حسن پور: رویکرد شهرداری شیراز برخورد علمی با آسیب های اجتماعی است

خبرپارسی – معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در آیین تکریم و معارفه رییس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی گفت: شهرداری شیراز در کنار پرداختن به اقدامات عمرانی، توجه ویژه ای به انجام امور فرهنگی و اجتماعی دارد و پیشگیری از رشد آسیب های اجتماعی در سطح شهر دارد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری شیراز، محمدرضا محمد حسن پور در این آیین با بیان اینکه رویکرد شهرداری شیراز برخورد علمی با آسیب های اجتماعی است، گفت: برخورد علمی و آکادمیک با آسیب های اجتماعی برخوردی قهری نیست، بلکه معتقد به پیشگیری از آسیب های اجتماعی با ارایه راهکارهای سازنده هستیم و این امر باید از آموزش و پرورش و خانواده ها شروع شود.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری این کلانشهر افزود: شیراز در زمره زیباترین شهرها محسوب می شود اما نازیبایی هایی همانند آسیب های اجتماعی نیز در این شهر وجود دارد که امیدوارم با تعامل، همکاری و همراهی مسئولان بتوانیم این معضلات را برطرف کنیم.

آسیب های اجتماعی باید دغدغه همه مسئولان باشد
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان شیراز نیز در این آیین تکریم و معارفه رییس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با بیان این مطلب که باید به بحث آسیب های اجتماعی به صورت ویژه توجه شود، افزود: آسیب های اجتماعی باید دغدغه همه مسئولان و مدیران باشد و در این راستا برنامه ریزی های لازم را جهت کاهش و رفع آن انجام دهند.
سعیدی خاطرنشان ساخت: عوامل بسیار زیادی در ایجاد آسیب های اجتماعی نقش دارند اما باید با بررسی برنامه های انجام شده، ایرادات و مشکلات را شناسایی و با برنامه ریزی مناسب تری نسبت به رفع معضلات اقدام کنیم.
وی با بیان این مطلب که مرکز ویژه نگهداری از  بانوان آسیب دیده نیز به زودی راه اندازی خواهد شد، افزود: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و پارک سلامت که بزرگترین پارک سلامت در ایران و حتی خاورمیانه است در راستای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی استفاده کرد.

وجود آسیب های اجتماعی در شان شیراز نیست
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در شان شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و همچنین پایتخت فرهنگی کشور نیست که در خیابان ها و کوچه پس کوچه های آن شاهد وجود آسیب های اجتماعی باشیم.
دکتر لیلا دودمان ادامه داد: در دنیای امروز نباید  مسائل و آسیب های اجتماعی را نادیده گرفت، بلکه باید متناسب با مطالعات جامعه حرکت و پاسخ های مناسبی به رویدادهای اجتماعی داده شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این مطلب که تا به حال برای کاهش آسیب های اجتماعی از شیوه درمان  شده گفت: این شیوه برخورد با آسیب ها یک دور باطل و ناقص است. امروز باید به پیشگیری از آسیب های اجتماعی توجه ویژه کرد چون در یک جامعه سالم همیشه هزینه های پیشگیری کمتر از درمان است.
وی اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از افرادی که توسط اداره آسیب های اجتماعی جمع‌آوری می‌شوند، معتادان متکدی هستند که به دلیل عدم حمایت و نگهداری دوباره به خیابان‌‌های شهر باز می گردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مبارزه با آسیب های اجتماعی وظیفه یک نهاد و سازمان خاص نیست، افزود: باید تمام ادارات و ارگان های زیربط پس از جمع آوری افراد آسیب دیده نسبت به اصلاح اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی آنها اقدام کنند. با اجماع همگانی نه تنها چهره ناهنجار شهر را تبدیل به چهره ای زیبا می کنیم بلکه این تعلق خاطر را نیز به وجود خواهیم آورد که شهرما  خانه ماست.

پیشگیری رکن اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی است
سیروس پاک فطرت عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در کاهش آسیب های اجتماعی ابتدا باید به پیشگیری اهمیت داده شود. برای رفع آسیب های اجتماعی در سطح شهر  برخورد تحکمی و قهری کارساز نیست بلکه باید شرایط روحی  و روانی افراد آسیب دیده نیز در نظر گرفته شود. در این راستا با تشویق افراد آسیب دیده می توان آنها را ترغیب کرد که به آغوش جامعه باز گردانده شوند.

ارائه آمار صحیح از آسیب های اجتماعی الزامی است
رییس جدید اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با اشاره به لزوم ارائه آمار دقیق از آسیب های اجتماعی تصریح کرد: در اعلام آمار آسیب های اجتماعی شفاف عمل نمی کنیم و تا هنگامی که آمار دقیق اعلام نشود نمی توان کار پژوهشی صحیحی انجام داد. حتی در خانواده ها نیز تا هنگامیکه آمار دقیق اعلام نشود، حساسیت زایی ایجاد نخواهد شد.
یوسف آفرینی ادامه داد: ما باید بپذیریم که اعتیاد مصداق بارز آسیب های اجتماعی است و برای مقابله با ان همه نهادها و سازمان ها باید دست در دست هم دهند.
وی اهمیت دادن به سه  اصل پیشگیری، درمان و صیانت را بسیار مهم دانست و گفت:  برنامه ریزی های لازم در خصوص رفع آسیب های اجتماعی بر اساس این سه اصل خواهد بود.
آفرینی با بیان این مطلب که کار پیشگیری باید با آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین آغاز شود، گفت: پیشگیری به عنوان یک اصل مهم باید در تمامی سنین علی الخصوص کودکی مورد توجه قرار بگیرد.
بر اساس این گزارش، پیش از این خلیل رحمتی رییس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی بود و در این مراسم یوسف آفرینی به عنوان رییس جدید اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی معرفی شد.

خبرنگار: محمد مهدی شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.