ملک زاده: پیشگیری از جنگ مهمترین هدف برگزاری کنگره سلامت برای صلح است

خبرپارسی – معاون وزارت بهداشت: پیشگیری از بروز هر نوع جنگ از مهمترین اهداف ما در برگزاری اولین کنگره سلامت برای صلح است، امیدواریم این هدف به خوبی به جهان مخابره شود .

دکتر رضا ملک‌زاده پنج شنبه ١٢ مهر در کنفرانس خبری اولین کنگره سلامت برای صلح با ابراز تاسف از آمار بالای فوتی‌ها و معلولیت‌های ناشی از حوادث رانندگی در ایران، خاطرنشان کرد: علی‌رغم کاهش آمار حوادث رانندگی در کشور اما به عنوان مثال تنها در ایام نوروز شاهد قربانی شدن تعداد زیادی از هموطنانمان هستیم .

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با بیان اینکه در سلامت اصل را بر پیشگیری گذاشته‌ایم، جنگ را یکی از بزرگترین مشکلاتی عنوان کرد که مستقیما بر سلامت انسان‌ها اثرگذار است.

ملک‌زاده افزود: در ایران تجربه مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی و رنج و محنتی که برای قشر عظیمی از مردم ایجاد شد، وجود دارد، بنابراین با برگزاری این کنگره باید به عنوان مسئولین عرصه سلامت، از بروز جنگ و خشونت و اثر آن بر سلامت افراد پیشگیری کنیم .

وی همچنین راهکارهای تقویت نقش متخصصان و فعالان سلامت در توسعه گفتمان صلح و سلامت، نقش دولت‌ها و نظام‌های ملی سلامت در توسعه گفتمان صلح و سلامت، نقش تشکل‌های مردم نهاد در گفتمان صلح و سلامت، صلح و سلامت در منطقه خاورمیانه، صلح و سلامت در پرتو همکاری‌های بین‌المللی، صلح و سلامت، اخلاق پزشکی و ارزش‌های انسانی و آموزش پزشکی و صلح گستری را از جمله موضوعات محوری این کنگره عنوان کرد .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود بر اشاره به وجود سه هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: یکهزار و ١٠٠ شرکت از این تعداد در بخش سلامت فعالیت می‌کنند. ٣۵٠ قلم دارو که وارداتی بودند توسط این شرکت‌ها با قیمت کمتری تولید شده‌اند .

مشاور وزیر بهداشت در امور دانشجویان و رئیس نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که پر از خشونت و آسیب است، گفت: آثار جنگ و مشکلات آن امروز در کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن، پاکستان، سودان و لیبی به خوبی مشاهده می‌شود که طی ١٢ سال گذشته میلیون‌ها معلول و صدها هزار کشته بر جای گذاشته است .

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه جنگ تحمیلی در ایران نیز آثار بلندمدتی برای بسیاری از افراد به جای گذاشته که وجود جانبازان گویای این مدعاست، افزود: آمار بالای سوء تغدیه در یمن نیز با شش میلیون کودک، آلودگی محیط، زیست و آب آشامیدنی، آلودگی هوا نیز از آثار روانی و روحی ناشی از جنگ محسوب می‌شود .

وی با تصریح این که در مقابل جنگ ما دارای فرهنگ اسلامی هستیم که پر از محبت است، تاکید کرد: با وجود فرهنگ اصیل ایران اسلامی لازم بود تا کنگره‌ای با محوریت سلامت و صلح طلبی برگزار شود تا صلح دوستی را در سلامت انسان‌ها افشاگری و تکلیف خودمان را با تبلیغات منفی در دنیا روشن کنیم .

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و هنری در حاشیه این کنگره برگزار خواهد شد، گفت: این کنگره آغاز یک حرکت برای ما است .

ایمانیه از حضور ٢۴ متخصص و صاحب نظر از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی در این کنگره خبر داد و گفت: تعدادی از این افراد از اعضای سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه صلح و سلامت هستند .

وی با اشاره به اینکه١٠ پنل و میزگرد نیز در حاشیه این کنگره پیش‌بینی شده است، از حضور احتمالی وزیر امور خارجه برای سخنرانی در این کنگره خبر داد .

ایمانیه یادآور شد: مدیر برنامه پروژه آتش‌بس واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت نیز در این کنگره شرکت خواهد کرد .

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح اضافه کرد: همچنان معتقدیم که یکی از مراجع مورد اعتماد مردم جامعه علوم پزشکی است که نقش موثری در پیشگیری از جنگ و مدیریت دارند.

راه‌اندازی موزه یا دهکده صلح در شیراز


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان سخنران بعدی این نشست نیز گفت: با توجه به نقش سنبلیک شیراز در ادبیات و وجود نماد صلح و صلح دوستی در میان ادبا و شعرا، در راستای برگزاری نخستین کنگره سلامت برای صلح لزوم ساخت چنین مجموعه‌ای احساس می‌شود .

علی بهادر با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح به میزبانی دانشگاه شیراز در آبان ماه امسال بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که در دنیا با آن مواجهیم ناشی از خروج افراد از دایره انسانیت و سپس دین است .

او با بیان اینکه افرادی که مردم را از این دایره خارج می‌کنند فاقد اخلاق اجتماعی هستند، افزود: بسیاری از کشورهایی که چنین مشکلاتی را در دنیا ایجاد کرده‌اند، از دایره انصاف و دوستی و خارج شده و به تحریم روی می‌آورند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ترویج نوع دوستی و پرهیز از خشونت انسانی، جنگ و تاثیر آن بر سلامت را مهمترین پیام برگزاری این کنگره اعلام و خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای امروز در کشور  تصور می‌کنند که جنگ خواهد شد به همین دلیل به احتکار و گران فروشی روی آورده‌اند .

بهادر یادآور شد: در حادثه اخیر اهواز نیز نوعی خشونت علیه سلامت انسان‌ها را مشاهده کردیم .

برگزاری جشنواره پیامبر صلح

ابراهیم گشتاسبی‌راد، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مجموعه شهرداری به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان بیش از سایر نهادها می‌تواند فرهنگ صلح و مدارا را میان مردم گسترش دهد .

وی با اشاره به برگزاری جشنواره “پیامبر” صلح در راستای برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح در شیراز خبر داد و گفت: این جشنواره در آستانه هفته وحدت در همه فرهنگسراهای شیراز با محوریت هنرهای تجسمی اجرایی می‌شود .

گستاسبی‌راد با اعلام آمادگی شهرداری شیراز برای همکاری در برگزاری این کنگره ابراز امیدواری کرد که فرهنگ صلح و مدارا بیش از گذشته میان مردم گسترش یابد .

خبرنگار: محمد مهدی شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.