فروش بهارنارنج‌های آرامگاه سعدی و حافظ؟!/چه کسی عطر بهار نارنج شیراز را با خودبرد؟

خبر پارسی – در آستانه اول اردیبهشت ماه که به قول سعدی “صولت برد آرمیده و ایام دولت ورد” رسیده؛ اردیبهشت جلالی که “بلبل گوینده بر منابر قضبان” است و شیراز مامن فرهنگ و ادب ایران خودش را آماده می کند که در زیبا ترین فصل خود میزبان دوستداران شاعر شهیر شهرش، استاد سخن سعدی باشد، عطر بهار نارنج، از آرامگاه شاعر پر کشیده است.

موتور جستجوگر گوگل، وقتی کلمه بهار نارنج را جستجو می دهید، در گزینه های خودش بهار نارنج را با ” بهار نارنج شیراز” پیشنهاد می دهد که یادآوری باشد بر اینکه رایحه بهار نارنج را باید در کوچه های این شهر جست و از بوی سحرانگیزش از خود بی خود شد.

عطر بهار نارنج به نوعی از اجزای ساختمان بی نظیر اردیبهشت شیراز است که اتمسفر این شهر را در این ماه بی بدیل می کند.

این روزها اما در آستانه این سمفونی بی نظیر در شیراز،  سازهای این سمفونی زیبا به نقل از شبکه های اجتماعی ناکوک شده است.

گردشگرانی که این روزها  از آرامگاه سعدی بازدید می کنند با صحنه‌ای عجیب رو به رو شده اند؛ با در آمدن شکوفه‌های بهارنارنج، گفته می شود میراث فرهنگی فارس که متولی آرامگاه سعدی است محصول درخت‌های بهار نارنج این آرامگاه را فروخته وهم اکنون به نظر می رسد خریدار در حال تکاندن بهار نارنج‌های این مجموعه است!

این رویداد در آن سوی شهر و در آرامگاه حافظ هم افتاده تا دو یار شیرازی در این مظلمه تنها نباشند.

این اتفاق در حالی می افتد که اول اردیبهشت ماه، یادروز سعدی است که هر ساله مراسم بزرگداشت شاعر در آرامگاه سعدی برگزار می شود؛ از سوی دیگر در این روز هزاران نفر از علاقه‌مندان و شهروندان شیرازی به آرامگاه  می‌آیند تا یاد شاعر بزرگ شهر را گرامی بدارند.

بی تدبیری متولین آرامگاه با واکنش شدید فعالان فرهنگی و اجتماعی رو به رو شده و پیام هایی در اعتراض به این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود؛ ظریف اینکه در شهر شاعر پرور، این پیام‌های اعتراض هم شاعرانه است:

یکی از شاعران شیراز در این خصوص سروده:

میراث فارس ناشیانه

زد بر دل باغ تازیانه

افسوس برای اندکی سود

آتش زده بر دل جوانه

سعدی اگر که بود می‌گفت

دشمن زده آتشی به خانه

ای حافظ ما بببن که میراث

بگرفته بهار را نشانه

یا شاعر دیگری که می گوید برای زیارت شیخ اجل آمده و حالا از مسئولان می پرسد که بهار نارنج‌ها چه شده؟:

 می دانی جای غصه و رنج کجاست

ای مار عزیز، مدفن گنج کجاست؟

من آمده ام زیارت شیخ اجل

میراث! بگو بهار نارنج کجاست؟

دامنه این اعتراض‌ها مستقیما متوجه سازمان میراث فرهنگی شده و باید دید اگر واقعا  این سازمان تصمیم یاد شده را گرفته باشد،  به چه بهانه ای و در قبال چه مابه ازای مادی چنین تصمیمی گرفته است؛ تصمیمی که به قول یکی دیگر از شاعران معترض شیرازی بهار حافظ و سعدی را گرفته است:

افسوس بهار در بهاران پژمرد

هرکس که شنید ناله‌ای زد افسرد

می گفت به ناله بلبلی افسرده

میراث بهار حافظ و سعدی برد

با بی تدبیری متولیان آرامگاه سعدی اما گویا این سال، سعدی را باید بدون عطر بهارنارنج شنید. شاید چند درخت بهار نارنج آرامگاه سعدی و حافظ، قطره ای از هزاران درخت بهار نارنج شیراز نباشد اما همگان ارادت سعدی به اردیبهشت شیراز را می دانند؛ فصل بهارنارنج‌ها. پس باید گفت همین چند درخت نارنج شناسنامه شهری است که عطر اردیبهشتش جهانی است. عطری که می گویند امسال به چند میلیون تومان فروخته شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.