یک زمستان تاریخی / چطور در استان فارس زمستان گردی کنیم؟

خبر پارسی – فرزاد صدری – سرزمین ایزدی فارس ، مرکز شکوفایی و گسترش تمدن پارسی با بناهایی تاریخی چون پاسارگاد، تخت جمشید، بیشاپور، شهر گور و کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد از فرهنگ و تمدن درخشان تاریخی ایران زمین حکایت دارد؛ سرزمینی که ارتفاعاتش در نواحی شمالی با کوه «عظمت» با گردنه «کولی کُش»، در نواحی مرکزی با کوه «مهارلو» تا «خرمن کوه» فسا، در منطقه جنوبی با کوه «داراب» و «بالنگستان» و در نواحی غربی با کوه «قره داغ» و ارتفاعات «کوهمره سرخی» هریک جلوه‌گاه بدیعی از رستاخیز طبیعت در این خطه گردیده است. همگام با آب و هوای سرد در شمال ، معتدل در نواحی مرکزی وگرم و خشک در جنوب و جنوب خاوری ؛ آنگونه که می‌توان رقص چهار فصل را در جای جای آن بازیافت.
دریاچه‌هایش بختگان، مهارلو و پریشان آسمانی واژگونه‌اند که در امتزاج با پوشش جنگل‌های کوهستانی بهشت فارس را پدید آورده‌اند.
بر فراز نیلی آسمان و بر زلال دریاچه‌ها، پایکوبی اردک ها و غازها، رقص پلیکان‌های سفید و پاخاکستری،و پروازحواصیل ‌ها و فلامینگوها از طبیعتی بکر سخن می‌گوید … جلوه‌های زمستانی‌اش در سپیدان و اقلید و گرمسیری‌های جنوبی‌اش مشتاقان را به دیدار می‌خواند…
در زمستان فارس،هم زمستان را می توانید ببینید و هم بهار را.در سپیدان اسکی و برف بازی کنید،به کناره های بهاری مهارلو برویدو در گرمای لار می توانید آثار تاریخی را مشاهده کنید.

نکته:
در سفر به مناطق کوهستانی و سرد استان فارس،مثل سفر به هر منطقه زمستانی دیگر،نکات ایمنی را رعایت کنید.بنابراین در زمینه شرایط آب و هوایی این منطقه،اگر اطلاعات بیشتری می خواهید،با کارشناسان گردشگری این استان به شماره تلفن ۰۷۱۳۵۸۵۸۷۹۴ تماس بگیرید.

کجا بگردیم؟
دریاچه های سرد و گرم

دریاچه برم فیروز در سپیدان:

Barme firoz copy

عکس: امید آقایی
بدون شک یکی از زیباترین دریاچه های جنوب ایران ،برم فیروز است.عمده شهرت آن زیبایی خیره کننده اش در اردیبهشت و خرداد است اما ما به شما بازدید از این دریاچه را در فصل زمستان هم پیشنهاد می کنیم جایی که چشمه جوشان دریاچه در وسط سفیدی برف خودنمایی می کند و منظره ای رویایی از زمستان در جنوب ایران به شما هدیه می دهد.تصویر برم فیروز در زمستان بی شیاهت به تصاویر برفی کوههای آلپ در سوییس نیست.فقط بازدید از این دریاچه در فصل زمستان شما را به این باور می رساند. دریاچه ای در میان سفیدی بی انتهای برف که خاطره زمستان را برای هر بازدید کننده ای جاودان می کند.
برای رسیدن به دریاچه برم فیروز ۲ راه را به شما پیشنهاد می کنیم:
راه اول پس از خروج از سپیدان و قبل از پیست اسکی پولادکف در مکانی به نام جان پناه خودروی خود را پارک می کنید و پیاده عازم برم فیروز می شوید.پس از دو ساعت پیاده روی با شیب بسیار ملایم دریاچه پوشیده از برف برم فیروز را ملاقات خواهید کرد.
راه دوم نیز دسترسی شما از پیست اسکی پولاد کف به برم فیروز است.مزیت این مسیر دیدن پیست اسکی در راه برم فیروز است.اما برعکس مسیر قبل دارای شیب بسیار تندی است که پس از یک ساعت پیاده روی شما به دریاچه برم فیروز خواهید رسید.

دریاچه مهارلو:
بازه زمانی ۵ تا ۱۵ اسفند ماه حواشی دریاچه مهارلو در سروستان بدون تردید یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران را به خود اختصاص می دهد.نه فقط به خاطر جاده ای که از کنارش می گذرد.نیزارها با تالاب های اطرافش با پرواز فلامینگو و دیگر پرندگان مهاجرش.جایی که عطر شکوفه های بادام و تصاویر بهشت گونه آنها سرمستت می کند.منظره دیدنی این شکوفه ها در آخرین ماه زمستان بهار را برای شما تداعی می کند.

۸۴۲۸۳۹
شکوفه های بادام تنها زیبایی مهارلو نیست .غروب دریاچه، آسمان رنگ صورتی به خود می گیرد و نصاویری رویا گونه را برای شما خلق می کند که لذت دیدن آن را هیچ گاه فراموش نخواهید کرد.
اگر می خواهید از تصاویر شکوفه های بادام لذت بیشتری ببرید ما وقت طلوع آفتاب را به شما پیشنهاد می دهیم.
برای رسیدن به مهارلو کافی است سی تا چهل دقیقه از شیراز به طرف سروستان رانندگی کنید تا منظره خاطره انگیز شکوفه های بادام را در ذهنتان ثبت کنید.

IMG_1147
در مسیر دریاچه می توانید از چشمه آب گرم روستای «دوبنه» در سمت راست جاده نیز دیدن کنید.
آبشار فدامی در فرگ داراب:

Fadami

عکس: امید آقایی
این آبشار زیبا را با وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم می توان یک استثنا در میان آبشارهای دنیا دانست.
در حالی که در فصل زمستان به سختی می توان به آب سرد آبشار دست زد در قسمت آب گرم آن و در فصل بهمن ماه بسیاری از مردم به شنا کردن مشغلوند! اتفاقی که شاید در هیچ نقطه ای از دنیا نتوان مشاهده کرد.
فاصله این آبشارها از شهرستان داراب حدود ۱۰۰ کیلومتر به سمت جاده بندرعباس است.
به شما پیشنهاد می کنیم در مسیر آبشار فدامی از جنت شهر داراب و باغ های زیبای پرتقال این منطقه در فصل زمستان دیدار کنید.بعد از گذشت ۱۵ کیلومتر از شهرستان داراب به سمت جاده بندرعباس سربالایی را که تمام کنید مناظر زیبا و دیدنی باغ های پرتقال «جنت شهر»خودنمایی می کنند.

۲۹۸۵

تاریخ گردی: استان پهناور فارس،پر است از آثار تاریخی فراوان،اگر می خواهید دیدنی های تاریخی،مثل پاسارگاد و تخت جمشید را ببینید،باید راهی شمال این استان در شهرستان مرودشت شوید که البته در این وقت سال سرد هستند.اما اگر می خواهید تاریخ گردی در یک هوای معتدل و بهاری اتفاق بیفتد سراغ شهرهایی مثل فیروز آباد،داراب و لار بروید.
از دست ندهید:
جاده هرای جان (در نزدیکی سپیدان):جاده هرای جان به سمت ممسنی یک جاده استثتایی با آب و هوای چهارفصل در ایران است.در حالی که در ارتفاعات جاده برف مشاهده می کنید به سمت پایین که می روید هوا گرم می شود.جنگل های بکر مسیر این جاده را در زمستان بسیار دیدنی می کند.اگر عاشق چشم اندازهای جاده هستید،زمستان این جاده را از دست ندهید.
پیست اسکی سپیدان:

IMAGE634961894929848439

پیست اسکی سپیدان با اسم رسمی «پیست اسکی پولاد کف » از سال ۸۶ صاحب تله کابین و بالابر و ۳ سال بعدت هم یک هتل شده است.می توانید برای اسکس و سایر یازی های برفی راهی این پیست شوید.این مجموعه امکانات مناسبی از مدرسه اسکی گرفته تا هتل و موتور برفی دارد.

IMAGE634961894966352673
برای رسیدن به این پیست از شیراز باید وارد جاده – سپیدان – یاسوج شوید تا بعد از یک ساعت به سپیدان برسید.در سپیدان باید مسیر آبشار مارگون را دنبال کنید.بعد از آنکه وارد سپیدان شدید،در همان مسیر اصلی شهر را ادامه دهید تا در شمال سپیدان به یک میدان مثلث شکل برسید.در ابتدای مسیر سمت راست یک تابلوی بزرگ،شما را به سمت پیست راهنمایی می کند.۱۰ کیلومتر بعد از این تابلو و رانندگی در یک جاده کوهستانی،پیست را خواهید دید.اگر اطلاعات بیشتری می خواهید،سری به نشانی pooladkafski.com بزنید یا با شماره ۰۷۱- ۳۶۳۵۳۲۴۴ یا ۰۹۱۷۰۵۳۶۲۰۳ تماس بگیرید.

مقبره پر برف:

mo6xlzq3o1ga2bw9ejn
عموما برای بازدید از استان فارس و بناهای تاریخی بی همتایش،فصل بهار را انتخاب می کنند.اما دیدن این بناهای ۲۵۰۰ ساله در زیر برف،حال و هوای دیگری دارد.البته امکان دارد در سفر امسال شما،هوای این استان برفی نباشد و این بستگی به شانستان دارد.
***
ما البته جاده شش پیر به کام فیروز و دشت آسپاس در اقلید را نیز در زمستان پیشنهاد می کنیم.زمستان این رو منطقه در فارس بسیار دیدنی است.

Eglid

دشت زیبای آسپاس در اقلید / عکس: امید آقایی
***
این گزارش همچنین در مجله سرزمین من،پرمخاطب ترین مجله سفر و ایران شناسی ،شماره ۶۳ (دی ماه ۹۳) منتشر شده است.

1 دیدگاه برای “یک زمستان تاریخی / چطور در استان فارس زمستان گردی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.