احیای قنوات از اقتصادی‌ترین راه‌های تامین آب است

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: احیای قنوات در مقایسه با راه‌های دیگر تامین آب، بسیار اقتصادی است و ضمن پایداری، هیچ گونه خسارتی به منابع آب زیر زمینی وارد نمی‌کند.

روح‌الله مظفری سه‌شنبه سوم اسفند در بازدید از قنات‌های خیرات، شیخ محمدی، منصور آباد و سیدی شیراز گفت: ساخت قنات از شاهکارهای مهندسی ایرانیان محسوب می‌شود که نقش مهمی در تمدن سازی، آبادانی و انتقال آب به سکونتگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی داشته است.

او افزود: قنات را باید یک سازه زنده دانست که همواره توسط عوامل طبیعی تهدید و دچار ریزش و مشکلاتی می‌شوند و نیاز به احیا و لایروبی دارد که در صورت انجام این کار یک منبع دائمی برای تامین آب در بخش کشاورزی و حتی آب آشامیدنی ایجاد می‌شود.

مظفری با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب، به اهمیت حفظ قنات‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه احیای قنات‌ها در مقابل راه‌های دیگر تامین آب، بسیار اقتصادی است و ضمن پایداری، هیچ گونه خسارتی به منابع آب زیر زمینی وارد نمی‌کند.

رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری شیراز، یکی از اقداماتی که برای احیا و مقاوم سازی قنات‌ها در برابر سیل و بارندگی‌های شدید توسط این سازمان انجام می‌شود را اصلاح و مقاوم‌سازی میله‌های چاه قنات، کَول گذاری قنات، ریزش برداری و رسوب شکنی و حفاظت از میله‌های چاه برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.