تعطیلات نوروزی در شیراز و فارس چگونه گذشت؟

خبر پارسی – فرزاد صدری – تعطیلات نوروزی سال ۹۶ در شیراز و فارس روزهای پر خبری را سپری کرد که متاسفانه اخبار تلخ در صدر این رویدادها بود.هرچند بارش رحمت الهی کمی از غصه بی آبی فارس در سال گذشته کم کرد اما حوادث جاده ای در استان را گویا قرار نیست هیچ مسئوولی ببیند و بشنود!

با هم بخشی از مهمترین رویدادهای تعطیلات نوروزی فارس را مرور می کنیم:

حوزه سیاسی:

 استقبال گسترده احزاب سیاسی از انتخابات شوراها ،این موضوع را ازیک مبحث اجتماعی و شهری به یک موضوع داغ سیاسی در تعطیلات نوروزی تبدیل کرد! در حالی که فرماندار شیراز از  ثبت نام ۲۱۴۷نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا در شهرستان شیراز خبر داده،اعلام کرده است از این تعداد ۱۹۳۶ نفر مرد و ۲۱۱ نفر زن هستند،ضمن اینکه کلان شهر شهر شیراز در رتبه چهارم میزان استقبال متقاضیان کاندیداتوری در انتخابات شوراهای شهر قرار گرفته است. ثبت نام متقاضیان کاندیداتوری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شیراز در مقایسه با دوره چهارم از ۷۴۸ نفر به ۸۲۹نفر یعنی  ۱۰/۸ درصد افزایش یافته است.که از این تعداد مرد: ۷۰۲ نفر مرد و ۱۲۷ نفر زن هستند.

حضور اغلب قریب به اتفاق اعضای اصولگرای شورای فعلی در کنار حضور عجیب و حداکثری چهره های شاخص اصلاح طلبی شیراز در رقابت برای کسب کرسی شوراها خبر از یک رقابت نفس گیر سیاسی می دهد.هرچند پیش بینی می شود کاندیداهای اصلاح طلب همه و یا دست کم اغلب آنها تایید نشوند اما عقل حکم می کند برای یک بار هم که شده با تایید کاندیداهای اصلاح طلبان وزن سیاسی آنها مشخص شود این موضوع می تواند یک بار برای همیشه ادعای اصلاح طلبان مببنی بر محبوبیت مردمی آنها را اثبات یا رد کند باور کنید به ریسکش می ارزد اگر رای آوردند از دور بعد آنها را رد صلاحیت کنند!اما اگر رای نیاوردند دیگر اصلاح طبلان نمی توانند مظلوم نمایی کنند و دم از محبوبیتشان بین مردم بزنند، به ریسکش می ارزد نه؟!

حوزه فرهنگی :

شاید مهمترین رویداد فرهنگی فارس در تعطیلات نوروزی،کوچ غریبانه غلامحسن اولاد،شاعر سپید موی و سپید دل شیرازی بود.او سال ها با بیماری مهلک سرطان جنگید اما عفریت مرگ سرانجام بر روح ظریف پیر هنرمند پیروز شد و اولاد را روانه دیار سایه ها کرد.

خسرو حقگو پیشکسوت مطبوعات فارس با یادداشتی در باره او نوشت:

“در تمام سالهایی که افتخار همراهی و مجالست با او را داشتم هرگز خنده از لبانش دور نمی شد به قدری چهره آرام و دوست داشتنی داشت که علیرغم بیماری جانکاهی که ذره ذره وجودش را مثل موریانه می خورد همه دوستان نزدیکش  می دانستند برخلاف ظاهر آرام و متین و خنده روی او در درونش روح ناآرام و مبارزش در حال جنگ ناعادلانه ای با این بیماری بود که تا آخرین لحظات حیات رهایش نکرد و همه دوستانش را به اشتباه انداخت. فکر می کردیم بیماری اش آن نیست که ما می‌پنداریم چون هر وقت من و یا دوستان وی را می دیدیم و از احوالش جویا می شدیم با خنده می گفت خوب هستم و مشکلی نیست در حالی که همان زمان اوج مشکلات و گرفتاری های جسمی و روحی او بود”.

متولیان فرهنگی شهر شیراز برنامه فرهنگی خاصی برای سنت باستانی نوروز در ایام تعطیلات نداشتند و چشم مسافران نوروزی تنها به رقص عشایری مقابل هتل شیراز دوخته شده بود!رقص و دستمال بازی در مقابل این هتل و پیش چشم رهگذران خیابانی در حالی بدون کوچکترین مشکلی اجرا شد که  دلواپسان مدتی قبل برای پا بر زمین کوبیدن چند دخترک شیرازی با لباس محلی، نگران برنامه ای بدتر از جشن هنر در شیراز بودند!

اگر اکران نوروزی فیلم های سینمایی به داد شهروندان و مسافران نوروزی شیراز نرسیده بود،شاید کارنامه حوزه فرهنگ در این ایام پر از خط تیره قرمز بود!خط تیره قرمزی که برای بسیاری مترادف با نمرات تجدیدی کارنامه دانش آموزی است.

شاید خیلی ها در شیراز چشم انتظار یک برنامه متفاوت برای روز جهانی تئاتر در هشتم فروردین بودند چرا که امسال همزمان با روز جهانی تئاتر روز ملی تئاتر نیز نام گرفته بود و انتظار می رفت کلان شهر فرهنگی و بین المللی شیراز این روز را پررنگ تر از هر شهر دیگری در ایران برگزار کند.

حوزه اجتماعی:

در حوزه اجتماعی نیز خبر درگذشت و فوت در صدر اخبار استان قرار داشت.

آمار تصادفات جاده ای فارس اگرچه به گفته مسئولان کاهش ۱۲ درصدی داشت اما بازهم استان حادثه خیز فارس با ۳۳ کشته بیشترین کشته را در تصادفات جا ه ای نوروز را داشت.یعنی ۸ نفر بیشتر از کشته شدگان حادثه پلاسکو که برای آن عزای عمومی اعلام شد! باید یک بار دیگر به دیالوگ ماندگار فیلم مسافران بهرام بیضایی رجوع کنیم که گفت” «لعنت به جاده ها اگه معنی شون جدائیه»جمله ای بس کوتاه که هم شاعرانه و هم کنایی است. کنایی از این جهت که جاده باید محل وصل باشد و نه وسیله جدایی، اما افسوس از غفلت ها که جاده ها را به جدایی وصل می کند و افسوس از فریاد وقتی به جایی نرسد!وضعیت جاده های فارس تنها نباید تیتر هر روزه رسانه های فارس باشد که سوژه شاعران و نمایشنامه نویسان و فیلمسازان و عکاسان این دیار نیز باشد.آنقدر که روزی در ورودی های فارس بنویسیم:به جاده های ایمن فارس خوش آمدید…

فوت ناگهانی مدیر کل محیط زیست فارس بر اثر سکته قلبی نیز دیگر اتفاق مهم استانی بود که محیط زیستش دچار بحران تالاب هاست.خداحافظی ناگهانی حمزه ولوی با تودیع غریبانه او در ایام تعطیلات نوروزی توام بود تا محیط زیست استان چشم انتظار مدیر بعدی خود باشد.

حوزه ورزشی:

بازگشت قابل پیش بینی مدیر دوست داشتنی و صادق فوتبال شیراز یعنی عبدالرسول فلاح اگر بهترین هدیه برای علاقمندان فوتبال در شهر نارنجی پوشان نبود بدون تردید بهترین هدیه برای زرد قناری های فجر شهید سپاسی بود.

فجر که همواره در لیگ برتر فوتبال ایران در بیم و امید سقوط به لیگ یک بود این بار بازی مرگ و زندگی را برای بقاء در لیگ یک انجام می دهد و به نظر می رسد باید کار او را در لیگ یک تمام شده دانست و رسول فلاح در عصر خداحافظی با معجزه دست به کاری فراتر از معجزه بزند تا تیمش در لیگ یک ماندنی شود!اتفاقی که امکان آن فقط بر روی کاغذ ممکن است و در مستطیل سبز کاری محال به نظر می رسد.

رابطه بسیار نزدیک غلامحسین غیب پرور با رسول فلاح خیلی ها را امیدوار کرده بود تا مرد ابرکویی فوتبال فارس خیلی زودتر از این ها مدیریت باشگاه فجر را عهده دار شود،اما این اتفاق هرگز در زمان غیب پرور نیفتاد تا خیلی ها گمان کنند قلب نارنجی فلاح فقط برای برق می تپد و علاقه های به مدیریت در تیم وابسته به ارگانش را ندارد.فلاح که سرهنگ سپاه ناحیه فجر شیراز است،همواره با فجری ها کری داشت و هیچ چیز او را مثل حضور در راس باشگاه برق خوشحال نمی کرد.

خیلی ها معتقدنداختلاف آشکار این سرهنگ سپاه با عابر بانک اصولگرایان شیراز در زمان صدارتش بر صندلی برق منطقه ای فارس،او را از صندلی مدیریت فجر نیز دور کرده است اما سرانجام و با نتایج تحقیر آمیز فجر در زمان مدیریت قنبری،سپاه فجر شیراز را مجاب کرد تا از مدیر فوتبالی خود برای باشگاه فجر سود ببرد هرچند فلاح به کاری فراتر از معجزه در فجر نیاز دارد تا تیم را در لیگ یک نگه دارد اما تساوی فجر با تیم بالانشین پارس جنوبی جم در تعطیلات نوروزی و شکست تیم خوب مس در رفسنجان نشان داد که فلاح رابطه عاطفی نزدیکی با فوتبالی های شیراز دارد و اگر نتواند فجر را در جدول لیگ یک بالا ببرد امیدواری برای صعود به لیگ یک فوتبال ایران برای فجر بسیار بالا خواهد بود.

آماده سازی ورزشگاه پارسِ میانرود در چراغ خاموش تعطیلات نوروزی و جوانه زدن چمن ورزشگاه همراه با نصب صندلی های آن در این ایام رویداد بزرگ ورزش فارس در اوج تعطیلات شروع سال بوده است.در آستان انتخابات ریاست جمهوری مدیران دولت در فارس قطعا این ورزشگاه را به بهترین شکل ممکن افتتاح می کنند تا به پشتوانه آن بتواند آراء خانواده ورزش را به نفع دکتر روحانی جمع کند.

حوزه گردشگری :

متولیان حوزه گردشگری در فارس بر این باورند که آمار گردشگران نوروزی در فرودین ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۱۰ درصدی داشته و بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر از بناها و اماکن زیر نظر این سازمان بازدید داشته اند! ادعایی که کمتر کسی باور می کند! این ادعا در حالی مطرح می شود که تعطیلات نوروزی فارس بارانی بود و خیابان های شیراز پررنگ ترین خلوتِ خود را در ایانم نوروز شاهد بودند!

سالهاست وقتی شیرازی ها برای تفریح در ایام تعطیلات به اطراف شهر می روند آنها را مسافر نوروزی تلقی کرده و در طول شبانه روز چندین بار شمارش می شوند!

به نظر می رسد هیچکدام از هتل های شیراز برنامه ویژه نوروزی برای مسافران خود نداشتند و امسال را نیز چون سال های گذشته به کار کلیشه ای پول جمع کردنِ هرچه بیشتر پرداختند!

حوزه شهری:

در حوزه شهری،شیراز هرگز نشانی از یک شهر گردشگری نوروزی نداشت!

بازگشایی فلکه ستاد بعد از سال ها و برداشتن ورقه های آهنی که چون دیواری قلب شهر را محصور کرده بود اگرچه اتفاقی فرخنده و مسرت بخش بود که با راه اندازی دوباره ساعت گل شیراز به عنوان یکی از قدیمی ترین نمادهای شهری ایران،می توانست خوشحالی شهروندان شیرازی را دو چندان کند اما طراحی بی ریخت ساعت گل و غیر خوانا بودن این ساعت در حالت پیاده و سواره،شادی را در قلب شهروندان سکته داد!

متاسفانه در لشکر بی شمار شورا و شهرداری شیراز یک طراح خوش ذوق یافت نمی شود و چهره های سیاسی اصولگرا در این دو نهاد زیبایی و شادی را در شهر فراری و یا سکته داده اند!

شیراز در ایام نوروز بیش از آنکه به مسافران خوشامد بگوید،پر بود از بنرهای “سوغاتی جریمه به همراه نبرید و خودروهای هوشمند پلیس در تمام خیابان ها نظاره گرند”!

در ایام نوروز گل آرایی منحصر به فرد با قابلیت جذب گردشگر را در شهر گل و بلبل شاهد نبودیم و المان های شهری نیز عاجز از یک نورپردازی هندسی و زیبایی شناسانه بودند.

ورودی های شیراز امسال سورپرایز خاصی برای مسافران نوروزی نداشت و همه مدعیان شهر در فرمانداری شیراز مشغول گرفتن عکس انتخاباتی بودند!متاسفانه شیراز را سالهاست دلواپسانی اداره می کنند که دلواپس زیبایی و ترافیک شهری نیستند!گویا شهر در دست کسانی است که “اصولشان” ترویج “فروع” است!در نزد آنها هیچ “اصولی” مهمتر از “حواشی” نیست و زیبایی و گرافیک شهری “سوسول” گرایی است نه “اصول” گرایی !

علی رغم وعده متولیان قطار شهری خط مترو نیز به فلکه ستاد و چهار راه زند نرسید، هر چند مزاحمت مترو بر روی زمین کم شده بود و همین موضوع باعث خوشحالی شهروندان شد.

حوزه اقتصاد:

بارش بی امان باران در تعطیلات نوروزی شیراز ، علاوه بر خوشحالی مردم و پر شدن مخازن آبی شهر و استان باعث شد از حجم پارک خواب ها و خیابان خواب ها در این ایام کاسته شود و مسافران نوروزی راهی جز استفاده از هتل ها و میهمان پذیرها و خرید غذا از رستوران ها نداشته باشند.اتفاقی که اقتصاد شهری را در ایام نوروز بهبود بخشید و البته حاصل برنامه ریزی هیچکس نبود بلکه هدیه آسمانی برای شهر شیراز بود!

حوزه رسانه:

علی رغم اینکه شیراز یک شهر رسانه است اما متولیان این بخش چون دیگر نقاط کشور برنامه ریزی خاصی برای انتشار مطبوعات در این ایام را ندارند.با این وجود روزنامه با سابقه خبر جنوب بر طبق روال چندین ساله خود اقدام به چاپ ویژه نامه های نوروزی در ایام تعطیلات کرد تا یک تنه جور دیگر روزنامه های شهر را بکشد،هرچند کیفیت و کمیت و نحوه توزیع این روزنامه در تعطیلات نوروزی جای بحث فراوان دارد.

خبرگزاری ها و به وبژه خبرگزاری رسمی دولت یعنی ایرنا وضعیت بسیار بهتری از روزنامه ها داشتند و انتشار لحظه به لحظه اخبار انتخابات تولیدات خبری آنها را در نوروز ۹۶ رنگ و بویی دیگر داده بود.

برخی روزنامه های شیراز نیز متاسفانه از پرداخت حقوق بهمن و اسفند و پاداش پایان سال خبرنگاران و پرسنل خود سرباز زدند تا قشر سختکوش و زحمتکش خبرنگاران به جای پرداخت عیدی به خانواده،دلنوشته های تلخ در فضای مجازی منتشر کنند و از مردم لایک همدردی عیدی بگیرند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.