آغاز به کار دوره “ضیافت اندیشه” در دانشگاه آزاد شیراز

دوره ضیافت اندیشه ویژه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به مدت ۴ روز به میزبانی واحد شیراز در حال برگزاریست

در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه سال ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس با اشاره به انگیزه و امید به عنوان کلید واژه‌های مهم حرکت جوامع و پیشرفت انسان‌ها، اظهار کرد: اینکه هر فرد در زندگی اجتماعی یا فردی خود با امید پیش می‌رود و حرکت می‌کند در تعبیرات دینی وروایاتی از پیامبر مکرم اسلام نیز مرتبا تاکید و تکرار شده است از آنجمله آنجا که پیامبر مکرم اسلام روایتی به این مضمون می‌فرمایند که مادربا امید به فرزندش شیر می‌دهد و این بیان گهربار موید آن است که امید و انگیزه برای شروع و تداوم کارها تا چه حد و چه میزان حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی افزود: در چند سال اخیر یکی از کلید واژه‌هایی که مقام معظم رهبری به عنوان پیش برنده ملت بر آن تاکید می‌کنند همین مسئله امید و انگیزه است به گونه‌ای که در بحث بیانیه گام دوم توصیه‌های ایشان برای ۴۰ سال آینده کشور با پیش زمینه‌ای آغازمی‌شود که همانا امید و انگیزه است زیرا اگر امید نباشد پیشرفتی برایکشور متصور نمی‌شود.

رئیس نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی فارس جایگاه دانشگاهیان به ویژه اساتید را در نقش تربیت کننده و پرورش دهنده نسل جوان در جامعه نخبگانی بسیار ویژه دانست و گفت به رغم وجود مشکلاتی که همیشه وجود داشته باید بتوانیم به دانشجویان امید و انگیزه دهیم. 

حجه الاسلام یعقوبی تاکید نمود: این امید قطعاً امید کاذب نیست بلکه براساس داشته‌های کشور و پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه‌های مختلف علمی و فنی آن هم بر اساس آمارهای مجامع بین‌المللی است، زیرا مجموعه آمارهای بین‌المللی خصوصاً در مباحث علمی، کشور عزیزمان را در حال پیشرفت به سوی قله‌های موفقیت نشان می‌دهد.

همچنین در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به نقشگروه‌های مرجع و نخبگان در جوامع اشاره و عنوان کرد: گروه ‌هایمرجع در بسیاری از کشورها جابجا شده‌اند چرا که تا دهه ۶۰ در سراسرجهان نخبگان علمی و اساتید و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع محسوبمی‌شدند اما در بسیاری از کشورها این گروه مرجع جابجا شده و گروه‌های دیگری جای اساتید دانشگاه را گرفته‌اند که از آنها به شرکا یانزدیکان نظام سیاسی نام می‌برند.

محمدرضا قائدی افزود: در برخی کشورها مراکز تحقیقاتی و پژوهشی یا رسانه‌ها جایگزین گروه‌های مرجع شده‌اند و امروزه هم با شکل گرفتنفضای مجازی این تغییر گروه مرجع منجر به التهابات و تغییر ارزش‌هایی در بسیاری از جوامع شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: آنگونه که پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۵ در بسیاری از کشورها این تغییرات ارزشی منجر به بروز خشونت‌هایی در جوامع خواهد شد و این جابجایی ارزش و گروه‌های مرجع هزینه‌های بسیاری را بر این جوامع تحمیل می‌نماید..

محمدرضا قائدی با تاکید بر این نکته که اساتید دانشگاه‌های ایران به عنوان گروه‌های وفادار به انقلاب اسلامی و دوستدار نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: برای باقیماندن اساتید دانشگاه به عنوان گروه مرجع، دانشگاه با همت دفتر نهاد رهبری و دبیرخانه هم اندیشی اساتید و نخبگان واحد شیراز دوره‌هایی در قالب ضیافت اندیشه به عنوان مقدمه‌ای برای بازآموزی ایشان در حفظ جایگاه مرجعیتشان برگزار مینماید.

او یادآور شد: همه باید کمک کنند که اساتید به عنوان الگو همچنان در جامعه باقی بمانند زیرا جامعه بدون الگو و خارج شدن از روال الگو بودن نخبگان جامعه روال خطرناکی است و امیدواریم برگزاری این دوره‌های ضیافت اندیشه به اثرگذاری و حفظ الگو بودن اساتید در جامعه کمک شایانی نماید.

همچنین در افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه سال ۱۴۰۲ حجت الاسلام والمسلمین جواد نیری به عنوان سخنران ویژه به بحث پیرامون هندسه کمال از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد قرائت ما از آفرینش می‌تواند زندگی ما را دستخوش تغییر قرار دهد و نگاه ما به خداوند به عنوان مرکز و منبع آفرینش کمک شایانی می‌کند که ما جهان را چطور ببینیم و با اجزای آن یعنی ارکان عالم وجود چطور رفتار کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: نگاه به عبودیت و بندگی در رابطه بین ما و خداوند دومین عامل مهم در دستیابی به کمال انسان.

حجت الاسلام نیری توضیح داد: اگر بخواهیم در جامعه فعلی جوان را دیندار کنیم و یا دیندار نگه داریم باید از سه سوال ریشه‌ای شروع کنیم؛اینکه بدانیم از کجا آمده‌ایم، در کجا قرار داریم و قرار است به کجا برسیم.

او گفت: این سه سوال در خارج از حوزه دین قرار دارد زیرا همه انسان‌ها بر اساس نگاهشان چه دینی و اسلامی و چه ماتریالیستی خود را مواجه با این سوالات می‌بینند بنابراین اگر ما جوانان را با این سه سوال درگیر کنیم و به تفکر در آغاز و انجام خودش واداریم کمک شایانی به دینداری و یا حفظ دین او کرده‌ایم.

حجت الاسلام نیری در خاتمه سخنان خود پاسخ قرآن کریم به این سوالات را با آیه کریمه ما انسان و جنیان را به جز برای عبادت خداوند خلق نکردیم ذکر کرد و افزود: سند عبودیت خداوند آن است که که او ما را خلق کرده بنابراین باید تابع و مطیع و عبد او باشیم و نتیجه این عبادت یافتن تقوا و با تقواتر شدن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.