شهیندخت ملاوردی:جوانان شاه کلید اصلی توسعه و عدالتخواهی محسوب می‌شوند

خبر پارسی – معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اعتقاد دارد که در جهان کنونی و با توجه به سهم جوانان از جمعیت جهان و خصوصا جهان اسلام، جوانان شاه کلید اصلی توسعه و عدالتخواهی محسوب می‌شوند که باید به‌خوبی از این ظرفیت بهره برد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، شهیندخت ملاوردی عصر شنبه ۱۶ بهمن در مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جهان اسلام با تصریح اینکه ۳۰۰ میلیون جوان در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی زندگی می‌کنند، گفت: باید افزایش دسترسی عادلانه جوانان به منابع و فرصت‌ها در صدر برنامه‌های دولت‌های اسلامی قرار گیرد.

وی با اشاره به بحران‌ها و تهدیداتی که جهان امروز را در بر گرفته است، تاکید کرد: بخشی از راه‌حل‌های خروج از بحران‌های کنونی جهان در دست جوانان است اگرچه دولت‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند اما جوان به‌عنوان کنشگری فعال می‌توان گفتمان صلح و عدالتخواهی را در عرصه‌های مختلف ترویج داده و دنبال کنند.

ملاوردی با بیان اینکه جهان و خصوصا کشورهای اسلامی، ابعاد جدیدی از خشونت و افراطی‌گری را تجربه می‌کنند، دامن زدن به پروژه اسلام هراسی و ترویج آن را یادآور شد و مشارکت کشورهای اسلامی را در مسیر تحقق اهداف جهان اسلام برای ترویج صلح و عدالت، بسیار اثر بخش توصیف کرد.

وی اعتقاد دارد که بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و استعدادهای نسل جوان برای ایفای نقشی موثر در توسعه یک الزام است و باید مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته و کشورهای اسلامی هم با استفاده از سرمایه جوانان خود، زمینه توسعه پایدار کشورها و جهان اسلام را فراهم کنند.

ملاوردی با یادآوری اینکه برگزاری همایش‌ها و رویدادهایی نظیر پایتختی جوانان جهان اسلام، امکان برداشته شدن گامی به سمت جلو را برای کشورها فراهم خواهد کرد، تحولات جهان اسلام را زمینه‌ساز توسعه مشارکت بیشتر زنان و جوانان در این کشورها دانست و مدیریت و هدایت توانمندی زنان با در نظر گرفتن تغییرات اجتماعی را بسیار با اهمیت خواند.

به اعتقاد معاون رئیس‌جمهور، نبود سیاستگزاری و اقدامات صحیح، جامعه بانوان در جوامع اسلامی را با مشکلاتی روبرو کرده و می‌‌کند که پیامدهای این مشکلات هم افراد هم کل جامعه را در برخواهد گرفت.

او با تصریح اینکه حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع مانع استحکام بخشی و حضور موثر آنان در کانون خانواده نیست، این مهم را بعدی دیگر از توان نقش‌آفرینی زنان توصیف و اضافه کرد: از نظر اسلام زنان توان فعالیت در عرصه‌های مختلف را دارد.

ملاوردی گفت: آنچه که غرب در اواخر قرن بیستم در خصوص حقوق زنان به آن دست‌یافته را اسلام هزار و ۴۰۰ سال قبل مورد توجه قرار داده است. به دنبال ورود زنان به عرصه دانش و کار، انتظار می‌رود که سهم زنان از مدیریت‌ها متناسب با حضور آنان باشد.

او با بیان اینکه امروز دختران و زنان مسلمان دسترسی کمتری نسبت به مردان به مسئولیت‌های کلیدی در کشورهای اسلامی دارند و به موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی بسنده کرده‌اند، اضافه کرد: ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده تا زمینه حضور بیشتر و موثرتر زنان در اداره کشور را فراهم کند اگرچه وضعیت امروز، از نگاه مسئولان و مردم با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

ملاوردی اراده جدی مسئولان در این زمینه را نشان‌دهنده تلاش برای افزایش سهم زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی دانست.

به گزارش ایسنا، عصر شنبه، شیراز رسما به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام، فعالیت خود را آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.