدادها و توان روحى و معنوى خویش وقوف یابد و از نقش خلیفه اللهى خود در هستى آگاه شود و سپس جایگاه شغلى و رسالت اصلى خود را بشناسد تا بتواند در کار تربیت، کامیاب شود؛ معلمى که خود را نشناخته و از نقش خویش در هستى و اجتماع غافل است، نمى تواند نیروهاى آگاه و مفیدى را تربیت کند.

او افزود: معلم عنصر اصلی اموزش است و همین اموزش پیشران ونیروی محرکه توسعه جامعه و به تبع آن رفاه اجتماعی است، بنابراین برای داشتن کشوری توسعه یافته ومتوازن در همه ابعاد فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بایدارج نهادن به مقام معلم ورفع دغدغه های معیشتی آنعا همواره مدنظرباشد.

به گفته محمدی، بدون تردید مسائل مربوط به دو حوزه مهم و تأثیرگذار، اقتصاد و نیروی انسانی، از اهمیت افزونتری برخوردارند. ضمن آن که این دو حوزه نیز تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند. از سویی حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باعث آرامش روانی نیروی انسانی و افزایش علاقمندی و رضایت شغلی آن ها را فراهم خواهد آورد و ضریب بهره وری را در دستگاه تعلیم و تربیت بالا خواهد برد و از سوی دیگر وجود نیروهای کارآمد و با انگیزه مانع هدر روی بسیاری از منابع مادی و معنوی آموزش و پرورش خواهد شد.

رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز همچنین با تاکید بر لزوم ارتقاء منزلت اجتماعی معلم بیان کرد: بالا بردن منزلت اجتماعی و بیان ارزش واقعی معلم در جامعه به وسیله­ رسانه های جمعی باعث خواهد شد که او بتواند در امر آموزش و پرورش، انتقال ارزش ­ها و کمک به رشد فراگیر بطور مؤثرتری عمل کند.

او خاطرنشان کرد: احترام به شخصیت معلم باعث می شود که او از نفوذ معنوی بیشتری در میان فراگیران برخوردار شود و در نتیجه، انتقال ارزش ها بهتر و راحت­تر انجام شود؛ چرا که این  معلمان هستند که در سعادت و سلامت ملت ها نقش کلیدی و اساسی دارند و پیشرفت و توسعه را برای جامعه به ارمغان می‌آورند.

محمدی تصریح کرد: مردان بزرگی که امروزه در دنیا در افکار و اندیشه‌های مردم تغییر وتحولی ایجاد نموده و موجب توسعه‌ی جامعه شده اند؛ یا معلم بوده و یا برای نیل به اهداف و آرمان های خود از اندیشه ها و تجربیات معلمان بهره جسته اند.

او تاکید کرد: بدون تردید سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمان آن جامعه دارد.معلم به عنوان مدرس و مربی میتواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد، خلاق با نوآوری‌های سود بخش را در جامعه تربیت کند و هر گاه از پیشرفت های چشمگیری که در سایه علم و تکنیک بوجود آمده ،سخن بگوییم، نباید نقش معلم را جدا از این پیشرفت ها بدانیم و به خاطر داشته باشیم که همه پیشرفت های جوامع در تمام جهات مرهون زحمات خستگی ناپذیر معلمان آن جامعه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.