رحیمی صادق: هیچ اقدام فرهنگی در فارس انجام نمی شود مگر با مشورت حوزه‌های علمیه

خبر پارسی ـ ایسنا: حوزه های علمیه فعال فارس امسال یک هزار و ۵۶۰ طلبه در سطح استان پذیرش می‌ کنند.

حجت‌الاسلام محمد رحیمی‌صادق، در یک نشست خبری با بیان اینکه هم‌اینک ۵۴ حوزه علمیه در سطح استان فارس فعال است، گفت: در سه‌سال گذشته، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، فارس در موضوع فعالیت‌ حوزه‌های علمیه در کشور جایگاهی مناسب کسب کرده است.

وی اضافه کرد: اکنون حدود ۵ هزار طلبه در مدارس علمیه سراسر فارس مشغول به تحصیل هستند اما با توجه به نیازهای روبه رشد فرهنگی، باید زمینه رشد هرچه بیشتر این مراکز علمی و دینی را فراهم کنیم.

این مقام روحانی خاطرنشان کرد: امسال ظرفیت برای پذیرش ۵۴۰ متقاضی دیپلم، ۸۴۰ متقاضی سیکل و ۱۸۵ متقاضی دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در حوزه‌های علمیه فراهم شده است.

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق اضافه کرد: ثبت‌نام از متقاضیان از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۲۵ اسفند ادامه خواهد داشت و متقاضیان روز ۲۹ فروردین‌ماه در آزمون کتبی شرکت می‌کنند و در صورت قبولی در این مرحله و گذراندن مراحل بعدی، می‌توانند به تحصیل در حوزه‌های علمیه مفتخر شوند.

وی با یادآوری اینکه بعد از انقلاب اسلامی متاسفانه حضور و فعالیت حوزه‌های علمیه در استان فارس، پررنگ نبوده است، گفت: طی ۴ سال اخیر و با ایجاد مرکز حوزه علمیه و شورای حوزه‌های علمیه در فارس، تلاش شد این نقص جبران شود و هم‌اینک بسترها برای ایجاد و توسعه مراکز حوزه‌های علمیه فراهم است.

رحیمی‌صادق با بیان اینکه کمبود روحانی در سطح فارس مشهود است،‌ گفت: براساس نیاز، به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۵ روحانی فعال نیاز است اما هم‌اینک در سطح استان فارس تنها حدود یک هزار و ۵۰۰ روحانی حضور و فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه، تمایل به حضور و تحصیل در مدارس علمیه هنوز مطلوبیت کافی را ندارد، گفت: برخی خانواده‌ها گمان می‌کنند طلبه پس از فراغت از تحصیل، شغل مناسبی نخواهد داشت، یا فکر می‌کنند زمینه تحصیل در رشته‌ها و مباحث مختلف وجود ندارد، حال آنکه برای تمام فارغ‌التحصیلات حوزه‌های علمیه بسته به توانمندی و ظرفیت‌های علمی فرد شغل مناسب وجود دارد و هم اینکه یک طلبه می‌تواند در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف تحصیلی، تا مقاطع عالیه، تحصیلات را ادامه دهد.

این مقام روحانی بااشاره به فراهم شدن زمینه برای برپایی کلاس‌های خارج به شکل ویدئوکنفرانسی زنده، در شیراز و بهره‌بردن از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی، فراهم است، گفت: امروز خوشبختانه استان فارس بین استان‌های کشور در مباحثی نظیر پژوهش، تعدد آثار پژوهشی، تعداد اساتید شاغل در حوزه‌های علمیه و فعالیت در مسائل خانواده، ورزش طلاب و موضوعات آموزشی، جایگاه اول تا سوم را دارد.

وی از حضور و فعالیت بیش از ۶۰۰ استاد در حوزه‌های علمیه سراسر فارس خبر داد و گفت: امروز در فارس هیچ اقدام فرهنگی انجام نمی‌شود مگر با مشورت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه.

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق در عین‌حال کمبود روحانی را موجب ناتوانی این مرکز در پاسخگویی به نیاز مساجد و مدارس به امام جماعت و روحانی فعال دانست و گفت: اکنون توان پاسخگویی به نیاز ۷۰ درصد از مدارس به امام جماعت را نداریم.

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس همچنین گفت: هم‌اینک بالغ بر ۷۰ درصد مساجد موجود در سطح شهرستان‌های استان فارس، فاقد روحانی مستقر هستند.

وی البته از راه‌اندازی قریب‌الوقوع مدرسه قرآنی حوزه و ستاد تفسیر در فارس خبرداد و گفت: اگر رسانه‌ها همراهی بیشتری با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه داشته باشند می‌تواند خلاء حضور و فعالیت روحانیون را با پذیرش متقاضیان تحصیل در مدارس علمیه، در آینده جبران کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.