فست فود برای سلامتی مضر است حتی نوع شیرازی آن!/از فست فودهای شیرازی چه می دانید؟

خبر پارسی ـ سعید نظری –  نام و نقش شیراز در ساخت تمدن چند هزار ساله ایرانی و اسلامی، آنقدر بزرگ هست که هر گردشگر را به سمت آثار تاریخی همچون پرسپولیس، حافظیه، مجموعه زندیه، سعدیه، باغات سرسبز و تاریخی سوق دهد.
از طرفی ذوق و سلیقه مردم هر شهر در طبخ و صرف غذای بومی نیز برای دیگران جذابیت دارد و بخشی از جذابیت‎های گردشگری هر منطقه به شمار می‌رود. در این میان شیراز از قدیم به کلم پلو و سالاد شیرازی، فالوده و بستنی سنتی، آش آبغوره و کلوچه و مسقطی، نان یوخه و شکری و … شهره بوده و حالا باید فست فودهای شیراز را هم به لیست منوی غذای گردشگری این شهر اضافه کرد.
شیرازی‎ها که در مصرف غذاهای فست فود اگر رکورددار نباشند، اما جز شهرهای پر مصرف فست فود به شمار می‎روند، حالا در طبخ و تهیه غذای فست فود به سبک منحصر بفردی دست یافته که در هیچ جای کشور نمی‎توان فست فودهایی به این خوشمزگی و لذیذی یافت.
شاید سردار «محمدرضا نقدی»هرگز طعم همبرگر مخصوص شیرازی‎ را نچشیده که پس از توافق هسته‎ای از ورود «مک دونالد» یا همان رستوران‎های زنجیره‎ای تولیدکننده همبرگر معروف آمریکایی ابراز نگرانی کرده است.
هر چند غذاهای فست فودی به سبک امروزی ریشه در فرهنگ غرب دارد، اما برخی مطالعات نشان می‎دهد که نخستین بار همین پارسیان بودند که در جنگ‏های باستانی با رومیان، غذاهای فست فودی را برای حمل و نگهداری بهتر و تغذیه سالم‌تر سربازان هخامنشی ابداع کردند و حالا فرزندان خلف آن در شیراز، برگ جدیدی از تاریخ غذاهای فست فودی را گشودند.
بازار فست فودهای شیراز چنان گرم است که گاهی در یک راسته چندین ساندویچی و فست فودی کنار هم بازگشایی شده و این تعدد رستوران‎های فست فود با سبک و سیاق خاص و دقت نظر شیرازی‎ها در خرید از فروشگاه‎های با کیفیت و مزه برتر، به رقابت در شگفتی طعم و مزه و نیز تنوع طبخ منجر شده است.
معمولا غذاهای با پخت سریع و یا پیش پخته مثل همبرگر، سوسیس و کالباس را می‎توان از طریق صنایع غذایی تهیه کرده و با حرارتی محدود آن را میل کرد، اما شیرازی با استفاده از گوشت تازه و بدون مواد نگهدارنده برگرهای با عطر و طعم لذیذیدرست می‎کنند که نباید تجربه خوردن آن را از دست داد.
استفاده از گوشت تازه گوسفند و مرغ به همراه ادویه‎های خاص و پخت آبدار آن، هر مهمانی را به وجد می‎آورد. تنوع در چگونگی پخت از برگرهای سرخ شده گرفته تا ترکیب برگر مرغ و گوشت کبابی، هر ذائقه ای را به تحسین وا می‎دارد خصوصا آنکه پنیر تست و چدار هم همنشین برگر شده باشد و نام «چیزبرگر» بگیرد!
بعد از برگرهای مخصوص مرغ یا گوشت، سراغ «کتلت‎ شیرازی» بگیرید. کتلت‎هایی که با مخلوط زرده تخم مرغ، سیب زمینی و آرد سوخاری و ادویه جات مخصوص و بدون هرگونه مواد نگهدارنده تولید می‌شود. کتلت سریع‎ترین و ارزان‎ترین غذایی است که می‎شود در یک فست فودی سفارش داد به ویژه برای آنان که علاقه‎ای به مصرف گوشت ندارند.

راه اندازی خطوط پروازی بین شیراز و استانبول و برخی شهرهای ترکیه هم باعث نشد، کباب ترکی شیراز جایگاه خود را از دست دهد و هنوز تنورهای ایستاده کباب ترکی در شیراز شعله می‎کشند و ترکیب دود دنبه و گوشت و سبزیجات معطر کباب ترکی، معده عابران را قلقلک می‏دهد. مطئنم ترکان استانبول هم از لذت خوردن کباب ترکی شیراز انگشت به دهن می‎مانند.
پیتزای شیراز هم خود حدیث مفصلی دارد. ترکیب طعم پنیر، فلفل دلمه و آویشن شیرازی، شب شما را به یاد ماندنی می کند اگر پیتزا را در بلوار چمران صرف کنید. شاید پیتزای شیراز در ظاهر تفاوتی با پیتزای روم نداشته باشد اما حتما در طعم و عطر به اندازه یک سر و گردن از پیتزای ایتالیا بالاتر است. شاید محمدجواد ظریف این بار وزیر خارجه ایتالیا را به صرف پیتزای شیراز در مجموعه پرسپولیس دعوت کند.
کالباس و سوسیس نخورید، چنگی به دل نمی‎زنند و به دلیل تولید صنعتی، خلاقیتی هم در طبخ ندارد اما اگر میل به خوردن چنین غذاهای آماده‎ای پیدا کردید، هات داگ تنوری با پنیر مخصوص و طعم چیلی و سس قارچ انتخاب کنید. شیرازی‎ها در پخت هات داگ تنوری بی نظیرند. افراد کم غذا دقت کنند که یک ساندویچ هات داگ تنوری به حدی بزرگ است که می‎توانددو نفر را سیر کند.
فلافل و سمبویه اعلای آبادان هم در شیراز یافت می‎شود و شیرازی‎ها علاوه بر سیب زمینی با ترکیباتی از قارچ، فلفل دلمه، پنیر و گوشت مرغ، گوی ابتکار و تنوع رااز آبادانی‎ها ربوده‎ و شما می‎توانید سمبوسه و فلافلی به مراتب خوشمزه تر از آنچه تا کنون در بازار آبادان و ساحل خرمشهر خورده‌اید، در شیراز میل کنید.
سس‎های متنوع و منحصر بفرد هر فست فود که با سلیقه خاص سرآشپزان تهیه می‎شود، را امتحان کنید.سس‎هایی با ترکیب کچاب، مایونز، خیارشور، قارچ، فلفل تند و ادویه جات معطر به لذت و تنوع مزه ساندویچ‎های شیراز شکوهی بی‎نظیر داده است.
نان‎های تازه باگت گرد و بلند با تزئین کنجد همراه با کاهو و کلم و جعفری ترد مزه زرقان و گوجه آب‎دار دشت مرودشت عیار ساندویچ شیراز را به شدت بالا می‌برد و هنگامی بر اوج مزه تمرکز خواهید کرد، که یک عدد لیموی جهرم و یک فلفل سبز تند نصرآباد و برشی از فلفل دلمه سپیدان را هم کنار ساندویچ خود داشته باشید.
طعم خوش قارچ شیراز را می‎توانید در قارچ سوخاری و سیب زمینی سرخ کرده با سس کچاب گوجه خواهید یافت اما سراغی از مرغ سوخاری یا همان KFC نگیرید که روی آن بسی سفت و خشک است و درونش خام و نپخته!
نوشیدنی‎ها به روال معمول سراسر کشور همان نوشیدنی پپسی و کوکا و مشتقات هم خانواده آنهاست و چیز جدیدی نمی‌یابید اما چاره‌ای هم جز همین نوشیدنی‎ها نیست.
اگرچه فست فودهای شیراز در نامگذاری غذاهای خود از نام‎های فرنگی همچنان بهره می‎گیرند اما ابتکار عمل آنان در نامگذاری هم ستودنی است و وقتی منوی غذایی چند رستوران فست فودی را مقایسه می‎کنید، اوج سلیقه شیرازی‎ها را به چشم خواهید دید.
این گزارش البته به معنای تائید غذای همه رستوران‎های فست فود شیراز نیست چه بسا برخی از آنها از حداقل کیفیت و مزه و رعایت بهداشت به دور هستند. اگرچه مراکز بهداشتی بر روند کار فست فودها نظارت دارند اما برای انتخاب فست فودهای خوب شاید بهترین راه دقت درطول صف مشتریان شامگاه فست فودی‎ها باشد؛ در عین حال برای اطمینان خاطر هم می‎توانید از شهروندان شیرازی بپرسید «کجا می‎توان شبی را با فست فود شیرازی لذت برد؟» حتما شما را راهنمایی می‎کنند.
و اما توصیه آخر: مراقب باشید مصرف زیاد فست فود برای سلامتی شما مضر است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.