بخشی از پل کابلی ولیعصر شیراز سقوط کرد! /ساخت پل دست کی است؟

خبر پارسی – بخشی از پل کابلی ولیعصر شیراز که با طول یک کیلومتر قرار بود یکی از بزرگترین پل های کابلی کشور باشد،در نیمه راه سقوط کرد!

یک منبع مطلع در این رابطه به خبر پارسی گفت: ظاهرا ساخت پل دست قرارگاه خاتم است و بتنی که استفاده کردند  مقاومتش کم بوده است.

به گفته وی ظاهرا قفس ها و داربست های زیر پل را زود کشیدند و همین مسئله باعث شده پل پائین بیاید.

هر چند خبر پارسی صحت این منبع مطلع را تایید یا تکذیب نمی کند اما مقامات رسمی باید پاسخگوی چرایی تخریب پل یاد شده باشند.

IMG-20140729-WA0017

 این پل قرار بود زمستان سال آینده تکمیل و آماده ی افتتاح شود.

این پل قرار بود تبدیل به نمادی زیبا و ماندگار برای شیراز شود.

این پل از پارک ولیعصر واقع در میدان ولیعصر شروع و قبل از پل دفاع مقدس به زمین رسیده و عرشه ی میانی پل بوسیله ی یک ستون ۶۳ متری ، ۱۰۵ متر در هوا معلق است.

پل کابلی ولیعصر شیراز که قرار بود اوج توانایی مجموعه شهرداری را در اجرای پروژه ای بزرگ به نمایش بگذارد در نیمه راه سقوط کرد.

مدعیان ساخت پل کابلی ولیعصر اعتقاد داشتند: این پل به دلیل موقعیت قرارگیری آن توسط مسافران ورودی از شمال و شرق شیراز و همچنین کلیه مسافران ورودی به ترمینال مرکزی شیراز  ( کاراندیش ) بخوبی دیده خواهد شد و اوج عمران و آبادانی شهر شیراز را بعنوان پایتخت فرهنگی ایران به نمایش خواهد گذاشت.

IMG-20140729-WA0018

IMG-20140729-WA0019

IMG-20140729-WA0020

57 دیدگاه برای “بخشی از پل کابلی ولیعصر شیراز سقوط کرد! /ساخت پل دست کی است؟

  1. واقعا زشته
    در این حادثه هم پیمانکار هم مشاور و هم کارفرما مقصرند و میباست جوابگو باشند

  2. نماد بی مدیرتی است’
    نه زیبایی و ماندگاری.
    بیایید توی کاری که علم و تجربه نداریم دخالت مدیریتی نکنیم و بسپاریم به اهل علم و تجربه.

  3. چه افتضاحی! حتی با ساده ترین و تقریبی ترین نوع آنالیز و طراحی هم یک سازه می تونه وزن خودشو تحمل کنه!

    1. بنده دانشجوی دکتری معماری هستم و خیلی مشخص هست که فقط شکسته شدن سازه موقت که توی هر کارگاهی پیش میاد به نظرم در صورت عدم تخصص ذهن مردم رو درگیر نکنید

      1. سلام، بنده هم دانشجوی دکتری عمران هستم، شما به عنوان یک معمار هم نظر اشتباهی دادید، نخیر به هیچ عنوان این اتفاق طبیعی نیست و باید فاکتور ایمنی بالا رو به همراه تحلیل های عددی در نظر بگیرند. مشخصه که ورودی تحلیل ها اشتباه بوده که دو منشا دارد: یا مصالح بی کیفیت و یا تحلیل اشتباه. شما تحلیل سازه رو چقدر اطلاع دارید که میگید طبیعیه؟ یعنی توی هر کارگاه پلسازی قسمتی ریزش می کنه؟!! عجیبه

      2. من ساکن شیراز نیستم، امیدوارم که این قضیه صحت نداشته باشه، و خدا رو شکر که صدمه جانی نداشته

      3. سلام آقای دکتر!
        ببخشید ولی نمیدونم شما توی چه کارگاه هایی کار کردین که شکستن سازه موقت براتون کاملا طبیعیه؟!!!
        در تصاویر هم مشخصه که این نوع قالب بندی برای یک چنین سازه ای اصلا معقول نیست. تازه این اتفاق در حالت طبیعی افتاده در صورتی که پیمانکار باید فکر حوادث طبیعی (مثل زلزله و سیل) و حوادث غیر طبیعی (مثل برخورد وسایل نقلیه کارگاهی و …) را هم کرده باشه.
        برای چنین افتضاحی در کشور ژاپن وزیر و شهردار و … استعفا میدن و رسما از مردم عذرخواهی می کنن ولی توی کشور ما حتی نماینده پیمانکار هم عذرخواهی نمیکنه و مطمئن باشین که خسارت این افتضاح رو هم از کارفرما میگیره (چون …. خب معلومه که …. از شهرداری شیراز قوی تره!)

    2. مشکل باز کردن پایه های زیر عرشه قبل از موقع مقرر بوده و گرنه امکان نداره یه پل وزن خودشو نتونه تحمل کنه… حتی بدون محاسبات مهندسی

    1. شیراز نخل دار0؟؟؟!! … بیا شیراز تا ببینی تعداد درختان نخلی که فقط در طول بلوارهای طولانی شهر سالیان سال هست که زیبایی رو به محورهای ترافیکی شهر داده اند چقدره. بسیاری از این نخلها و این نوع طراحی فضای سبز شهری بیش از چهل سال پیش سابقه دارند و منظره ی بلواره رو شبیه مناظر جنوب فرانسه یا کالیفرنیا کرده اند. بینظیر در تمام ایران.

  4. با سلام بنده یکی از پرسنل همین پروژه بوده ام. بار ها بی کفایتی سرپرست این کارگاه را با مدیران ارشد قرارگاه مکاتبه کردیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.

    1. 3به نظر میاد شما آدم فروشی بیش نیستید.طرح مذکور سه عاملی بوده وبرداشتن پایه های زیر عرشه با همامنگی دستگاه نظارت مقیم بوده پس بی دلیل افراد بیگناه را متهم نکنید

  5. عکس وسط بیابان رو گذاشتن میگن پل کابلی ولی عصر
    پل کابلی ولی عصر هنوز درست نشده که خراب بشه واقعا خنده داره

  6. وقتى ق خ س دستشو از رو بیت المال و پروژه هاى ملى برنمیداره نتیجش همین میشه، بماند که این پولا کجا میره …

  7. فک کنم بعضی از دوستان تخصص لازم رو نداشته باشند این عکس ها امکان ندارد مربوط به سازه کششی باشد معمولی ترین مهندس معمار یا سازه از توع بار گذاری متوجه دهنه دار بودن این پل میشود این خبر از نوع بستر عکس ها و درختان به نظر شیراز نیست همچنین عرشه سازه های کابلی از نوع پیش ساخته اند و حتی اگر شیراز هم باشد اتفاق مهمی نیست بی احتیاطی است و ضرر ان 2 3 روز کاری است چون به راحتی عرشه پل با یک جرثقیل بلند و سازه موقت زیر ان تقویت میگردد و دوباره بار گذاری میگردد
    من واقعا نمیدونم چی بگم شایعه و انتشار ان به این گونه فقط باعث ضرر شهری است که پس از سالها تازه دارد از بار خرافات طاغوتی ان کم و به ان رسیدگی میگردد.لطفا در صورت عدم تخصص دامن به شایعه نزنید

    1. من ساکن شیراز نیستم اما شما با چه نظر قطعی میگید که این سازه کششی نیست؟!

    2. بنده تا حدی مطلع هستم.اینجا هم شیراز هست هم پروژه مربوطه. در ضمن عرشه های پیش ساخته نیست بلکه نیاز به قالب بندی و بتن ریزی دارد… و چندین ماه زمان نیاز دارد…

      جک ها پیش موعد و بدون هماهنگی توسط پیمانکار باز شده بود ….

    3. جناب حمیدرضا با حدس و گمان و (فک کردن) نمیشه نظر داد. من از زمان شروع این پروژه به دلیل قرار داشتن در مسیر محل کارم هر روز شاهد مراحل ساخت اون بودم و هستم. اینجا خود خود خود شیراز است و ریزش آن هم صحت دارد. البته من تخصص چرایی سقوط اون رو ندارم و نظری هم ندارم. لطفا بدون آگاهی و با نگاه به بستر و درختان درون عکس نظر ندهید. امیدوارم که این پروژه ی بزرگ هرچه زودتر و البته محکمتر به بهره برداری برسد.

  8. Salam.man vaghean moteasefam.az vaghti farmandeye gharagah avaz shod va aghaye abdolahi omadan bayad montazere in roozha ham miboodim.estefade az afrade bitakhasos va band bazi hamin mishe

  9. شیرازه خوب هم شیرازه. هم پارک ولی عصر نخل داره، هم عکسا شبیه بیابون نیستن، دهنه داره چون کابل ها قرار نیست اون قسمتو نگه دارند. درضمن جدای از این قسمت از پل اجباری در نوع عرشه پل کابلی نیست.

  10. سلام . بازم خوبه اول کار این فرو ریخت.نه رو سر مردم . این سازه موقتى که ساختند تحمل این همه وزن رو نداشته .این نوع سازه مال عهد بوق هست . این چه مدل کار کردنه . عاقبت پل ساختن تو پارک همینه . طرف فکر میکنه اومده پیک نیک

  11. بابا این کجاش شیرازه
    ما ک چندین ساله شیرازیم چنین جایی ندیدیمه
    نخلش کجا بود؟

    1. چون اصالتا شیرازى نیستید و فقط چند ساله شیرازید احتمالا تا به حال همه جاى شیراز را خوب ندیده اید جهت اطلاع اکثر درختان بلوار مدرس و تعدادى از درختان پارک ولى عصر نخل هستند.

    2. تعداد درختان نخلی که فقط در طول بلوارهای طولانی شهر سالیان سال هست که زیبایی رو به محورهای ترافیکی شهر داده اند بسیار زیاده . بسیاری از این نخلها و این نوع طراحی فضای سبز شهری بیش از چهل سال پیش سابقه دارند.

  12. تمام کسانی که این خبر را کذب می خواندندرا به مطالعه مصاحبه رضا محمدیان عضو شواری شهر و تایید تخریب این سازه ودر واقع این خبردر خبرگزاری مهر دعوت می کنم.

  13. دوست عزیز چه کسی گفته در شیراز نخل وجود ندارد ؟؟؟ یه کم چشمهاتون باز کنید

  14. دوستان، چه اصراری به دفاع از عملکرد ضعیف پیمانکار دارید؟ با حذف صورت مساله و شایعه خواندن خبر می تونین بی کفایتی پیمانکار و کارفرما رو هم حذف کنید؟!!
    برخی حتی به خودشان زحمت ارسال جوابیه و تکذیب این خبر رو هم نمیدن! بعد اینجا بعضی ها کاسه داغتر از آش هستن و نظرات کارشناسی! و دلسوزانه!! میدن.
    از قدیم گفتن قبول کردن نقاط ضعف گام بزرگی برای حل اون نقاط ضعفه. بیاین مشکلات و اشتباهاتمون رو قبول کنیم. این فقط یه مثاله، در تمام تقاط کشور این مشکلات موج میزنه.

  15. این پل قرار بود نمادی از تلاشهای شبانه روزی پرسنل زحمت کشی باشد که سختیها و استرسهایی برای آن کشیده شد، ولی بی لیاقتی و بی کفایتی مدیریت جدید موسسه و قرارگاه و بخصوص سرپرست کارگاه بی کفایت این پروژه مهم به همه زحماتی که بنده و دوستانمان در پروژه کشیدیم و با بی میلی این پروژه رو به آقایان به اصطلاح متخصص سپردیم به غیر از این انتظاری نداشتیم و نداریم گرچه کارفرمای محترم و نظارت همیشه در صحنه اش هم با این ریزشها ی پرسنل متخصص با سکوتشان موافقت نمودند پس دلیل ناراحتی نیست به جز ناراحتی از عدم مدیریت و و و ….

  16. ضمن موافقت با نظر الف -م با ید بگویم سوء مدیریت نه تنها در پیکره جدید موسسه عمران بوده بلکه برخی مدیران رده یالای قرارگاه خاتم پس از افتضاح فروش شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و اخراج نیروهای متخصص کلیه رده های قرارگاه مسبب اینگونه خسارات به پروژه های ملی کشور بوده است ، حال بنده به عنوان یکی از کارکنان سابق قرارگاه خاتم معتقدم این افتضاح فقط با استیضاح مسببان اصلی این تغیرات در پیکره قرارگاه قابل جبران است و لاغیر…

  17. سلام شمایی که دم از تخصص میزنید اگه می دونستین برای تخریب و بازسازی ان چه هزینه ای رو باید متحمل بشیم نمی گفتین با یه جرثقیل بوم بلند می تونیم مهارش کنیم و این نمیتونه یه حادثه معمولی باشه. جناب متخصص

  18. جهت اطلاع بزرگواران: خبرگزاری ایرنا، تابناک و شیرازه خبر فوق رو تایید کردند و با تصویر خراب شدن بخشی از پل کابلی ولیعصر شیراز رو منتشر کردند.
    لطفا به جای تکذیب، کمک کنید تا با انتشار این خبر مسببین و عاملین این بی احتیاطی و بی کفایتی معرفی و رسوا شوند.

  19. معلوم نیست چه اصراری برساخت این پلهای نیمه کاره و ناقص که ترکیب شهر را بهم زده دارند.ولی فکری بحال ورودی های شهر .کمبود پارکینگ .گره های کور ترافیکی. وهزار معضل دیگر که مسئول ان شهرداری و شورای شهر میباشدنمی کنند.لابد منافع اقتصادی بیشتری برای متولیان امر داره.!!!!!!!
    …….

  20. این اتفاق در هیج جای دنیا طبیعی نیست ولی در ایران یک اتفاق طبیعی خوانده میشه و اصلا هم نیازی به عذرخواهی مقامات نداره،ایرانه دیگه

  21. با سلام. دوستان تو رو خدا همین امروز یه سری به پارک ولیعصر در میدان ولیعصر شیراز بزنیدبعد بگید اینجا شیراز نیست چون نخل داره.

  22. ضمن سلام
    به اطلاع کلیه دوستان و متخصصین و دکترها و ناشناسان و افرادی که از ترس با اسم مستعار نظر میدهند و افراد کینه توزی که از موقعیت سو استفاده میکنند
    یک سئوال دارم و ان این است که اگر شما مسئول این پروژه بودید و راننده لودر بر اثر بی احتیاطی به قالب های زیر پل اسیب میرساند و این اتفاق پیش میامد چه جوابی داشتیداین را در نظر داشته باشید که این پل کابلی است و یک سر ان هنوز معلق بوده و فقط با قالب های زیر ان در محل خود ثابت است و هنوز کاملا مهار نشده است
    جهت متخصصین بی سواد که فقط از کارهای عمرانی مدرک ان را دارند نه شعور انرا عرض میکنم این ازمایش ساده را انجام دهید و سپس نظر دهید
    لوازم مورد نیاز
    دو عدد بطری نوشابه
    یک عدد مداد
    در مرحله اول دو بطری را در فااصله 20سانتیمتری هم قرار دهید و مداد را طوری روی یکی از بطری ها قرار دهید که یک طرف مداد 5 سانتیمتر و طرف دیگر ان 15 سانتیمتر از مرکز بطری دور باشد چه اتفاقی میافتد حال برای ایستا بودن مداد باید قالبی زیر ان قرار دهیم حال اگر به دلایل مختلف قالب زیر مداد بر اثر حادثه ای زیر مداد دچار تنش شد همان مسئله ای که احتمالا برای پل پیش امده است چه کسی مقصر است حالا مردانه اعتراف کنید و مردانه وبدون غرض نظر دهید
    اگر باز هم نتوانستید این مسئله را درک کنید لطفا به یک دکتر متخصص در امور روانی مراجعه کنید

  23. سلام به همه دوستان
    رخ دادن این اتفاق به هر دلیلی قابل قبول نیست و ناراحت کنندس
    اما به هر حال احتمال رخ دادن چنین اتفاقاتی هیچ وقت صفر نمیشه
    تعداد این اتفاقات و وسعت اون قطعا به تجربه و مسیولیت پذیری کارکنان بستگی داره
    در اینکه ما چقدر از دنیای پیشرفته پروژه های عمرانی عقب هستیم شکی نیست
    در حالی که سالها پیش گلدن گیت ساخته شده ما تازه داریم ی پل کابلی کوچکتر رو در سال 2014 میسازیم
    اما به یاد داشته باشیم که همونا هم که سالها پیش گلدن گیت رو ساختن حالا توی پروژهاشون با شکست مواجه میشن به عنوان مثال غرق شدن ی سکوی نفتی با میلیاردها دلار اعتبار که دیگه هیچ دسترسی هم بهش نیست
    مهم اینه که حالا که این اتفاق افتاده با مقصرینش برخورد قاطع بشه و از تجربه گرونی که رو دستمون گذاشته در پروژهدهای بعدی به خوبز استفاده بشه

  24. .. سر پیمانکار و دستگاه نظارت و شهرداری فوق … شیراز

    چند روز پیشم چهار راه تخت جمشید شرکت پارس گستر بجای خاک برداری برای پل زده لوله های آب شکسته یک روز کامل اونم تو ماه رمضون اونم تو گرما اب نداشتیم بهرحال دست ماموران ابفا درد نکنه که خرابکاری شهرداری و شرکتها را درست میکنند

    شهردار کدوم … است !!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شواری شهر کدوم … هست !!!؟؟؟؟
    نماییدها کدوم… هستند ؟؟؟!!!!!!!!!!

  25. آقای نادی احتمالا شما خودتون از افراد پروژه بودید که چنیین گندی زدن.
    پرو میای میگی پیش میاد…..
    خجالت بکش

    1. جناب احسان
      من هم مثل خودت دیپلم ندارم انجا هم مهندس به بالا استخدام میکنند پس همان بهتر که بنشینیم پشت کامپیوتر و همه را محکوم کنیم
      مردانه بگو در طول عمرت چه کاری انجام دادی که بدون مشکل و ایراد انجام شده است
      داشتن منطق خیلی خوبه دنبالش برو تا بیطرفانه نظر بدی
      تو خودت از این پروژه داری سود میبری بعد اینجور حرف میزنی
      خوب دستت رو شد نههههههه

  26. جناب آقای شاعر قرن بیست و یکم ضمن احترام به شما تأکیدمیگردد منظور از نامگذاری خودم به عنوان شاعر قرن هفتم یقیناً و طبیعتاً به واسطه ملیت و پیشینه تاریخی مان قرن هفتم هجری شمسی است و نه قرن هفتم میلادی که اصولاً ربطی به سابقه ملی ما ندارد.
    البته این اشتباه قطعاً از روی بی سوادی شما نبوده و یک اشتباه سهوی محسوب می شود اما ناگفته پیداست که مقایسه ابنیه تاریخی کشورمان در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و دوام و بقای پل ها وساختمان های زیبا که ترکیب کاملی از زیبایی و علم زمان می باشد با انچه که در سال های اخیر توسط برخی مهندسان طراحی و اجرا می شود برتری آنها را نسبت به این متخصصان نشان میدهد. ای کاش ما می توانستیم به جای موضعگیری های متعصبانه در مقابل اظهار نظرهای دلسوزانه اقدامی برای جبران اشتباهات خود صورت دهیم.
    به امید روزی که سرداران دوران جنگ و مواقع ضرور حمله بیگانه به کشور به مواضع اصلی خود یعنی مناطق نظامی بازگردند.

  27. درود

    این پاسخ طبیعت بود . پارک سرسبز را نابود کردند برای جیب خودشان . هیچ نیازی به این پل نبود . من هیچگاه شاهد ترافیک نبوده ام در این بخش و این پاسخ طبیعت به وجدان خواب آلود ایشان بود

    چوب تر را میبرید و چوب خدا صدا ندارد

  28. اگه اداره آب میدونست لوله هاش از کجا رد شدن این اتفاق نمی افتاد
    ببینید ترمیم محل عبور فاضلاب در شهر نمونه.اش .. سری به فرهنگ شهر بزنید
    خط دوم لوله گذاری از سد دردودزن به کجا رسید؟
    بوی تعفن فاضلاب در خیلی جاهای شهر و …
    عجیبه واقعا
    حالا دیگه اداره آب خوب شد؟

  29. دوستان از مسیله پل به اداره اب رسیدند امیدوارم دوستان همینطور ادامه بدهند تا به مسیله انرژی هسته ای برسیم و به خاطر خدا اینمسیله را هم جمع و جور کنند چشم ملت به نظرات و کلام گهر بار شماست

  30. با سلام
    کاری که با پارتی بازی حضرات انجام شد ،خدا به داد بقیه پروژه ها برسد در چهار راه زند و اون چند طبقه مشترک با اوقاف و… . آقایان ت در منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و آقای س ب مسئول کارگاه و مدیر پروژه ع ه و غیره هم بهتر از این عملکرد ندارندبا ماسه خالی بهتر از این نمیشه ساخت . در ضمن جزئیات بیشتر در سایت (( شرکت تلاشگران پرستو دل )) مراجعه کنید تا گلچین نیروهای عجیب غریب سه شغله وابسته به هم مشخص شود. سایه رهبری مستدام .

  31. اگه دزدیدن تو کار نباشه بهتر از بقیه کشورا میشیم! کشورای دیگه پل کابلی میسازن ۱۰ کیلومتر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.