برگزاری میز خدمت املاک و مستغلات به میزبانی شهرداری منطقه ۱۰

با حضور  ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر منطقه ده، شهرام سبزیان فرد، شهردار منطقه ده،نادر ترکمانی نژاد، مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری شیراز و معاونین ، میز خدمت املاک و مستغلات شهرداری شیراز با میزبانی منطقه ده شهرداری شیراز با هدف حل مشکلات شهروندان در زمینه املاک و مستغلات برگزار شد.
شهرداری ها برای اراضی خارج از شهرها تکلیفی ندارد
نادر ترکمانی نژاد با بیان اینکه تاکنون میز خدمت های زیادی در اداره املاک و مستغلات شهرداری شیراز برگزار شده است اما با هدف کاهش تردد و ایجاد رفاه برای شهروندان تصمیم به برگزاری میز خدمت در مناطق مختلف شهرداری گرفته شد که با استقبال شهروندان نیز روبرو شده است، اظهار کرد: برگزاری این میزهای خدمت موجب مطرح شدن مسایل و مشکلات به صورت رو در رو می شود و تا آنجا که امکان داشته باشد با رعایت قوانین مشکلات مردم را حل کنیم.
مدیر کل املاک و مستغلات شهرداری شیراز با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات مردم مربوط به واگذاری زمین توسط تعاونی های مسکن و عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص نوع کاربری آن است، گفت: متاسفانه شهرداری شیراز در این مورد نمی تواند اقدامی انجام دهد زیرا تمام مجوز آتی که شهرداری ها می توانند صادر کنند برای داخل و درون شهر است و قانونا تکلیفی برای اراضی خارج از شهرها ندارد اما در برخی مواقع از طریق کمیسیون ماده ۵ طرح هایی تصویب می شود که گاها این اراضی در داخل شهر قرار گیرد که در این صورت تکلیف شهرداری ها کاملا مشخص است.
او افزود: برخی از تعاونی ها اقدام به خرید اراضی در اطراف شهرها می کنند و این اراضی را با اوصاف مسکونی به اعضای خود واگذار می کنند که این امری اشتباه و خلاف قانون است زیرا در قانون به صرحتا ذکر شده که واگذاری اراضی اطراف شهرها با کاربری مسکونی خلاف است و هر شخص یا تعاونی که این تخلف را انجام دهد تمام عوافب آن به عهده خودشان است.
ترکمانی نژاد تاکید کرد که خریداران و سرمایه گذاران قبل از خریداری زمین نسبت به ملک مورد نظر تحقیق نمایند و علاوه بر استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک و شهرداری ها از مشاورین حقوقی نیز بهره گیرند.
میزان۸۰۰ میلیارد تومان به خرید زمین تخصیص یافته است
مدیر کل املاک و مستغلات شهرداری شیراز با بیان اینکه هر ساله بخشی از بودجه به خرید زمین توسط شهرداری شیراز به عنوان ذخیره شهری خریداری می گردد و برای آینده گان نگهداری می شود، اظهار کرد: به میزان ۸۰۰‪ میلیارد تومان از بودجه امسال نیز به خرید زمین اختصاص یافته است که بزودی پس از تشریفات لازم خریداری می‌شود.
بیش از۵۰۰ سند برای املاک شهرداری اخذ شده است
ترکمانی نژاد با بیان اینکه تعدادی از املاک در شهرداری شیراز فاقد سند بوده که بنا بر حمایت شهردار شیراز موفق به اخذ سند برای اکثر این املاک شدیم، گفت: از مزایای این اقدام این است که شهرداری موفق به انجام تعهدات خود در قبال خریداران املاک از شهرداری  شده است.
او افزود: بیش از۵۰۰ سند برای املاک شهرداری اخذ شده است و برای بخش دیگری از این املاک اقدام به اخذ سند خواهد شد.
بحث املاک در منطقه ۱۰ شهرداری شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار هم افزایی دستگاه ها برای حل مشکلات مردمی شد.
ابراهیم کمالی با تقدیر از  عملکرد شهردار شیراز در حوزه ساماندهی املاک بیان داشت: دکتر اسدی با عزم راسخ در این حوزه وارد میدان عمل شده و خواستار مشارکت بیشتر دستگاه های اجرایی به منظور پاسخگویی به مطالبات مردمی هستیم.
وی از برپایی میزهای متعدد خدمت به منظور حل مشکلات جامعه خبر داد و افزود: اولین میز خدمت در شهرداری مرکزی شیراز برگزار شد که استقبال گسترده آحاد مختلف جامعه را به همراه داشت وبسیاری از مشکلات با دستور مدیرکل املاک و حقوقی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.
کمالی در ادامه از برپایی میزهای خدمت در مناطق یازده گانه شهرداری شیراز خبر داد و افزود: بحث املاک در منطقه ۱۰ شهرداری شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر این اساس این میز خدمت با حضور جمعی از مدیران ارشد شهری برپا شده است.
ناظر شورا در شهرداری منطقه ۱۰، از تلاش برای غلبه بر مشکلات کهنه حوزه شهری خبر داد و افزود: در قالب این میز خدمت بسیاری از مشکلات با دستور مقتضی مدیران این حوزه برطرف شد و موارد دیگر که نیاز به بررسی های بیشتر داشت در دستور کار قرار گرفت.
کمالی خواستار هم افزایی دستگاه های مختلف نظیر ثبت اسناد شد و بیان داشت: قوانین و مقررات حوزه املاک دارای پیچیدگی ها و جزییاتی است که باید توسط متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: یکی از اسیب های منطقه ۱۰ مربوط به تعاونی های مسکن است که در سالیان گذشته املاکی را در شرایط خاص به فروش رسانده اند که برخی از این زمین ها دارای کاربری مسکونی نیستند و این امر مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار مساعدت مسئولان ارشد استان برای حل این چالش شد و بیان داشت: امیدواریم با صیانت از حقوق بیت المال شرایطی فراهم شود که حقی از شهروندان شریف شیراز پایمال نشود.
او در ادامه افزود: برخی از تعاونی ها تعهداتی به شهرداری داده بودند که آنها را اجرا نکردند و از مسئولین حقوقی شهری درخواست کرده ایم تا به این حوزه از طریق مجاری قانونی ورود کنند.
کمالی با بیان اینکه برخی از سواستفاده های سودجویان ناشی از عدم اطلاع دقیق مردم از قوانین است، اظهار داشت: در این زمینه با خلا قانونی روبرو نیستم بلکه نیاز به اطلاع رسانی بیشتر و موثرتر دیده می شود. در همین راستا از رسانه ها درخواست داریم تا با افزایش آگاهی های افکار عمومی نقشه های سودجویان را نقش برآب کنند.
ارایه خدمت به اسناد رسمی به مراتب آسان تر و قانونمندتر است
در ادامه این میز خدمت، شهردار منطقه ۱۰ شیراز از شهروندان خواست تا نسبت به ماهیت اسناد مالکیت اطلاعات بیشتری کسب کنند.
شهرام سبزیان فرد با بیان اینکه هدف از برپایی میزهای خدمت گفتگوی بی واسطه با شهروندان و حل مشکلات مردمی است اظهار داشت: بنابر تاکید شهردار کلانشهر شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر پاسخگویی بی واسطه به شهروندان در اولویت قرار دارد.
او خواستار هم افزایی دستگاه هایی نظیر ثبت اسناد و اوقاف برای حل مشکلات مردمی شد و بیان داشت: برخی از درخواست های شهروندان دارای پیچیدگی هایی بوده و خارج از مجموعه شهرداری است که باید با مساعدت سایر دستگاه ها برطرف شود.
این مقام مسئول در ادامه با تشریح موقعیت شمالغربی شیراز گفت: منطقه ۱۰ دارای بافت های خدماتی و محدوده قانونی به همراه حریم شهر است. در بافت های حریم شهر اراضی فاقد کاربری وجود دارند که دارای مشکلات ئوچندانی بوده و باید در پرتو ملاحظات قانونی به آنها رسیدگی کرد.
شهردار منطقه ۱۰ شیراز از مردم درخواست کرد تا توجه دوچندانی به ماهیت اسناد مالکیت داشته باشند و بیان داشت: قانونگذار فردی را مالک می شناسد که سند رسمی به نام وی ثبت شده باشد و یکی از مشکلاتی که امروزه شهروندان با آن روبرو هستند مربوط به اسناد عادی است که هنوز فرآیند اعتبار سنجی آنها انجام نشده است.
وی با تاکید بر این موضوع که ارایه خدمت به اسناد رسمی به مراتب آسان تر و قانونمندتر است، بیان داشت: اسناد عادی ممکن است دارای معارضینی باشد که مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.
سبزیان فرد در بخش پایانی سخنانش گفت: از شهروندان درخواست داریم در هنگام خرید و فروش استعلامات لازم از شهرداری و سایر مراجع قانونی را اخذ کنند و عدم توجه به این موضوع مشکلات دوچندانی را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.